سایه سنگین کمبود تجهیزات بر سر کمانداران ملی پوش

رقابت غیرمنصفانه با آسیایی‌ها

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

کمانداران تیم ملی سال‌هاست با کمبود و گرانی تجهیزات دست و پنجه نرم می‌کنند تاجایی که در تمام این مدت صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. از بد روزگار کمان و تجهیزات مصرفی کمانداران به نوسان ارز و دلار گره خورده است و قیمت‌هایشان با هر جرقه‌ای بالا و پایین می‌شود. روزها مثل برق و باد گذشت و حالا فقط 43 روز به بازی‌های آسیایی مانده است، این وسط ورزشکاران رشته‌های مختلف از جمله تیروکمان مانده‌اند و انبوه دغدغه‌ها و مشکلات. حالا سید مناف‌هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک در آستانه بازی‌های آسیایی هانگژو، دیروز سری به کمانداران زد تا از نزدیک درددل‌هایشان را بشنود. در این دیدار، کمانداران سفره دل‌شان باز شد و از دغدغه‌هایشان با هاشمی گفتند. محمدصالح پالیزبان که از امیدهای مدال خوش‌رنگ برای کاروان ایران در این بازی‌ها است، از دیدار با دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: «از آنجایی که با مشغله هاشمی و تمرینات مستمر ما، کم پیش می‌آید ایشان را ببینیم، دغدغه‌هایمان را با او مطرح کردیم. مهم‌ترین نگرانی این است که بابت تجهیزات مسابقات پیش رو در مضیقه هستیم و قیمت تجهیزات‌مان بسیار بالاست. ایشان حرف‌هایمان را شنید و قول داد تا جایی که بتواند کمک کند بتوانیم تجهیزات مسابقات‌مان را تأمین کنیم. بحث دیگری که با ایشان مطرح کردیم افزایش سهمیه‌های تیروکمان در بازی‌های آسیایی هانگژو است. امکان هر چیزی در مسابقه وجود دارد، ممکن است کمانداری مصدوم شود و نیاز به جایگزین داشته باشد که در چنین شرایطی به خاطر سهمیه کم‌مان در هانگژو دچار مشکل شویم، تمامی کشورها با 4 ورزشکار در ریکرو و کامپوند حضور پیدا می‌کنند و ما با 3 ورزشکار. امیدوارم به حال این موضوع فکری کنند تا ما هم با سهمیه کامل در هانگژو باشیم.»
او حالا رقابت با این تجهیزات قدیمی را در مقابل تجهیزات به‌روز رقبا، ناعادلانه می‌داند و می‌گوید: «قیمت تجهیزات ما به قیمت ارز و دلار گره خورده است و هرزمان که قیمت‌‌شان بالا می‌رود تن ما می‌لرزد. همین که مسئولان بتوانند وسایل مصرفی روزانه‌مان را تأمین کنند، کمک بزرگی کرده‌اند. برای حضور در مسابقات حساس پیش رو نیاز به تجهیزات و به‌روز شدن داریم وگرنه که رقابت با رقبا با این تجهیزات کهنه به دور از انصاف است. اگر مسئولان کمیته و وزارت ورزش زودتر از اینها به فکر می‌افتادند بهتر بود اما حالا هم قرار است کمک کمیته ملی 1 تا 2 هفته آینده به دست‌مان برسد که خودش کمک بزرگی است و اینطور نیست که بگوییم برای این کمک‌ها دیر شده است.»
پالیزبان معتقد است کمانداران اتفاقات خوبی را در هانگژو رقم خواهند زد. او می‌گوید «ما در یک سال اخیر عملکرد خوبی در مسابقات جهانی و آسیایی داشتیم، مدال‌ها و رکوردهایمان هم گواه این موضوع است. جزو معدود فدراسیون‌هایی هستیم که فقط 3-4 روز میان اردوها استراحت داشتیم و به صورت منظم تمرینات‌مان را پیگیری کردیم. حالا هم با برنامه‌ریزی بهتر و بودجه‌ای که قرار است برسد می‌توانیم اتفاقات خوبی را در هانگژو رقم بزنیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی