صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

اخبار

گرد و خاک و رگبار تا دوشنبه ادامه دارد
ایران زمین- در حالی که در چند روز گذشته بسیاری از استان‌ها به دلیل وقوع گرد و خاک و طوفان شن شرایط سختی را تجربه کردند، سازمان هواشناسی می‌گوید تا روز دوشنبه گرد و غبار و وزش باد شدید علاوه بر استان‌های نیمه جنوبی و شرقی، پایتخت را هم درگیر می‌کند .
در هفته گذشته گرد و غبار شدید هوای استان‌های قم و مرکزی را به وضعیت بنفش هواشناسی (خطرناک برای همه افراد) کشاند و موجب تعطیلی ادارات این استان‌ها شد. طوفان شن در سیستان و بلوچستان ده‌ها نفر را راهی بیمارستان کرد و شبکه برق برخی مناطق این استان را از مدار خارج کرد. همچنین برای چندمین بار حرکت قطار مسافربری مشهد-سرخس به دلیل شن‌زدگی روی ریل و تأمین ایمنی مسافران لغو شد .
«فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: این شرایط تا روز دوشنبه کماکان برای نیمه جنوبی کشور بویژه استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، ارتفاعات البرز، تهران، شمال هرمزگان و فارس ادامه خواهد داشت .
ضمن اینکه انتظار می‌رود در برخی از این استان‌ها از جمله تهران رگبارهایی را همراه رعد و برق و وزش باد شدید در ساعات بعد از ظهر داشته باشیم .
به گفته وی، این مخاطرات می‌تواند موجب خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاع و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال شود . وی با اشاره به افزایش نسبی دما در استان‌های شمالی در اواخر هفته گذشته تصریح کرد: انتظار می‌رود دما از امروز (شنبه) در این استان‌ها تعدیل شود و در بقیه نقاط کشور روند طبیعی خود در مردادماه را داشته باشد .
روز جمعه اردبیل و بلداجی اصفهان با 10 درجه سانتیگراد خنک‌ترین نقاط کشور و دهلران ایلام با 50 درجه و شوش خوزستان با 49 درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقاط کشور بوده‌اند .

سرعت طوفان در زابل به ۱۰۴ کیلومتر رسید
زابل- بر اساس اعلام هواشناسی استان سیستان و بلوچستان روز گذشته (جمعه) سرعت طوفان در زابل به ۱۰۴ کیلومتر در ساعت رسید.
محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: وزش باد شدید تا بیشینه 104 کیلومتر در ساعت بامداد جمعه زابل را درنوردید و گرد و غبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به هزار و 200 متر کاهش داد.
مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به 90 کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا 800 متر کاهش داد. وی بیان کرد: تا اواسط هفته آینده با تشدید شدت وزش باد در نواحی شمالی، باد شدید و گرد و خاک نقاط مستعد طوفان گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. در این مدت در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و جنوبی افزایش غبار و باد و گرد و خاک با شدت کمتر نسبت به شمال استان رخ خواهد داد. توصیه می‌شود در ترددهای جاده‌ای احتیاط شود و از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در زمان غبارآلود شدن هوا خودداری و از کار در ارتفاعات پرهیز شود.

مشهد رکورد اوج بار مصرف برق را شکست
مشهد - حسن حشمتی، سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی اعلام کرد: مشهد در روزهای گرم ۲۱ و ۲۶ تیر امسال، رکورد اوج بار مصرف برق در سال گذشته را شکسته است.
وی افزود: ۲۶ تیرماه اوج مصرف برق در مشهد در ساعت ۱۳ به هزار و ۸۶۱ مگاوات رسید، در حالی که اوج بار پارسال در این شهر هزار و ۷۸۶ مگاوات بود. پارسال اوج بار در استان خراسان رضوی (بجز مشهد) به عدد هزار و ۵۲۷ مگاوات رسید که امسال تاکنون هنوز عدد اوج بار شبکه برق استان از عدد پارسال عبور نکرده است. سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به طور معمول اوج بار در شبکه برق استان در تیرماه و مرداد ماه تابستان اتفاق می‌افتد، افزایش یا کاهش دمای هوا ارتباط مستقیم با اوج یا کاهش بار در شبکه برق خراسان رضوی دارد.
حشتمی گفت: برنامه‌های مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد ماه امسال همزمان با کل کشور در استان آغاز شده و این برنامه در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در حال اجرا است. وی توصیه کرد: لازم است مشترکین نسبت به تنظیم کولرهای آبی روی دورکند، کولرهای گازی روی حداقل ۲۴ درجه، استفاده از روشنایی روز بویژه در واحدهای تجاری و مسکونی و سایر مصرف کنندگان، پرهیز از روشن کردن کولر به خاطر گرمای پخت و پز در خانه و خروج گرمای مطبخ به طوریکه باعث گرمای سایر فضاهای منزل نشود، اطمینان از سالم بودن نوار دور درب یخچال‌ها در مراکز تجاری و منزل، استفاده از لوازم برقی با راندمان بالا و برچسب انرژی بالا و اجتناب از به‌کارگیری و استفاده از لوازم پرمصرف در ساعات اوج بار با خادمان خود در صنعت برق همکاری لازم را داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی