صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

تکذیب ادعای نماینده مجلس درباره مدیرکل سابق ارشاد گیلان
 خبر اول اینکه، مرتضی محمودوند یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گویی مدعی شده بود که پیش از انتشار فیلم منتسب به مدیرکل معزول ارشاد گیلان، کمیسیون امنیت ملی این موضوع را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر داده است. پس از این ادعا، اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مباحث مربوط به مدیرکل ارشاد گیلان از لحاظ تخصصی در حوزه کمیسیون فرهنگی مجلس است، کمیسیون امنیت ملی به این موضوع ورودی نداشته است. ابوالفضل عمومی در گفت‌و‌گو با ایرنا در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع پرونده مدیرکل ارشاد گیلان در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: تا قبل از انتشار اخبار فضای مجازی در مورد مدیرکل ارشاد گیلان، این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده بود. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا کمیسیون درخواست کتبی یا شفاهی از اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برکناری مدیرکل ارشاد گیلان داشته است، افزود: با توجه به اینکه مباحث وزارت ارشاد از لحاظ تخصصی در حوزه کمیسیون فرهنگی مجلس است، کمیسیون امنیت ملی به این موضوع ورودی نداشته است. به گزارش ایرنا، پیش از این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت‌و‌گویی، درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان گفت: از اولین لحظه این اتفاق فرایند کاملاً روشنی طی شده و هیچ گزارش منفی قبل از انتشار این خبر نبوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه برخی از نمایندگان مجلس عنوان کردند از قبل گزارش‌هایی به آنها داده‌اند، گفت: خیر، اشتباه است. چنین چیزی نبوده بلکه به محض اینکه این اتفاق افتاد، به دلیل رعایت شئونات عمومی جامعه و اینکه بحث در یک مسیر خارج از این هیاهوها پیگیری شود، پیگیر موضوع شدیم. اسماعیلی یادآور شد: همان روزی که گزارش آمد و هیچ رسانه‌ای هم خبردار نشده بود، سرپرست جدید تعیین شد تا مسیر کار به این موضوع گره نخورد، چرا که هیچ قضاوتی در این موضوع نداریم و باید این موضوع مسیر قضایی خودش را طی کند. وی خاطرنشان کرد: پیش از این اتفاق، رئیس کمیسیون امنیت ملی برای مباحث متفرقه از بنده دعوت کردند و برای موضوع مدیرکل ارشاد گیلان دعوت نشده بودم، چرا که ما به صورت عادی این ارتباطات را داریم.

دو طرح ضدایرانی در مجلس نمایندگان امریکا
 خبر دیگر اینکه، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا  ۲ طرح را به تصویب رسانده که مورد حمایت لابی صهیونیستی آیپک است و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران و همچنین نظردهی کنگره درباره هر گونه اقدام برای کاهش تحریم‌ها هستند. به گزارش فارس به نقل از گزارش رسانه‌های صهیونیستی، طرح نخست «قانون بررسی کاهش تحریم‌های ایران» نام گرفته است. این طرح خواستار آن است که دولت امریکا هیچ تحریمی را بدون مشورت با کنگره علیه ایران کاهش ندهد. طرح دوم نیز خواستار تشدید تحریم‌ها علیه برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل در اکتبر سال جاری میلادی است. کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان طرح نخست را با ۳۴ رأی موافق و ۱۶ رأی مخالف به تصویب رساند و اکنون بایستی در میان کل قانونگذاران مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود. گفتنی است طرح‌های نمایندگان در امریکا برای تبدیل شدن به قانون بایستی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب برسند و سپس توسط رئیس‌جمهور امضا شوند.

رسانه ابزار «توسعه» یا «ابراز تنفر»؟
 دست آخر اینکه، انتخاب تصاویری از دو سخنران مذهبی از سوی سایت اصلاح‌طلب «انتخاب»، با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌‌رو شد. این سایت در حالی برای انتشار یک خبر از تصاویر به اصطلاح منفی استفاده کرده است که سابقاً نیز با انتشار گزینشی سخنان خطبای نماز جمعه سراسر کشور، زمینه ایجاد تنفر در میان مخاطبان خود این رسانه را فراهم آورده است. به گونه‌ای که کامنت‌ها و نظرات مخاطبان این سایت در تلگرام عمدتاً پر از توهین به این افراد است.  جریان اصلاحـــــــــات پیش از این مدعی بود که «رســانه ابزار توسعه است» و هرگونـــــــه برخورد سلبی در این حوزه را خلاف توسعه می‌دانست؛ حالا باید پرسید آیا استفاده از ابزار رسانه به عنوان عاملی برای ابراز و ترویج تنفر علیه شخصیت‌هایی چون ائمه جمعه چه توجیهی دارد؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی