صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دو افسر نیروی دریایی امریکا متهم به همکاری با چین شدند

اطلاعات امنیتی پنتاگون روی میز پکن

فائزه سادات یوسفی

 مقامات ایالات متحده خبر دادند، دو افسر نیروی دریایی این کشور را به اتهام ارائه اسرار نظامی به چین و به خطر انداختن امنیت ملی بازداشت کرده‌اند.
به گزارش الجزیره، مت اولسن، دستیار دادستان کل در امور امنیت ملی طی یک کنفرانس مطبوعاتی که روز پنجشنبه برگزار شد، ضمن اعلام تلاش‌های بی‌وقفه این سازمان برای پیگیری این واقعه بیان داشت که این دو نفر اطلاعات نظامی حساس را به دست جمهوری خلق چین رسانده‌اند. او در بخش دیگری از سخنانش چین را مورد خطاب قرار داد و به طور ضمنی گفت: «چین به طور منحصر برای امنیت امریکا تهدیدافکنی می‌کند و تلاش‌های بدخواهانه و جسارت این کشور برای زیرپاگذاشتن قوانین ایالات متحده بی‌مانند است.»
هویت دو ملوان بازداشتی، جینچائو وی، ملوان 22 ساله‌ از نیروهای «یو‌اس‌اس اسکس» که با نام کوچک پاتریک نیز شناخته می‌شود، و ون هنگ ژائو، 26 ساله، که با نام توماس معرفی می‌شود، اعلام شده است. به گفته وزارت دادگستری، این دو ملوان به طور جداگانه در عملیات جمع‌آوری اطلاعات برای نیروی دریایی ایالات متحده شرکت داشتند.
به گفته دادستان، جینچائو وی از سال 2020 هنگامی که او به عنوان همکار بخش فنی در ناو هواپیمابر یو اس اس اسکس خدمت می‌کرده، این اطلاعات را در اختیار چین گذاشته است. به این طریق که او در ماه فوریه شروع به برقراری ارتباط با یک افسر اطلاعاتی چینی کرده و به دنبال آن اطلاعاتی را در مورد این ناو و سایر کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده به صورت ده‌ها کتابچه راهنمای فنی و طرح اولیه در مورد سیستم‌های تسلیحاتی و دیگر «فناوری‌های حیاتی» مورد استفاده در کشتی‌ها برای افسر اطلاعاتی چینی ارسال کرده است.
در ادامه اتهامات وارده، اعلام شده که او از تجهیزات نظامی عکس و فیلم نیز می‌گرفته است. به طور نمونه هنگامی که یکی از افسران اطلاعاتی چین، داده‌هایی را در مورد یک رزمایش جنگ دریایی آتی با مشارکت تفنگداران دریایی ایالات متحده از وی درخواست کرد، او چندین عکس از تجهیزات نظامی را برای افسر اطلاعاتی ارسال کرد. در نتیجه این اقدامات، دادستانی امریکا او را به اتهام ارسال اطلاعات دفاع ملی به چین دستگیر کرده است.
همچنین، در مورد اتهامات نفر دوم به نام ون هنگ ژائو آمده که او رشوه‌هایی را در ازای به اشتراک گذاشتن اطلاعات نظامی حساسی که از طریق مجوز امنیتی ایالات متحده به آنها دسترسی داشته، دریافت کرده است. براساس گزارش‌ها، یک افسر اطلاعاتی چینی در سال 2021 که به دنبال اطلاعات خاص نظامی بوده، به عنوان یک محقق اقتصادی دریایی به ژائو مراجعه کرده است. ژائو نیز در همین رابطه عکس و فیلم‌های درخواستی افسر چینی را در ازای دریافت 14 هزار و 866 دلار، در اختیار او قرار داده است. ‌این اطلاعات شامل تمرینات و برنامه‌های یک رزمایش نظامی بزرگ در منطقه هند و اقیانوس آرام و نقشه‌های یک سیستم راداری در پایگاه نظامی ایالات متحده در اوکیناوای ژاپن بوده است.
روابط بین امریکا و چین، حتی با وجود سفرهای مکرر مقامات کاخ سفید به پکن به بهانه تقویت رابطه دو جانبه، دوران پر تنشی را سپری می‌کند. پیشتر امریکا در جریان پرواز بالون چینی بر فراز ایالات متحده، پکن را متهم به جاسوسی کرده بود که فاز جدیدی از اختلاف را در روابط دو کشور رقم زد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی