صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

گزارش و خبر

قهرمانی والیبال زیر 16 سال درآسیا
در دیدار نهایی نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 16 سال پسر آسیا، تیم ملی والیبال کشورمان مقابل ازبکستان قرار گرفت و با نتیجه 3-1 (۱۹ بر ۲۵، ۲۵ بر ۲۲، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵ بر ۲۲) به پیروزی دست یافت تا به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد. شاگردان آرش صادقیانی، پیش از این به رقابت‌های جهانی 2024 راه یافته بودند.

حضور قدوس در استقلال منتفی است
در هفته‌های اخیر، صحبت‌هایی مبنی بر مذاکرات باشگاه استقلال با سامان قدوس، بازیکن فصل گذشته برنتفورد مطرح شد. ستاره‌ای که از این تیم انگلیسی جدا شده و اکنون بازیکن آزاد محسوب می‌شود. در این شرایط، باشگاه استقلال و جواد نکونام سرمربی این تیم مذاکراتی با قدوس انجام دادند اما رقم درخواستی این لژیونر که گویا یک و نیم میلیون دلار برای یک فصل بوده، باعث منتفی شدن حضور او در استقلال شد. مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق خاصی بیفتد. درباره قدوس که فوتبالش را از استروشوندس در لیگ سوئد آغاز کرده، گفته می‌شود مقصد بعدی او دوباره لیگ سوئد و باشگاه مالمو خواهد بود.


پاسخ مبهم سازمان لیگ به ابهامات باشگاه‌ها
بازیکن آزاد سهمیه لیگ برتری نیست؟
در حالی که تنها چند روز به آغاز فصل جدید لیگ برتر باقی مانده؛ سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌های لیگ برتری، توضیحاتی درباره روند جذب بازیکنان آزاد (سهمیه فیفا) و ابهامات موجود در این زمینه داده است. سازمان لیگ در این نامه نوشته: «بازیکنانی که در پایان نقل ‌و ‌انتقالات جذب باشگاهی نشده‌اند، مجاز به عقد قرارداد با باشگاه‌های متقاضی به‌عنوان سهمیه آزاد فیفا هستند مشروط بر اینکه باشگاه‌ مذکور در فهرست اسامی خود دارای ظرفیت مجاز برای جذب باشد.» نکته مهم موجود در نامه سازمان لیگ به باشگاه‌های لیگ برتری این است که «بازیکنان خارج از پنجره نقل ‌و ‌انتقالاتی مشمول سهمیه لیگ برتری نمی‌شوند.» فارغ از این موضوع که آیا چنین قانونی وجود دارد یا خیر؛ طبق اساسنامه، مرجع تفسیر و رفع ابهام درباره قوانین، هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است اما به گزارش تسنیم، چنین موضوعی در هیأت رئیسه مطرح نشده است. حال اینکه چگونه سازمان لیگ که خودش باید متولی اجرای قانون باشد به جای رفع ابهام باشگاه‌ها، با پاسخی غیرقانونی، ابهامی دیگر اضافه کرده، پرسشی است که مسئولان این سازمان باید به آن پاسخ دهند و بگویند در کدام جلسه هیأت رئیسه فدراسیون چنین موضوعی مطرح شده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد قانون مورد اشاره مربوط به بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی نیست و این بازیکنان در صورتی که حتی پس از پنجره‌ نقل ‌و ‌انتقالاتی نیز به تیم داخلی ملحق شوند، به‌عنوان سهمیه بازیکن خارجی محسوب خواهند شد.


آینده مبهم اللهیار در انگلیس
سایت «hulldailymail» انگلیس خبر داد نقل و انتقالات فوتبال در باشگاه هال سیتی آغاز شد ولی هنوز آینده دو بازیکن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اللهیار صیادمنش لژیونر ایرانی و رایگان لونگمن بازیکن انگلیسی دو بازیکن بلاتکلیف هال سیتی هستند و سرمربی تیم هنوز درباره ماندن یا رفتن این دو بازیکن تصمیمی نگرفته است. صیادمنش بعد از شش ماه حضور قرضی در هال سیتی نظر مدیران باشگاه انگلیسی را جلب کرد و تابستان گذشته قراردادی چهار ساله با این تیم امضا کرد. البته او فصل گذشته به دلیل مصدومیت بسیاری از بازی‌ها را از دست داد و با زدن تنها دو گل برای تیمش، عملکرد درخشانی نداشت.
 

قانون جدید به نفع طارمی و میلان
فدراسیون فوتبال ایتالیا از تغییر قانون سهمیه بازیکنان غیراتحادیه اروپا در باشگاه‌های فوتبال این کشور خبر داد. طبق این قانون جدید بازیکنان سوئیسی و بریتانیایی که پیش از این سهمیه غیراتحادیه فوتبال اروپا برای باشگاه‌های سری آ به شمار می‌آمدند، دیگر سهمیه اتحادیه اروپا خواهند بود. بدین ترتیب بازیکنان سوئیسی و بریتانیایی شاغل در سری آ دیگر سهمیه غیر اروپایی به شمار نمی‌آیند و این باعث شده تا باشگاه‌های سری آ بتوانند بازیکنان غیر اتحادیه اروپا بیشتری جذب کنند. در همین رابطه ساشا تاولیر، خبرنگار بلژیکی دوباره موضوع انتقال مهدی طارمی ستاره ایرانی پورتو به میلان را باز کرد. طبق اعلام این خبرنگار، با تغییر قانون در فوتبال ایتالیا، میلان یک سهمیه دیگر برای جذب بازیکن غیراروپایی پیدا کرد و باید دید روسونری دوباره برای جذب مهدی طارمی اقدام می‌کند. روسونری تنها یک سهمیه غیراروپایی داشت که در نهایت به دلیل درخواست‌های زیاد مالی پورتو از جذب طارمی منصرف شد و چوکوئزه، ستاره ویارئال را جذب کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی