صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همزمان با تداوم اعتراض‌ها، یک مقام رژیم صهیونیستی هشدار داد

سقوط اقتصادی در کمین تل‌آویو

حسین فاطمی
خبرنگار

همزمان با تداوم اعتراضات علیه لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه رژیم صهیونیستی که روز گذشته طی آن بزرگراه‌ها بسته و رفت و آمدها مختل شد، معاون سابق رئیس بانک این رژیم در سخنانی گفت که این لایحه رژیم اشغالگر را در سرآشیبی سقوط اقتصادی بزرگ و بی‌سابقه‌ای قرار داده است.
«زوی اکشتاین»، معاون سابق رئیس بانک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی که با شبکه عبری زبان «کان» داشت در این باره تأکید کرد که اصلاحات قضایی ساختار قدرت در این رژیم را تهدید می‌کند و باعث وخامت اوضاع اقتصادی آن می‌شود.
وی اذعان کرد: «رژیم صهیونیستی امروز در سرآشیبی سقوط اقتصادی گسترده و بزرگ قرار دارد که به همه صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان آسیب خواهد رساند. ضمن اینکه اصلاحات قضایی قابلیت‌های امنیتی رژیم اشغالگر را نیز تهدید می‌کند، چراکه بر تمایل شرکت‌های فناوری پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در آن، بویژه سرمایه‌گذاران خارجی تأثیر می‌گذارد.» این مقام سابق همچنین تأکید کرد که سرمایه‌گذاری‌های فناوری پیشرفته در تل آویو نسبت به سال گذشته کاهش داشته و بازار نشان‌دهنده عدم اطمینان سرمایه‌گذاران و کاهش فعالیت اقتصادی است.
در همین راستا، پروفسور «آس پرزیس»، از اقتصاددانان برجسته رژیم صهیونیستی نیز در مقاله‌ای نوشته است: «تل‌آویو مشکل بسیار بزرگی در زمینه اقتصادی دارد و اقتصاد آن در حال حرکت به سمت هرج و مرج است.» پیشتر نیز رؤسای بانک‌های رژیم صهیونیستی به بزالل اسموتریچ هشدار داده بودند که به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از طرح کابینه برای هدف قرار دادن سیستم قضایی، پول سرمایه‌گذاران خارجی ۱۰ برابر سریع‌تر از حد معمول در حال خارج شدن از بانک‌های این رژیم است.
 اعتراضات دوباره در سرزمین‌های اشغالی
 کارشناسان و برخی مقامات رژیم صهیونیستی در حالی نسبت به فروپاشی اقتصادی این رژیم هشدار داده‌اند که از دیگر سو پافشاری کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای پیش بردن روند تصویب لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» باعث تداوم اعتراض‌های ساکنان سرزمین‌های اشغالی شده و بحران امنیتی و اقتصادی را نیز در این رژیم تشدید کرده است. با این حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بی‌توجه به این اعتراض‌ها مدعی است، هدف اصلاحات قضایی مورد نظر او، ایجاد توازن بین قوه‌ها از طریق کاهش اختیارات دادگاه عالی به نفع کنست (پارلمان) است. اما منتقدان معتقدند که این اقدام راه را برای سوء‌استفاده از قدرت باز می‌کند و اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال دستگاه قضایی می‌داند که در نهایت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته‌های سیاستمداران می‌کند. ساکنان سرزمین‌های اشغالی نیز معتقدند، نتانیاهو در مسیر دیکتاتوری قرار گرفته است. آنها از همین رو اکنون حدود 6 ماه است، هر هفته به خیابان‌ها رفته و دست به اعتراض می‌زنند. دیروز نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از برپایی چندین تظاهرات در سراسر اراضی اشغالی خبر دادند. به گزارش این رسانه‌های عبری زبان، تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی کابینه تندروی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همان‌طور که مخالفان این طرح وعده داده بودند، صبح دیروز از حدود ساعت هفت صبح به وقت محلی، از میدان بیما در تل‌آویو آغاز شد و هزاران شهروند این رژیم در همان ساعات نخست اعتراض، ورودی بورس تل‌آویو و پایگاه «کریاه» وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو را بستند. آنها همچنین چندین جاده و چهارراه اصلی را مسدود و تردد خودروها در این مناطق را مختل کردند. تظاهراتی نیز در مقابل خانه بار دیوید، رئیس هستدروت (اتحادیه سندیکاهای کارگری رژیم صهیونیستی) در شهر «کریات اونو» برگزار شد. معترضان برخی مسیرهای ساحلی ورودی «کریاه» و «بورصه» در تل‌آویو را مسدود کردند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز در این باره گزارش داد: «هزاران تظاهرکننده جاده مقابل بورس اوراق بهادار تل‌آویو را مسدود کردند و برخی دیگر جاده‌های منتهی به ساختمان وزارت جنگ را بستند.» مخالفان کودتای قضایی نتانیاهو، همچنین تجمعات بزرگی را در چندین ایستگاه قطار و خیابان کاپلان در تل‌آویو که یکی از برجسته‌ترین مراکز اعتراض است، برگزار کردند. غروب دیروز اعتراضات در کاپلان و دیگر مراکز اعتراضی در سراسر اراضی اشغالی متمرکز شد. در عین حال، معترضانی که در «های‌تک» (فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی) کار می‌کنند، تلاش ‌کردند همزمان با اعتراضات فعالیت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را مختل کنند.
شدت اعتراض‌های دیروز باعث بروز تنش‌هایی بین پلیس رژیم صهیونیستی و معترضان شد. در این میانه روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» خبر داد که یکی از تظاهرکنندگان مخالف کابینه نتانیاهو بر اثر زیرگیری خودرو در نزدیکی منطقه رعنانا بشدت مجروح شد. شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴» نام این زن را نجمه داوود اعلام کرد و خبر داد این زن حدوداً چهل ساله بشدت مجروح شده و در شرایط وخیم به سر می‌برد. با این حال تحقیقات اولیه نشان می‌داد که این حادثه عمدی نبوده است.
رسانه‌های صهیونیستی همچنین به نقل از پلیس تل‌آویو اعلام کردند که این واحدها ده‌ها نفر را در تظاهرات دیروز بازداشت کردند.
 
تظاهرات موافقان نتانیاهو
در میانه بحران‌های داخلی در رژیم صهیونیستی، سران این رژیم شاهد شکاف کم‌سابقه‌ای نیز درون جامعه هستند. در همین ارتباط دیروز در حالی که هزاران مخالف نتانیاهو و طرح‌های اصلاحاتی‌اش خیابان‌ها را بسته بودند، حامیان او نیز دست به برپایی تظاهراتی زدند. به گزارش روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» موافقان با تجمع جلوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین، مانع خروج معترضان برای شرکت در تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی سراسری شدند که همین باعث بروز درگیری‌هایی بین آنان شد. گروهی ۵۰ نفره از موافقان لایحه تغییرات قضایی نیز مقابل محل اقامت «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و از وی خواستند که نظامیان متمرد را اخراج کند. موافقان لایحه تغییرات قضایی با شعار «گالانت بیدار شو و تسلیم متمردان نشو»، خواستار اخراج آن‌دسته از نظامیانی شدند که در اعترض به این لایحه تمرد را در پیش گرفته‌اند. موافقان لایحه تغییرات قضایی همچنین مقابل منزل «گالی بهاراو میارا»، دادستان کل این رژیم که از مخالفان لایحه تغییرات قضایی است و همچنین خانه مشاور قضایی کابینه تظاهراتی برگزار کردند.
 
تظاهرات علیه هرتزوگ در امریکا
به موازات دور جدید اعتراضات سراسری صهیونیست‌ها علیه تصمیمات کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بویژه لایحه جنجال‌برانگیز تغییرات قضایی، رسانه‌ها گزارش دادند که دیروز سه‌شنبه معترضان به لایحه تغییرات قضایی در امریکا نیز همزمان با دیدار اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور امریکا مقابل کاخ سفید تظاهرات کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی