صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بانکداری ایرانی در سوریه

وزیر راه‏وشهرسازی از توافق با سوریه در خصوص آغاز فعالیت بانک ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: تعرفه مبادله کالا بین ایران و سوریه صفر شد

فعالیت بانک ایرانی در سوریه در کمتر از 3 ماه بانک ایرانی هفته‏های آتی فعالیت خود را در سوریه آغاز خواهد کرد. این کار در حالت عادی حداقل یک سال طول می‏کشد اما در مدت کمتر از 3 ماه بانک ایرانی در سوریه برای تسهیل فعالیت تجار، آغاز به کار می‏کند

کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس‏جمهور کشورمان به دمشق به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه‏و‏شهرسازی و محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصادی و تجارت خارجی سوریه به‏عنوان رؤسای کمیسیون‏های مشترک اقتصادی دو کشور در وزارت راه‏و‏شهرسازی برگزار شد.
وزیر راه‏و‏شهرسازی و رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه در جلسه افتتاحیه کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس‏جمهور کشورمان به دمشق، با اشاره به سفر اخیر رئیس‏جمهور کشورمان به سوریه گفت: در این سفر 16 سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید و یکی از اصلی‏ترین وظایف ما در کمیسیون پیگیری، برای اجرایی شدن این سندهاست. با پیگیری‏های صورت گرفته بسیاری از تفاهمات بین ایران و سوریه به نتیجه رسیده است. وزیر راه‏وشهرسازی خاطرنشان کرد: طبق تأکیدات رؤسای‏جمهور دو کشور باید هر چه سریع‏تر این تفاهمات را به مرحله اجرا برسانیم. پیگیری توافقات دو کشور مورد تأکید رؤسای‏جمهوری کشورهاست. در حوزه بیمه پیشرفت خوبی حاصل و شرکت مشترک تأسیس شد و می‏تواند به شرکت‏های ایرانی، مسافران و گردشگران خدمات ارائه دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه ادامه داد: دیدارهای متعدد و مؤثری برای هیأت سوری با مقامات و مسئولان ایرانی تدارک دیده شده است تا مذاکرات درباره تفاهمات انجام شده ادامه یابد. وی با بیان اینکه بانک ایرانی طی هفته‏های آتی فعالیت خود را آغاز می‏کند، افزود: به طور معمول این کار چند سال زمان می‏برد اما اینکه طی سه ماه بانک ایرانی برای فعالیت در سوریه مجوز گرفته است جای قدردانی دارد.
وزیر راه‏وشهرسازی با اشاره به حذف تعرفه تجاری بین دو کشور ایران و سوریه تصریح کرد: تعرفه کالایی دو کشور از امروز به صفر رسیده است و تجار دو کشور می‏توانند کالا را با تعرفه صفر درصدی صادر و وارد کنند.
بذرپاش با بیان اینکه اعزام سالانه 50 هزار زائر به سوریه در حال انجام است اما می‏توانیم به اعداد بالای سال‏های قبل برسیم، گفت: فعال‏سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه نیز به سرانجام رسیده است و در این زمینه با وزیر ارتباطات جلسه‏ای داشته‏ایم. این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیم‏کارت‏های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به توسعه زیرساخت‏های ترانزیتی سوریه و ایران اضافه کرد: قرار است اسکله و پسکرانه‏های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار گیرد. از مسیر ایران، عراق و سوریه دسترسی به بازارهای اروپایی آسان‏تر می‏شود. زیرساخت‏ها در این مسیر موجود است اما باید تکمیل شود تا کامیون‏ها و قطارهای دو کشور ایران و سوریه در این مسیر تردد داشته باشند.
تولید دو خودروساز ایرانی در سوریه
وزیر راه‏وشهرسازی گفت: سرمایه‏گذاری خودروسازهای ایران در سوریه با وقفه مواجه شده بود که تسهیلات خوبی از سوی سوریه برای این دو شرکت خودروساز در نظر گرفته شد تا بتوانند با رعایت استانداردها و مقررات سوریه تولید خود را از سر بگیرند. در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه سرمایه‏گذاری کرده و مدتی دچار توقف شده بودند که با مساعدت طرف سوری فعالیت این شرکت‏ها مجدداً آغاز می‏شود. کشور سوریه استاندارد و مقرراتی در تولید خودرو دارد که قرار شده است خودروسازان ایرانی آنها را رعایت کنند.
بذرپاش گفت: همچنین مذاکرات برای تولید تراکتور و فعالیت کارخانه تولید لاستیک در سوریه انجام شد و به نتیجه رسید.
وی افزود: توافقات نفتی خوبی هم میان دو کشور انجام شده است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد که وزیر نفت کشورمان جزئیات آن را به اطلاع خواهد رساند.
بذرپاش در ادامه در خصوص همکاری‏های دو کشور در حوزه گردشگری توضیح داد: از زیرساخت‏های اصلی توسعه گردشگری؛ حمل‏ونقل و اقامت در هتل‏های مناسب گردشگران است که در فاز اول، پروازها میان دو کشور آغاز شده است. برای ارزان‏تر شدن سفرها نیز مقرر شد هزینه خدمات فرودگاهی دو کشور حذف شود و به صفر برسد که در کاهش هزینه تمام شده گردشگران تأثیر‏گذار است.
وی ادامه داد: مقرر شد مسیر ترانزیتی ایران_عراق_سوریه به سرعت تقویت شده و در اختیار ترانزیت کالا قرار گیرد و انضباطی در این حوزه برقرار شده است، البته برقراری مسیر دریایی با کشتی در ابعاد بزرگ‏تر نیازمند توسعه زیرساخت طرف سوری است.
وی ادامه داد: در ادامه جلسات، توسعه میادین نفتی سوریه توسط متخصصان ایرانی با حضور وزیر نفت پیگیری خواهد شد.
وزیر راه‏وشهرسازی با اشاره به ارز مرجع برای تبادلات دو کشور بیان کرد: بر اساس توافقات در کالاها و خدمات که امکان استفاده از ارز دو کشور وجود دارد، ارز ملی دو کشور مورد استفاده قرار می‏گیرد و رویکرد در این بخش استفاده حداکثری از ارز ملی است اما در برخی کالا‏ها نیز ارز رایج بین‏المللی استفاده می‏شود.
13 اردیبهشت سال جاری، آیت‏الله ابراهیم رئیسی، رئیس‏جمهور ایران در رأس هیأتی متشکل از وزرای راه‏وشهرسازی، امور خارجه، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و بازرگانان راهی سوریه شده بود. این سفر پس از حدود 13 سال اولین سفر رئیس‏جمهور کشورمان به سوریه بود که در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام گرفت.
آیت‏الله سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد، رئیس‏جمهور سوریه در این سفر برنامه جامع همکاری‏های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‏های مختلف را امضا کردند، همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رؤسای‏جمهور دو کشور 14 سند همکاری بین دو کشور در حوزه‏های همکاری‏های تجاری، نفت و انرژی، فنی_مهندسی، مسکن، حمل‏ونقل ریلی و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری، زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی به امضا رساندند.

مصمم به توسعه همکاری‏های اقتصادی با ایران هستیم
محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصادی و تجارت خارجی سوریه نیز در این نشست ضمن تشکر از دعوت وزیر راه‏وشهرسازی و میزبانی شایسته وی، بر تکلیف نهاده شده از سوی رئیس‏جمهور سوریه برای اجرایی شدن تفاهمات انجام شده در سفر تاریخی رئیس‏جمهور ایران تأکید کرد.
وی افزود: در این سفر و ملاقات تاریخی میان رؤسای‏جمهور ایران و سوریه نقطه تحول جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری ایجاد شده است. وزیر اقتصادی و تجارت خارجی سوریه گفت: شاهد تحولات جدیدی در منطقه هستیم و امیدواریم این تلاش‏ها به نتیجه ملموس برسد.
سامرالخلیل اظهار کرد: تشکیل جلسه پیگیری بعد از تنها دو ماه از سفر رئیس‏جمهور ایران به سوریه نشان‏دهنده جدیت ایران در اجرای توافقات مهم میان دو کشور است. گام‏های بسیار زیادی طی دو ماه اخیر در حوزه‏های بانکی، تأسیس شرکت بیمه، گردشگری، حمل‏ونقل و تجارت آزاد برداشته شده که تعدادی از آنها به نتیجه رسیده است.
وزیر اقتصادی و تجارت خارجی سوریه با اشاره به اینکه در حمل‏ونقل بین دو کشور مشکلاتی وجود دارد، گفت: در حمل‏ونقل دریایی 15 روز زمان لازم است تا کشتی‏های ایرانی به سوریه برسند، اما خط ترانزیتی دریایی و زمینی بین دو کشور راه‏اندازی شده و مهم این است که مشکلات و موانع را در این حوزه‏ها برطرف کنیم.
وی افزود: شب گذشته جلسه مهمی با وزیر راه‏وشهرسازی ایران داشتیم و موضوعات مهمی در بسیاری از حوزه‏ها مطرح شد که در حاشیه این جلسات برخی از جزئیات این توافقات اعلام خواهد شد.

 

بــــرش

جلسه افتتاحیه کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس‏جمهور کشورمان به دمشق در اردیبهشت 1402 به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه‏وشهرسازی کشورمان و محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصادی و تجارت خارجی سوریه به عنوان رؤسای کمیسیون‏های مشترک اقتصادی دو کشور صبح روز دوشنبه نهم مردادماه در ساختمان دادمان وزارت راه‏و شهرسازی برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی