صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تحریف سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، همزمان در داخل و خارج!

هماهنگی جریان‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی در تحریف سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و ترتیب دادن یک هجمه موج رسانه‌ای همزمان به این اظهارات، تعجب ناظران را به دنبال داشت. مخبر روز گذشته در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در یک مورد، به کم کاری‌ها و ترک فعل‌های دولت‌های گذشته در تبدیل نفت خام به فرآورده اشاره کرد و گفت که «ما امروز سر فروش نفت مشکل داریم، اما سر (فروش) فرآورده (نفتی) هیچ مشکلی نداریم و همه دنیا دنبال ما است. اگر امروز نفت ما به بنزین و به فرآورده و به مواد پتروشیمی تبدیل می‌شد، تحریم‌هایشان هیچ اثری نداشت، (کما اینکه) الان برای پتروشیمی ما سر و دست می‌شکنند، بنزین ما هم همین‌طور، گازوئیل ما هم همین‌طور. الان یکی از کارهای بزرگی که دارد انجام می‌گیرد، سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌ها و مزیت‌های بزرگ کشور است.» از این سخنان که از فیلم اظهارات مخبر استخراج شده است، دقیقاً مشخص است که منظور معاون اول رئیس‌جمهور، درباره ضرورت ایجاد ارزش افزوده در نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی، به عنوان یک پروژه کلان خنثی‌سازی تحریم‌ها است.
اما برخی جریان‌های رسانه‌ای داخلی، از همه این اظهارات، فقط آن بخش «و به مواد پتروشیمی تبدیل می‌شد» را انتخاب و برجسته کردند تا به مخاطب خود القا کنند که معاون اول رئیس‌جمهور تفاوت میان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را نمی‌داند و نمی‌داند که پتروشیمی، مربوط به حوزه گاز است! البته، جداکردن این نیم جمله از یک متن بلند گفتاری و استخراج منویات خاص تخریبی، هنری است که تنها از کسانی برمی‌آید که منفعت خود را در تخریب دولت و دلسرد کردن مردم می‌بینند. هرچند برخی آگاهان معتقدند علت این عقده گشایی را باید در قطع رانت نفتی دانست که قبلاً در قالب تعریف پروژه رسانه‌ای به برخی افراد داده می‌شد.
در این میان، رسانه مجازی روزنامه فرهیختگان آن بخش‌هایی از صحبت‌های مخبر درباره مشکلات امریکایی در آزادسازی منابع ایران را برجسته کرده و مدعی شد که مخبر، همان ادبیات دولت قبل، درباره بن‌بست بودن سیاست خارجی را تکرار کرده است. اما این، صرفاً برداشت خود این روزنامه است؛ چرا که بخش‌های مختلف اظهارات مخبر، بویژه اشاره او به طرح‌های کلان اقتصادی نشان می‌داد که دولت، نه تنها توسعه کشور را به لبخند بیگانگان گره نزده، بلکه طرح‌های کلانی را برای تحقق توسعه ایران در دستور کار دارد. آخرین تحریف اما مربوط به رسانه آلمانی دویچه‌وله فارسی است که از سوی خبرنگاران فراری ایرانی اداره می‌شود. مخبر در اظهارات خود به برنامه‌ریزی‌های دشمنان در اغتشاشات پاییز گذشته، از جمله تدارک و پشتیبانی برای یک تجمع 50هزار نفری در برلین اشاره کرد اما دویچه‌وله فارسی نوشت که مخبر مدعی شد غربی‌ها 50 هزار نفر را در اغتشاشات وارد ایران کردند! البته دقایقی بعد که غیرصحیح بودن این تحریف مشخص شد، مجبور به حذف این خبر و اصلاح آن شدند.
جستجو
آرشیو تاریخی