صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

احضار سفیر دانمارک در ایران
به وزارت امور خارجه
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری دیروز خود، با اعلام این خبر گفت: صبح دوشنبه، سفیر دانمارک در تهران در اعتراض به تکرار هتک حرمت به قرآن، توسط مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به ادامه این روند به وی ابلاغ شد. همچنین از وی خواسته شد مراتب اعتراض کشور ما را سریعاً به پایتخت خود اعلام و انتظار ایران را مبنی بر برخورد مسئولانه و بازدارنده دولت دانمارک به مقامات این کشور منتقل کند. وی با بیان اینکه سفیر دانمارک توضیحاتی را در خصوص اقدامات دولتش برای ممانعت از این روند به اطلاع مدیرکل اروپای غربی رسانده، گفت: اهانت به قرآن را یک پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم. کنعانی ادامه داد: نکته تأسف بار این است که این اهانت‌ها با مجوز انجام می‌شود و نشان می‌دهد مسئولیت دولت‌ها غیر قابل انکار و چشمپوشی است.


معاون وزیر خارجه روسیه در تهران
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این دیپلمات ارشد روس که به منظور دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کرده، قرار است با تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه هم دیدار کند. پیش‌بینی می‌شود که یکی از محورهای رایزنی ریابکوف در تهران، موضوع احیای برجام و مذاکرات رفع تحریم هاعلیه ایران و همچنین آخرین تحولات بحران اوکراین باشد. آنچنان‌که معاون وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس، با تأکید بر اینکه احیای برجام منوط به تصمیم‌گیری طرف غربی و واشنگتن است، خاطرنشان کرد که مسکو آماده است تا نقش خود را برای بازگرداندن این توافق ایفا کند.


سعید جلیلی در جمع دانشجویان:
صحنه جنگ ترکیبی همچون دوران دفاع مقدس است
سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در اردوی دانشجویی طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از دلایل عمده مقابله غرب با انقلاب اسلامی در ایران را «پدید آمدن رقیب تمدنی» برشمرد و گفت: تمدن غرب احساس می‌کند که بعد از  پنج قرن یکه‌تازی، دچار یک رقیب جدی تمدنی شده که قصد دارد تمایزات خودش را به شکل امتیاز به جامعه بشری نشان بدهد.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از آن تمایزات و امتیازات اندیشه اسلام با اندیشه غرب در موضوع «زن» است، خاطرنشان کرد: در همین صد سال گذشته مثلاً در همین موضوع آزادی راجع به خانم‌ها، رأی دادن که یک آزادی ابتدایی‌ است، اغلب از سال 1920 در اروپا در همین سوئیس و انگلیس و در فرانسه شروع کردند به زنان اجازه اظهارنظر در سیاست دادند؟ وی افزود: اما در آیات قرآن به موضوع بیعت زنان که مصداق مشارکت سیاسی در صدر اسلام بوده اشاره مستقیم شده است که «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءَکَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ» که خانم‌ها می‌آیند با پیامبر(ص) بیعت می‌کنند. عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه غربی‌ها طی دهه‌های گذشته می‌خواستند با تحمیل «جنگ»، «ترور» و «تحریم» با انقلاب اسلامی مقابله کنند، گفت: وقتی این ابزارها ناکارآمد شد، دشمن به «جنگ ترکیبی» روی آورد که باید گفت امروز کم‌اهمیت‌تر از دوران دفاع مقدس نیست. وی با توصیه دانشجویان به کسب آمادگی در اردوهای اندیشه برای عملیات ترکیبی در دوران فناوری‌های نو، تأکید کرد: هوشیاری و آمادگی دانشجو برای شناخت صحنه جدید میدان جنگ ترکیبی ضروری است؛ بنابراین دانشجو باید اقتضائات زمان را بشناسد و نگذارد که غرب، مانند پس از جنگ جهانی دوم در عرصه‌های جدید قدرت مثل هوش مصنوعی انحصار ایجاد کند.

جستجو
آرشیو تاریخی