صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

مرغ ارزان می شود

با توجه به افزایش واردات نهاده‏های دامی، 135 میلیون قطعه جوجه‏ریزی صورت می گیرد

امین محمودی
روزنامه نگار

قیمت مرغ در بازار طی یک ماه اخیر با جهش قیمتی گسترده‏ای روبه‏رو شد و در برخی از مناطق کشورمان از جمله شمال پایتخت نیز نرخ 110 هزار تومانی را به خود دید با این حال اما آنچه بیش از پیش هویدا بود این است که واحدهای نظارتی و سازمان‏های متولی یعنی وزارت جهاد کشاورزی بازار را به حال خود رها کرده بودند و اصولاً اعتقادی به تنظیم بازار و برخورد با گرانفروشان ندارند. به طوری که کارشناسان می‏گویند در وضعیت فعلی زنجیره تأمین مرغ و نهاده‏های دامی دچار اشکال است به طوری که وقتی مرغدار نهاده را از بازار آزاد می‏خرد، زنجیره تأمین با مشکل مواجه می‏شود؛ در فاصله بین مرغداری تا کشتارگاه و توزیع در بازار تخلف رخ می‏دهد و به دلیل عرضه در خارج از شبکه، قیمت مرغ افزایش می‏یابد و بالاتر از قیمت مصوب به دست مصرف کننده می‏رسد. به همین دلیل لزوم افزایش واردات سویا و کنجاله سویا و عرضه آن در بین واحدهای مرغداری احساس می‏شد.

عرضه مرغ در بازار افزایش می‏یابد
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی گفت: با توجه به روند جوجه ریزی در تیرماه، عرضه مرغ طی روزهای آتی در بازار افزایش می‏یابد. «علی ابراهیمی» درباره وضعیت توزیع نهاده‏های دامی گفت: تأمین سویا برای رشد جوجه‏های گوشتی در واحد‏های پرورش با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری‏های وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات و هماهنگی‏های صورت گرفته با واردکنندگان نهاده‏های دامی، بارگیری و تحویل سویا به سمت واحد‏های مرغ گوشتی انجام شده و پیش‏بینی می‏کنیم تا چند روز آینده نیاز واحد‏های پرورشی به صورت کامل تأمین شود. وی افزود: انتظار ما این است که واردکنندگان پس از دریافت وجه از مرغداران نهاده را در اختیار مرغداران بگذارند چراکه مرغداران توان تهیه نهاده آزاد را ندارند. به گفته وی، طبق گزارش حمل سویا پیش‏بینی‏ها از محل کارخانه‏های روغن کشی به سمت واحد‏های مرغداری آغاز شده و روز پنجشنبه گزارش کاملی بابت چگونگی برطرف شدن مشکلات واحد‏های مرغداری را بررسی خواهیم کرد تا مشکلات مرتفع شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی با بیان اینکه ظرفیت افزایش تولید مرغ گوشتی فراهم است، گفت: این امر نیازمند آینده نگری و مدیریت کامل است. ابراهیمی ادامه داد: با افزایش تولید جوجه یک روزه گوشتی و واردات تخم مرغ نطفه‏دار شاهد عرضه جوجه یک روزه بودیم و مرغداران در سراسر کشور به آن دسترسی پیدا کرده و جوجه ریزی بیشتری انجام دادند. وی گفت: خرداد ماه بیش از 115 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده و تا پایان تیرماه جوجه ریزی به 130 میلیون قطعه خواهد رسید که نشان دهنده این است که در روز‏های آینده شاهد عرضه بیشتر مرغ گوشتی خواهیم بود.

رشد محسوس جوجه‏ریزی
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت و گو با «ایران اقتصادی» در خصوص آخرین وضعیت جوجه‏ریزی در کشور گفت: در تیرماه سال جاری 172 میلیون تخم مرغ نطفه دار در واحدهای مرغداری خوابیده شده که از این میزان حدود 10 میلیون تخم وارداتی و مابقی تولید داخل هستند.
«محمدرضا صدیق پور» افزود: اگر به مانند همیشه 75 درصد از این تخم مرغ‏ها به جوجه تبدیل شوند، می‏توان گفت که تا پایان ماه جاری 130 میلیون قطعه جوجه‏ریزی صورت می‏گیرد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه تصریح کرد: این در حالی است که خرداد ماه 167 میلیون و 500 هزار تخم مرغ نطفه دار خوابیده شده که از آن حدود 125 میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید شده بود.
بنابرگفته صدیق پور، در فروردین ماه 107 میلیون و در اردیبهشت 113 میلیون جوجه یکروزه تولید شده بود.
وی با بیان اینکه پیش بینی‏ها حاکی از آن است که در مرداد ماه 135 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گیرد، عنوان کرد: طی یک ماه اخیر قیمت جوجه روند نزولی در بازار پیدا کرده است به طوری که قیمت مصوب جوجه در وضعیت فعلی 15 هزار و 900 تومان تا 16 هزار و 900 تومان است ولی شاهد آن هستیم که جوجه‏ها در بازار با قیمت 5 تا 13 هزار تومان عرضه می‏شود.

جستجو
آرشیو تاریخی