صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

قطع همکاری ناشران در واکنش به انتشار تصویر بی‌حجاب کارکنان اپلیکیشن طاقچه

حاشیه سازی یک عکس شخصی برای یک کار فرهنگی

 

 

جمعی از اهالی نشر در واکنش به انتشار تصویری که برخی کارکنان اپلیکیشن طاقچه در آن بی‌حجاب هستند خواستار قطع همکاری با این پلتفرم شده‌اند؛ در این بین عده دیگری از ناشران فقط به توقف فروش آثارشان در این اپلیکیشن اکتفا نکرده و در این رابطه دست به انتشار بیانیه‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز زده‌اند.

نگاهی به ماجرای عکس پرحاشیه
این ماجرا به روزهای پایانی هفته گذشته بازمی‌گردد، زمانی که تصویر جمعی از کارکنان این اپلیکیشن زیر لوگوی طاقچه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد؛ عکسی که برخی از حاضران در آن کشف حجاب کرده‌اند. به‌دنبال واکنش برخی مؤسسات نشر به این ماجرا و انتشار بیانیه‌هایی که گویای خواسته‌شان برای قطع همکاری با طاقچه است؛ محمد صدوقی، مدیرعامل پیشین آن توئیتی با این مضمون منتشر کرد که: «ای کاش کسانی که طاقچه رو به سوء‌استفاده تبلیغاتی متهم کردن، توجه کنن که عکس مشهور شده رو رسانه‌های رسمی طاقچه منتشر نکردن و انتشار اون به بیش از یک ماه قبل بازمی‌گرده.»
این گفته صدوقی در واکنش به برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر آن است که مدیریت این اپلیکیشن از تصویر مذکور به‌عنوان ابزاری تبلیغاتی برای جلب توجه مخاطبان استفاده کرده تا از این طریق نیازی به پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی نداشته باشد. با این حال یکی از حاضران در این تصویر به ایبنا گفته عکسی که در فضای مجازی دست‌به‌دست شده مربوط به دورهمی خداحافظی یکی از کارمندان سابق این مجموعه از محل کار خود است. گفته شده این افراد بعد از ساعت کاری دور هم جمع شده‌اند و به یاد روزهای همکاری، عکسی خارج از فضای اداری دفتر طاقچه گرفته‌اند و به‌همین دلیل، لوگوی طاقچه که روی دیوار بیرونی نقش بسته است، در عکس پیداست.
این در حالی است که هنوز مدیران طاقچه  واکنشی رسمی به ماجرای این عکس و حواشی ایجاد شده در پی آن نشان نداده‌اند. نوشته ایبنا حاکی از این است که مراجع قانونی به ماجرا ورود کرده‌اند و مدیران ارشد این سکوی برخط دسترسی به کتاب‌های صوتی، الکترونیکی و به‌تازگی هم چاپی، به مراجع ذیربط احضار شده‌اند.به نشر، خط مقدم، شهید کاظمی، راه‌یار، ستاره‌ها، جماران، سوره مهر، مهرستان، امیرکبیر، قدر ولایت، بیست و‌هفت، ایمان ماندگار، مرکز اسناد دفاع مقدس، عهد مانا، یا‌زهرا، پژوهشکده باقرالعلوم، صریر، معارف، تمدن نوین، زائر و شهید هادی از جمله مؤسسات نشری هستند که  با واکنش به انتشار تصویر مذکور همکاری خود با اپلیکیشن طاقچه را قطع کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی