خواسته یا ناخواسته وزنه‌بردار 109 کیلوگرم دوپینگی از آب درآمد

انوشیروانی: از المپیک محروم نمی‌شویم

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

علی هاشمی، وزنه‌بردار دسته ۱۰۹ کیلوگرم ایران به علت دوپینگ از حضور در میادین محروم شد. افسران کنترل دوپینگ، 15 فروردین ماه با حضور در اردوی تیم ملی اقدام به اخذ نمونه خارج از مسابقه کردند که پس از بررسی، ماده ممنوعه نورآندرسترون در نمونه خون او شناسایی و به ستاد نادو ابلاغ شد. ستاد هم با توجه به اینکه تخلف او محرز بوده، با پذیرش کتبی تخلف توسط این وزنه بردار، یک سال محرومیت او را کاهش دادند و هاشمی بدون برگزاری مراحل دادرسی صادر و او بمدت 3 سال محروم شد.
البته هاشمی که مدال طلای جهانی را در کلکسیون خود دارد، در اردوی فعلی تیم ملی وزنه‌برداری بابلسر حضور ندارد و نواب نصیرشلال، سرمربی تیم ملی 12 وزنه‌بردار به نام‌های حسین سلطانی، مصطفی جوادی، محمد زارعی، سید ایوب موسوی، امیر حقوقی، رضا دهدار، رسول معتمدی، مهدی کرمی، امیر عزیزی، پیمان جان، آیت شریفی و علی داودی را با خود به همراه دارد تا آنها را به رقابت‌های جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام کند.
هرچند گفته می‌شود مثبت بودن تست دوپینگ علی هاشمی قبل از رفتن به مسابقات قهرمانی آسیا مطرح شده بود که فدراسیون سریعاً عزیزی را جایگزین او کرد. در خصوص این مسأله با نواب نصیر شلال، سرمربی تیم ملی تماس گرفتیم که موبایل او خاموش بود. اما در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها از اعتماد خود به وزنه بردارش صحبت کرده: «من با هاشمی صحبت کردم و خدای ناکرده اینطور نبوده که بخواهد از مواد نیروزا استفاده کند. حدس من این است خارج از اردو که بود مکمل آلوده مصرف کرده است. ما آزمایش را در شروع اردوی تیم ملی گرفتیم و وزنه‌برداران یکی، دوماه خارج از اردو بودند.»
از کوروش باقری، سرمربی سابق تیم ملی هم سؤال شد و او ترجیح داد در این باره صحبتی نکند و تنها به این مسأله بسنده کند که من مربی تیم زنان هستم و درباره مردان صحبتی نمی‌کنم. به نظرم با نصیرشلال یا بهمن زارع صحبت کنید.»
بهداد سلیمی، نایب رئیس فدراسیون هم در ادامه اضافه می‌کند: «دو سه روز قبل از اعزام به ما اعلام شد که نمونه A تست دوپینگ او مثبت شده که وزنه‌بردار دیگری جایگزین شد. برای علی هاشمی هم درخواست آزمایش مجدد دادیم که متأسفانه جواب این آزمایش هم مثبت شد و فدراسیون پزشکی هم به صورت رسمی آن را اعلام کرده است. علی هاشمی از روز اول در جریان تمام موضوعات بود.»
اما شایعاتی در بین رسانه‌ها مطرح شده که طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، کشورهایی که سه نمونه مثبت دوپینگ داشته باشند از حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس محروم خواهند شد. ولی سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: «از زمانی که سرپرستی این فدراسیون را برعهده گرفتم مرتباً از اردونشینان تست گرفته می‌شود و باید بگویم آزمایش دوپینگ از علی هاشمی توسط افسران داخلی گرفته شده است و ربطی به وادا ندارد. همچنین اتحادیه جهانی در لیست خود نام کیانوش رستمی، علی داودی، علیرضا یوسفی، رسول معتمدی، مهدی کرمی، پیمان جان، مصطفی جوادی، رضا دهدار و الهام حسینی را آورده که در هر زمان و هر مکان باید آماده تست دوپینگ باشند و نامی از علی هاشمی در این فهرست دیده نمی‌شود. بنابراین مطمئن باشید برخلاف صحبت‌های برخی دوستان ما از المپیک محروم نمی‌شویم!»
با اعلام رسمی ایران نادو، علی هاشمی از تاریخ 1402/2/31 لغایت 1405/2/3 از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزش محروم شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی