گزارش «ایران» از سناریوی قیمتسازی منتقدان دولت سیزدهم در بازار راکد خودرو
همسویی منتقدان دولت با دلالان خودرو
امید منتقدان دولت سیزدهم به این بود که روز گذشته هم بازار خودرو از خبرهای گرانی روزهای تعطیل تبعیت کند
منتقدان دولت از کاهش قیمت خودرو در بازار گلهمند هستند و از همین رو از تمام ابزارهای رسانهای خود در حال استفاده هستند تا قیمت خودرو در بازار به روزهای پرنوسان دولت قبل بازگردد. اواخر هفته گذشته که دولت به علت گرمای شدید هوا، دو روز را تعطیل اعلام کرد، بازار خودرو با نوسانهای جزئی روبهرو شد. افزایش قیمت در حدود 2 تا 5 میلیون تومان بود، اما در فضای مجازی و بهخصوص کانالهای تلگرامی قیمت انواع خودروها تا 40 میلیون تومان هم گران شد. این در حالی است که طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه عملاً خودرویی خرید و فروش نمیشد. حال سؤال این است در شرایطی که بازار خودرو تعطیل بود و تعداد محدودی از نمایشگاههای خودرو فعال بودند، چگونه قیمت برخی از خودروها تا 40 میلیون تومان گران شده است؟ مهمتر آنکه روز جمعه در کانالهای تلگرامی، به یکباره صحبت از جهش قیمت شد و مدیران کانالها تیترهایی را انتخاب میکردند که به مخاطب خود افزایش قیمت خودرو را تلقین کنند. امید منتقدان دولت سیزدهم به این بود که روز گذشته هم بازار خودرو از خبرهای گرانی روزهای تعطیل تبعیت کند، اما بررسی قیمت خودرو در بازار نشان میدهد که خبرسازیها نتوانسته اثر قابل توجهی بر بازار خودرو بگذارد.
فعالان بازار در گفتوگو با «ایران» عنوان کردند که وقتی بازار خودرو در رکود کامل به سر میبرد، افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد. خیلی از افراد به دنبال آن هستند که خودروی خود را با قیمت بالا بفروشند، اما وقتی خریداری وجود نداشته باشد، فروشنده خودرو مجبور است از قیمت پیشنهادی خود بکاهد. از همین رو شوکهای قیمتی که برخیها دنبال میکنند در این بازار جواب نخواهد داد.
در حالی که روز جمعه موضوع افزایش قیمت خودرو شدت گرفت، برخی از کانالها پا را فراتر گذاشته بودند و از رکوردشکنی قیمتها خبر میدادند. بر اساس گفتوگویی که با فعالان بازار خودرو داشتیم آنها اظهار کردند، ما هم در شوک بودیم که چگونه قیمتها افزایشی شده است.
رضا احمدوند از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب به «ایران» گفت: روز گذشته حوالی ظهر قیمت خودروها مشخص شد، اما قیمتهایی که به ما اعلام شد و یا خرید و فروش در آن صورت گرفت به هیچ عنوان با قیمتهای اعلامی روزهای گذشته همخوانی نداشت، لذا مشخص است که برخیها به دنبال افزایش قیمت خودرو در بازار هستند.
او اظهار داشت: خودروی جک جی4 (خودرویی که قیمت بازار از قیمت کارخانه پایینتر است) هفته گذشته 733 میلیون تومان بود و روز جمعه در کانالهای تلگرامی قیمت آن 785 میلیون تومان اعلام میشد، اما در واقعیت با قیمت 738 میلیون تومان خرید و فروش شد.
این فعال بازار خودرو با تکذیب جهش قیمت خودرو در بازار، گفت: خودروی کوییک که روزهای تعطیل در کانالها 380 میلیون تومان عنوان شده بود، روز گذشته با حدود قیمت 338 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
در روزهای تعطیل، کانالهای تلگرامی و سایتها، تیترها را به نحوی انتخاب کرده بودند که مخاطبان و خریداران خودرو به افزایش قیمت خودرو اطمینان پیدا کنند و از روز اول هفته برای خرید خودرو هیجان داشته باشند، اما این ترفند نتوانست اثربخش باشد. تیتر اخبار مربوط به افزایش قیمت خودرو اینگونه بود که «تداوم موج صعودی قیمت خودرو»، ««خودرو یک روزه چند میلیون تومان گران شد»، «ال نود یک میلیارد تومان شد»، «افزایش قیمت شاهین، سمند و سمند سورن رکورد شکست»، «رکوردزنی افزایش قیمت انواع پژو»، «تنور افزایش قیمت خودروهای پرفروش ایرانخودرو و سایپا داغ شد»، «صعود تاریخی قیمت سمند»و...
فعالان بازار خودرو که از خبرهای منفی و دروغین علیه بازار خودرو متعجب هستند، اظهارداشتند که از شهریورماه فروش مرحله سوم خودرو در سامانه یکپارچه آغاز خواهد شد و این امر منجر به ریزش دوباره قیمت خودروها خواهد شد.
به هر ترتیب جریان منتقد دولت گویا از ثبات بازارهایی همچون خودرو و ریزش قیمتها در چند ماه اخیر، ناراضی است و با تولید انبوه اخبار غلط درباره گران شدن خودرو به دنبال منافع شخصی است. برخی منتقدان دولت که گویا دستشان با دلالان خودرو در یک کاسه است، قیمتهای فضایی از روند صعودی انواع خودرو منتشر کرده و در روزهای تعطیل مدعی شدند که همه خودروها گران شدهاند.
یکی از سایتهای منتقد دولت طی سه روز اخیر بیش از ۱۰ مطلب درباره گران شدن عجیب خودروها منتشر و ادعای صعودی شدن شدید خودروها در بازار را مطرح کرده است. فضاسازی و جریانسازیهای منتقدان دولت و دلالان خودرو در شبکههای مجازی و تلگرامی از قیمتهای عجیب و غریب خودرو طی روزهای تعطیل در حالی منتشر میشود که اکنون بازار خودرو راکد است و مشتری ندارد. این خبرها در فضای مجازی در حالی بازنشر پیدا کرده که از سوی مخاطبان و کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است. به نظر میرسد این افراد به دنبال قیمتسازی هستند تا با متشنج کردن بازار خودرو بتوانند خودروهایی را که روی دستشان مانده با قیمت بالا به فروش برسانند و سودهای هنگفت ببرند.
این دست از منتقدان دولت در حالی بر شیپور و طبل گرانفروشی خودرو در روزهای تعطیل میزنند که سیاستهای اقتصادی دولت منجر به ثبات قیمت و حتی ریزش قیمت خودرو در بازار شده است. منتقدان دولت با خبرسازیهای غیرکارشناسی و دلالانه با زیر سؤال بردن دستاوردهای دولت به دنبال ایجاد انتظارهای تورم و سود شخصی هستند، در حالی که گزارش بازارهای رسمی حاکی از ثبات و راکد ماندن قیمتهای خودرو است. قیمتسازیهای جدید در بعضی از سایتها نیز مهر تأییدی بر موجسواری در بازار خودرو است تا به تب و تاب افزایش قیمتها در جامعه منجر شود. دلالانی که هر کدام تعداد زیادی خریداری کردهاند و اکنون برای اینکه ضرر ناشی از ریزش قیمتها را کنترل کنند به دنبال افزایش قیمت خودرو و جبران ضرر هستند.
در این میان باید تأکید کرد که بازار خودرو، روز گذشته آرام بود و مانند هفتههای گذشته خبری از خریداران نبود، خیلی از کسانی که دنبال خرید خودرو هستند، ترجیح میدهند در مقطع فعلی خودرو مورد نیاز خود را از سامانه یکپارچه خودرو خریداری کنند و اسیر دست دلالان نشوند؛ دلالانی که از هر فرصتی برای گرانی استفاده میکنند و عملاً با هدف کسب سود، بازوی منتقدان دولت شدند. کارشناسان و فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که مردم تحت تأثیر جوسازی رسانهای منتقدان دولت قرار نگیرند و مانند هفتههای گذشته به بازار خودرو نگاه کنند. همچنین آنها یادآور شدند که نوسان جزئی در نرخ ارز، عدم شمارهگذاری برخی از خودروها و روند آهسته واردات خودرو، نباید خریداران خودرو را تحت تأثیر قرار دهد، برخیها با مخابره سیگنالهای منفی علیه صنعت خودرو به دنبال سودجویی خود هستند.