صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ذره بیــن

تجهیز اقلیم، گروهک‌ها را نجات نمی‌دهد

یک خبرگزاری عراقی از تصمیم هیأت حاکمه امریکا مبنی بر تجهیز نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق به سامانه‌های پدافند هوایی خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «المعلومه»، علی رغم امتناع مستمر امریکا از تجهیز ارتش عراق به پدافند هوایی، طرف امریکایی در توافقی دور از چشم دولت مرکزی با فروش این تسلیحات به اقلیم کردستان برای آنچه «حمایت از نیروهای پیشمرگه» خوانده می‌شود، موافقت کرده است. پیش از این نیز کنگره امریکا با تصویب اصلاحیه‌ای که از سوی نمایندگان هر دو حزب ارائه شده بود، از تجهیز نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق به سیستم دفاع هوایی حمایت کرده بود. نکاتی در خصوص این ابعاد توافق وجود دارد که در ادامه مطرح می‌شوند:
نخست؛ رسانه‌های معاند فارسی زبان از جمله شبکه تروریستی ایران اینترنشنال در حالی از این توافق استقبال کردند و آن را «گامی در جهت مهار قدرت ایران و حمایت از کردها در برابر حملات سپاه» خواندند که برخی طیف‌های اپوزیسیون مواجهه امریکا با اهالی اقلیم را «ابزاری برای تأمین منافع امریکا و عامل بی‌ثبات‌سازی عراق» قلمداد کردند.
دوم؛ چنین معاهده‌ای همچنان‌که از حداقل وجاهت قانونی برخوردار نیست، طبعاً نمی‌تواند سپری مقابل استراتژی دفاع مشروع جمهوری اسلامی در برابر نیروهای تجزیه‌طلب مسلح و بحث توافقات با دولت مرکزی عراق ایجاد کند.
سوم؛ در صورت عملی شدن چنین توافقی، وضعیت داخلی عراق به سمت تنش می‌رود؛ زیرا در صورت مسلح شدن این گروه‌ها و سابقه آنها در درگیری با دولت مرکزی و رؤیاهای جدایی خواهانه برخی طیف‌های کردی از یک سو و درگیری خود احزاب و گروه‌های کرد با یکدیگر، قطعاً اوضاع داخلی عراق دچار چالش‌های امنیتی پیچیده‌تری نسبت به حال حاضر خواهد شد؛ آن هم در مقطعی که این گروهک‌ها در وضعیت نزاع مسلحانه به سر می‌برند.
چهارم؛ هیأت حاکمه ایالات متحده در پی ایجاد حصار امنیت برای رژیم صهیونیستی است و با قربانی کردن پیشمرگه‌های کرد به پای دولت یهود و تکثیر نزاع در منطقه، این هدف را دنبال می‌کند. خروج یا اخراج امریکایی‌ها از منطقه غرب آسیا و تمرکز بر شرق آسیا و چین به عنوان اصلی‌ترین تهدید امنیت ملی در حالی اتفاق می‌افتد که دولت ایالات متحده مدعی ایجاد بحران با هدف تشکیل «توازن» قبل از خروج است.
اما این توافق پشت پرده در حالی است که اولاً جمهوری اسلامی ایران تنها نیرویی که به رسمیت می‌شناسد، دولت مرکزی در بغداد است و معاهده امنیتی دوطرفه‌ای با بغداد به امضا رسانده که همان را هم مبنای عمل می‌داند. تهران نشان داده درباره خطوط قرمزی مثل تمامیت ارضی خود مسامحه نمی‌کند، همچنان که پایگاه جاسوسی اسرائیل در اربیل را درجا منهدم کرد، به هرگونه شیطنت ایذایی نیز پاسخ خواهد داد. اخیراً نیز فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که ایران منتظر عملی شدن تعهدات طرف عراقی است؛ هشداری که در صورت عدم عمل به توافق، نویدبخش تداوم پاکسازی مرزها از لوث وجود تروریست‌هاست.
جستجو
آرشیو تاریخی