صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و چهار - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

گفت و گوی «ایران» با شاهین بیانی، کاپیتان سابق استقلال

به جای جشن سالگرد قهرمانی اخبار بدی می‌شنویم

باشگاه استقلال: در سالروز قهرمانی در آسیا جای بزرگان خالی است باشگاه استقلال در سالگرد دومین قهرمانی این تیم در قاره آسیا متنی را منتشر کرد. در بخشی از این متن منتشر شده آمده است: «امروز (7 مرداد) سی و دومین سالگردِ آخرین قهرمانی باشگاه بزرگ استقلال در قاره پهناور آسیاست. برای کسب این قهرمانی، انسان‌های زیادی از خود گذشتند و این جام را به هواداران استقلال و فوتبال ایران هدیه دادند. در سالروز این افتخار بی‌تکرار جای بزرگانی چون منصور پورحیدری، رضا احدی، بونژاک و امیر دولت‌آبادی که امروز کنار ما نیستند، خالی است.»

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

دیروز سی و دومین سالگرد قهرمانی استقلال در آسیا بود. استقلالی که با حضور ستاره‌های بی‌تکراری همچون احمدرضا عابدزاده، مهدی فنونی‌زاده، مجید نامجو مطلق و... در دهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا برای دومین بار بر بام قاره کهن ایستاد و باعث افتخار هواداران بی‌شمار خود شد. اما تفاوت استقلال آن دوره با استقلال کنونی زمین تا آسمان است؛ تیمی که در آستانه آغاز لیگ برتر با مشکلات زیادی روبه‌رو است و هر روز از دل آن اخبار ناامید کننده‌ای منتشر می‌شود.
شاهین بیانی، کاپیتان استقلال در دهه 70 شمسی در خصوص سالگرد قهرمانی آبی‌ها در آسیا به «ایران» می‌گوید: «موضوع مهم این بود که در آن سال‌ها تنها یک تیم از کشورمان در آسیا شرکت می‌کرد و مثل الان نبود که 4 تیم در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند، این موضوع کار ما را سخت‌تر می‌کرد. در آن سال ما ملوان را شکست دادیم و در فینال جام حذفی به مصاف پرسپولیس رفتیم که این تیم را هم 2-1 شکست دادیم و به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه یافتیم. آن تیم یک تیم رؤیایی بود و تاکنون هیچ بازیکنی نتوانسته جایگزین بازیکنان آن تیم شود. قهرمانی در آسیا خیلی سخت بود اما این قهرمانی با تلاش بازیکنان در سال 1370 بدست آمد.»
او بیان می‌کند: «ما در منطقه غرب نمایندگان یمن و قطر را شکست دادیم و به مرحله بعد صعود کردیم. السد قطر یکی از تیم‌های قدرتمند و قهرمان دو دوره پیشین مسابقات بود اما در رفت و برگشت این تیم را شکست دادیم و به مرحله بعد صعود کردیم. در مرحله بعد هم 10 تیم آسیایی حضور داشتند که ما توانستیم با شکست نمایندگان کره شمالی و تایلند به فینال صعود کنیم. در فینال به مصاف تیم قدرتمند لیائونینگ چین رفتیم و 2-1 این تیم را شکست دادیم و قهرمان شدیم.»
کاپیتان پرافتخار آبی‌ها در دهه 70 شمسی می‌افزاید: «در آن زمان سرمربی تیم ملی علی پروین بود و با وجود اینکه سرمربی تیم ملی پرسپولیسی بود، تعداد بازیکنان استقلال در تیم ملی بیشتر از پرسپولیس بود. این موضوع نشان دهنده کیفیت بسیار خوب بازیکنان ما بود که توانستیم بیشترین بازیکن را در تیم ملی داشته باشیم. هر کدام از نفرات تیم وزنه بزرگی بودند و حتی در نیمکت هم نفرات بسیار خوبی داشتیم که در تیم ملی بازی می‌کردند.»
بیانی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «پس از قهرمانی تاج در آسیا، سال‌ها بود که قهرمان آسیا نشده بودیم و باید با قدرت در این مسابقات حاضر می‌شدیم که خوشبختانه تلاش مان نتیجه داد. البته جای تأسف بود که ما دوره بعد هم فینالیست شدیم اما در ضربات پنالتی به الهلال عربستان باختیم و نتوانستیم مجدد قهرمان آسیا شویم. در صورتی که اگر این اتفاق می‌افتاد ستاره‌های استقلال 3 عدد می‌شد. نام آن بازیکنان در تاریخ ثبت شد و حالا بعد از 30 سال هواداران بابت این قهرمانی به خود می‌بالند.»
او می‌گوید: «برای من به عنوان کاپیتان تیم قهرمان آسیا جای خوشحالی است به این دلیل که نام ما در تاریخ ثبت شده است. ما باید آن ساختار پرقدرت را حفظ می‌کردیم و با همان ساختار در مسابقات حاضر می‌شدیم اما تیم در سال‌های بعد به سازمان تربیت بدنی واگذار شد و این موضوع باعث شد قهرمانی‌های استقلال تکرار نشود. حالا هم این تیم در اختیار وزارت ورزش است اما وزیر ورزش نگاه یکسانی به دو تیم استقلال و پرسپولیس ندارد. از یک سو پرسپولیس به بهترین شکل ممکن در حال آماده‌سازی است اما استقلال کاملاً سردرگم و گیج است.»
کاپیتان سابق استقلال در ادامه به شرایط کنونی آبی‌ها اشاره و بیان می‌کند: «تأسف می‌خورم که به جای جشن سالگرد قهرمانی هر روز اخبار بدی می‌شنویم. چرا باید استقلالی که روزی پر افتخارترین تیم ایران بود، این گونه باشد؟ حدود یک هفته به آغاز مسابقات لیگ برتر باقی مانده اما هنوز تیم سردرگم است و تیم حدود یک هفته تمرین نکرد و این فرصت را به دلیل مدیریت اشتباه مدیران باشگاه از دست داد. تیم مشکلات زیادی دارد و حتی از کمترین امکانات همچون مربی بدنساز هم محروم است. هیچ زمانی استقلال به این حال و روز نیفتاده بود.»
بیانی می‌افزاید: «5 هفته اول لیگ برای قهرمانی خیلی مهم است و به نظر می‌رسد که استقلال با این شرایط 5 هفته نخست را از دست می‌دهد و این یعنی از دست رفتن قهرمانی. استقلال همیشه در بدترین شرایط هم مدعی قهرمانی بوده اما امسال این تیم حتی مدعی قهرمانی هم نیست. تیمی که زمانی قهرمان آسیا شد و 8 بازیکن در تیم ملی داشت به چنین حال و روزی افتاده است. در حال حاضر تنها دو بازیکن استقلال شرایط حضور در تیم ملی را دارند و این تفاوت استقلال کنونی با استقلالی است که قهرمان آسیا شده بود.»
او در پایان با انتقاد از مدیران استقلال می‌گوید: «استقلال برای قهرمانی بازیکن بزرگ می‌خواهد اما امسال این تیم موفق به جذب بازیکنان بزرگ نشد. فصل نقل و انتقالات به بدترین نحو ممکن برای استقلال در حال سپری شدن است و هر روز می‌شنویم که مهره‌های مدنظر تیم به حریفان می‌پیوندند و این موضوع باعث تضعیف تیم می‌شود. متأسفانه مدیران باشگاه حتی نتوانستند نفرات سال گذشته را حفظ کنند و قطعا جدایی قایدی و محبی ضربه بزرگی به استقلال وارد می‌کند.»
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی