صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رئیس‌جمهور سابق امریکا برای چهارمین بار در پنج ماه اخیر با پرونده‌ای تازه روبه‌رو شد

اتهام ترامپ؛ توطئه‌ علیه دموکراسی

بنفشه غلامی‌
 روزنامه‌نگار


 دونالد ترامپ چهارمین اتهام خود در پنج ماه اخیر را هم دریافت کرد تا شمار اتهاماتی که وی با آنها روبه‌رو است، به عدد 78 برسد؛ اتهاماتی که به گفته خود او می‌تواند برایش تا 561 سال زندان در پی داشته باشد. هرچند به گفته کارشناسان برخی از این اتهامات حتی می‌تواند او را روی صندلی اعدام هم بنشاند.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ روز پنجشنبه برای اولین بار در دادگاه فدرال واشنگتن، جایی که تا کنون صدها دادگاه برای رسیدگی به اتهامات مختلف رئیس‌جمهور سابق و جنجالی امریکا برگزار شده، حاضر شد تا در جلسه استماع کیفرخواست جدیدش شرکت کند. او بعد از انگشت‌نگاری، در جایگاه متهم نشست و 20 دقیقه منتظر ماند تا قاضی دادگاه وارد شده و بر جایگاهش تکیه زده و سخنان جک اسمیت، بازپرس ویژه را بشنود. اسمیت ترامپ را متهم کرده، بعد از شکست در انتخابات 2020 برای ابقا در سمت ریاست جمهوری توطئه‌چینی کرده است؛ اتهامی که ترامپ این بار نیز همانند دادگاه‌های قبلی خود مدعی شد، بی‌اساس است و او در هیچ یک از موارد کیفرخواست «گناهی» ندارد. در پایان این جلسه قاضی اعلام کرد، رئیس‌جمهور سابق امریکا می‌تواند بدون پرداخت وثیقه و یا هر گونه محدودیت سفر، دادگاه را ترک کند.
او با این حال تأکید کرد، ترامپ و وکلایش حق ندارند با شاهدان این پرونده تماس بگیرند. چیزی که به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، می‌تواند چالشی سخت برای ترامپ و وکلایش باشد، زیرا شاهدان این پرونده همگی از اعضای حلقه یاران او هستند که برخی از آنها هنوز هم از وی حقوق‌هایی را دریافت می‌کنند.
 حمله ترامپ به بایدن بعد از دادگاه
دونالد ترامپ که در 4 ماه گذشته، 3 بار در جلسات دادگاه خود شرکت کرده است، در سایر پرونده‌های خود به سوء‌استفاده و نگهداری غیرقانونی از اسناد طبقه‌بندی شده و جعل سوابق پرداخت‌های خود برای مخفی کردن پرداخت پول به یک ستاره فیلم‌های غیراخلاقی، متهم شده است و طی ماه‌های آتی باید در 5 محاکمه شرکت کند. او در جریان رسیدگی به تمامی این پرونده‌ها، از هر فرصتی برای حمله به جو بایدن و دولت او استفاده کرده تا آنها را در مسیری خلاف دموکراسی امریکایی نشان دهد و در ادامه همین مسیر نیز روز پنجشنبه بعد از ترک دادگاه به خبرنگاران گفت: «امروز، روزی بسیار غم‌انگیز برای امریکاست. این کارها، آزار و اذیت یک مخالف سیاسی است.» او هفته پیش هم بایدن و کاخ سفید را متهم کرده بود از کشورهای جهان سومی هم بدتر هستند و قصد دارند با همکاری بایدن جنایتکار او را کنار بگذارند. با این حال وی در حالی روندهای دموکراسی امریکایی  را به چالش کشیده است که کیفرخواست جدید، ترامپ را متهم می‌کند، در روند یکی از کارکردهای کلیدی دموکراسی، یعنی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، اختلال ایجاد کرده است. او در این کیفرخواست همچنین متهم شده، مانع از نقش کنگره در تصویب نتایج نهایی انتخابات 2020 شده و علاوه بر آن با آنکه می‌دانسته ادعاهای او درباره دزدیده شدن انتخابات اشتباه است، به توطئه‌های خود ادامه داده است؛چیزی که اگر اثبات شود، می‌تواند هیأت منصفه را مجاب به محکوم کردن او سازد.
 
وقت‌کشی ترامپ و وکلایش
جلسه استماع کیفرخواست ترامپ پنجشنبه در حالی تمام شد که قاضی دادگاه به وکلای ترامپ سه روز متفاوت را برای برگزاری اولین جلسه دادگاه مربوط به این کیفرخواست پیشنهاد داد که آنها آخرین تاریخ یعنی روز 28 آگوست (23 روز دیگر) را انتخاب کردند. به گفته ناظران، ترامپ و وکلایش سعی دارند، جلسات دادگاه او را تا جایی که در توان دارند، طولانی کنند تا زمان برگزاری انتخابات 2024 فرا برسد و او به‌خاطر حضور در این انتخابات، از فرایند رسیدگی به جرایمش، به دلیل مصونیت قضایی رها شود. هر چند که به اعتقاد سارا اسمیت، تحلیلگر سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، ترامپ علاوه بر این، قصد دارد از اتهاماتی که متوجه او شده، به نفع تبلیغات انتخاباتی‌اش سوء‌استفاده کند. به اعتقاد اسمیت، ترامپ به همین منظور در کمپین‌های انتخاباتی خود بسیار روی این مسأله مانور می‌دهد که تشکیلاتی در درون دولت از پیروزی مجدد او می‌هراسد. راهکاری که وی می‌گوید، مؤثر واقع شده و میزان محبوبیت دونالد ترامپ حداقل تا امروز 40 درصد بیش از نزدیک‌ترین رقیب حزبی‌اش، رونالد دی سانتیس است.
با این حال ریک کلن، تحلیلگر سیاسی شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز نظری متفاوت دارد و معتقد است: «هرچند ترامپ تا کنون با ده‌ها اتهام در قالب چهار پرونده روبه‌رو است اما پرونده اخیر او که روز پنجشنبه گشوده شد، می‌تواند کاملاً متفاوت از سایر پرونده‌ها باشد.» کلن تأکید می‌کند: «ترامپ تا کنون از پرونده‌های خود استفاده می‌کرد تا به‌ واسطه آنها پیام‌هایی سیاسی و قانونی ارسال کند، اما این بار قضیه فرق می‌کند، زیرا بسیاری معتقدند، در این پرونده دیگر با قضیه ساده‌ای مثل پرداخت پول به یک ستاره فیلم‌های غیر‌اخلاقی روبه‌رو نیست، همان طور که قضیه با پنهان کردن اسناد طبقه‌بندی شده متفاوت است. این پرونده، پرونده‌ای است که جهان هم شاهد رویدادهای آن بوده و دیده چگونه حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره امریکا رخ داد و حتی نزدیکان ترامپ هم مقابل آن ایستادند و اکنون نیز در سخنان خود تأکید می‌کنند، کسانی بوده‌اند که مخالف چنین حرکتی بودند و صلاحیت ترامپ را برای ریاست جمهوری هم زیر سؤال می‌برند.» تحلیلگر ای‌بی‌سی می‌گوید: «امریکا وارد فصل تازه‌ای از سیاست شده است که در آن مردم قدرت تشخیص بیشتری پیدا می‌کنند. شاید تا کنون ترامپ در نظرسنجی‌ها بهتر از سایر رقبای درون‌حزبی خود بوده است، اما باید دید بعد از این پرونده چه اتفاقی می‌افتد و مردم چه تغییری در دیدگاه‌های خود نسبت به ترامپ ایجاد خواهند کرد.» به اعتقاد او، این تغییر ممکن است اصلاً خوشایند رئیس‌جمهور سابق امریکا نباشد.

جستجو
آرشیو تاریخی