صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه ارمنستان تأکید کرد
ایران هیچ گونه جابه‌جایی در مرزها را نمی‌پذیرد
«آرارات میرزویان»، وزیر خارجه ارمنستان روز گذشته به تهران سفر کرد و با مقام‌های عالی‌رتبه از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سید ابراهیم رئیسی در دیدار وزیر خارجه ارمنستان با تأکید بر ضرورت حل مسائل منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه تصریح کرد: دخالت بیگانگان فقط مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و جمهوری اسلامی ایران با حمایت از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان، امیدوار است این مذاکرات باعث استقرار و تقویت صلح، امنیت و آرامش هر چه بیشتر در منطقه شود.
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تغییر ژئوپلیتیکی و جابه‌جایی مرزهای کشورهای منطقه را نمی‌پذیرد، افزود: ایران از حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه حمایت می‌کند.
در این دیدار «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان نیز ضمن قدردانی از مواضع ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز، تصریح کرد: ارمنستان هیچگاه سکوی اقدامات ضدایرانی نخواهد شد و همواره بر گسترش امنیت و آرامش منطقه‌ای تأکید دارد.
وزیر خارجه ارمنستان پیش از این دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرده بود. وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی خود گفت:«تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تأکید دارند. آقای الهام علی‌اف اطمینان دادند که به‌دنبال بستن مسیر تاریخی ایران و ارمنستان نخواهند بود.»
امیرعبداللهیان گفت:«برخی طرف‌های خارجی به‌دنبال سوءاستفاده از برخی اختلافات در منطقه قفقاز هستند. ما از فرمت ۳ بعلاوه ۳ میان کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و ایران برای برگزاری این نشست که ارمنستان و آذربایجان هم مشارکت می‌کنند، اعلام آمادگی می‌کند».
وزیر خارجه ارمنستان هم همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی را دارای اهمیت ویژه برای دو کشور خواند و با اشاره به اینکه آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره باغ، سیاست پاکسازی قومی را در دستورکار قرار داده که نمونه آن محدود کردن کریدور لاچین است، خاطرنشان کرد: «ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد و معتقد است رفع انسداد آنها باید بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی باشد».
تقویت رویکردهای تشویقی برای جوانی جمعیت
در پنجمین جلسه ستاد ملی جمعیت که روز گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار شد، 8 مصوبه از جمله در زمینه تسهیل و رفع موانع فرزندآوری به تصویب اعضا رسید.
همچنین یکشنبه گذشته «ولادیمیر اورلیچ» رئیس مجلس صربستان با رئیس جمهور  دیدار کرد.


دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نشست بریکس مطرح کرد
افزایش سهم بریکس از ذخایر انرژی جهان با حضور ایران و عربستان
علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور که برای حضور در نشست دبیران شورای امنیت ملی اعضای بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، در جمع اعضای این نشست ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و مساعدت تمامی اعضای بریکس روند پذیرش درخواست جمهوری اسلامی در این مجموعه مهم و اثرگذار آغاز و به سرعت به انجام برسد.
وی تأکید کرد: بی‌تردید پیوستن کشورهایی همچون جمهوری‌اسلامی ایران، عربستان سعودی و ونزوئلا می‌تواند سهم بریکس از ذخایر انرژی جهان را به سطح ممتازی ارتقا دهد.
دبیر شواری عالی امنیت ملی خطاب به حضار گفت: یکی دیگر از چالش‌های حوزه‌ سایبر استفاده‌ برخی از کشورها از سامانه‌ها و سکوهای طراحی شده‌ خود برای وابسته کردن سایرین، در شکل و قالبی نوین و در نتیجه مداخله در تحولات داخلی کشورهای دیگر و امنیت آنها با سوءاستفاده از این محصولات است که نمونه‌ بارز چنین سوءاستفاده‌ای پلتفرم‌های ایالات متحده‌ امریکاست.
احمدیان اشاره کرد: تجربه‌ کشور من نشان داده که امریکایی‌ها چگونه با بهره‌گیری از این امکانات تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از مداخلات و ناامنی‌ها را در جوامع دیگر ایجاد نمایند.
او گفت: فقدان قوانین عادلانه‌ بین‌المللی در حوزه‌ فضای سایبر موجب شده تا دولت امریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه‌ سکوهای (پلتفرم‌های) اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر، اینستاگرام و غیره، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف به‌ویژه در حوزه‌ امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.
احمدیان در پایان سخنان خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است با اغتنام از فرصت ایجاد شده برای ارتقای امنیت سایبری بین کشورهای حاضر در این نشست، پیشنهادات مشخصی را ارائه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی