صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی آخرهفته شهرهای بالای ۴۰ درجه

خطر گرمازدگی برای سالمندان

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت تأکید کرد: سالمندان در صورت بروز هرگونه علائم نگران‌کننده ناشی از گرمازدگی مانند تشدید حالت‌های تپش قلب، تنگی نفس شدید، سردرد شدید یا تهوع و استفراغ، باید فورا به پزشک مراجعه کنند.
دکتر محسن شتی با بیان این مطلب گفت: سالمندان به دلیل تغییراتی که در فیزیولوژی بدن آن‌ها رخ می‌دهد و همچنین کاهش توانایی آن‌ها در تنظیم دمای بدن، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت مصرف مایعات بیشتر را به سالمندان توصیه کرد و ابراز داشت: سالمندان باید مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنند. هر چند نوشیدن عرقیات یا دم کرده‌های گیاهی نیز سودمند است. اما بهترین نوشیدنی آب ساده است. استفاده از شربت به علت میزان قند بالا توصیه نمی شود ولی نوشیدن روزانه حداقل ۲ تا ۳ لیوان شیر علاوه بر رفع تشنگی، در تأمین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن مفید است. سخنگوی وزارت بهداشت نیز، شیوع گرمازدگی را بر اساس نرخ مراجعات به مراکز درمانی در مرز هشدار توصیف کرد و از آماده‌باش مراکز درمانی برای روزهای گرم هفته جاری خبر داد.
پدرام پاک آیین با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا که از امروز آغاز می شود و تا دو روز ادامه دارد، گفت: از آغاز هفته جاری، همه مراکز درمانی برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر در آماده باش کامل به سر می برند. به دنبال همین هشدارها بود که وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به عوارض گرمای بی‌سابقه هوا برای سلامت، از پیشنهاد این وزارتخانه به هیأت دولت جهت تعطیلی آخر هفته برای مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، خبر داد.
دکتر بهرام عین اللهی گفت:  متاسفانه امسال با گرمای بی سابقه‌ای مواجه شدیم که وقتی از ۴۰ درجه بالاتر رود می‌تواند سلامت را دچار اختلال کند؛ بویژه این موضوع در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر دیده می‌شود. عین‌اللهی افزود: در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیأت دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی