صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در ششمین مقصد دور دوم سفرهای استانی به کهگیلویه و بویراحمد رفت

توسعه برای زاگرس‌نشینان


سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، روز گذشته با ورود رئیس جمهور به فرودگاه بین‌المللی یاسوج آغاز شد. در نخستین مرحله از این سفر، روز گذشته دو طرح مهم اقتصادی و توسعه‌ای در استان افتتاح شد. افتتاح و بهره‌برداری رسمی از پروژه پتروشیمی گچساران از جمله آنها است؛ پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار 17 ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد. سد چمشیر، به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا و واحد اول نیروگاه این سد نیز روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. برگزاری جشن احیای واحدهای تولیدی راکد در استان و نیز احیای کارخانه قند یاسوج دیگر بخش‌های این سفر را شکل داد. برداشتن گام‌های بلند برای بازگشت رونق اقتصادی به کهگیلویه و بویراحمد، به‌ویژه در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان، درحالی صورت می‌گیرد که دور نخست سفر آیت‌الله رئیسی به این استان، 217 مصوبه برای توسعه استان در پی داشت که از مجموع 86 طرح زیربنایی، 67 طرح در بخش کشاورزی و 51 طرح در بخش آب، 67 درصد این مصوبات اجرایی شده است.

پیگیری برنامه‌های جدید برای کهگیلویه و بویراحمد
رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه یاسوج، با بیان اینکه با تلاش مسئولان و مدیران پرتلاش و با مدیریت استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی پروژه‌های مصوب در سفر اول دولت مردمی به این استان به ثمر رسیده که گزارش آن در این سفر خدمت مردم ارائه خواهد شد، اظهار کرد: در آن سفر برخی مسائل ضروری وجود داشت که حالا به ثمر رسیده، در این سفر هم علاوه بر پیگیری پروژه‌های باقیمانده از مصوبات سفر اول، نیازهای جدیدی که نسبت به بخش‌های مختلف استان احصا شده، پیگیری خواهد شد. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی دارد که تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان از آنها بهره بگیریم تا هم نیازهای مردم کهگیلویه و بویراحمد را تأمین کند و هم باعث افزایش امید و اعتماد مردم شود.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به عشایری بودن استان گفت:‌ عشایر به فرموده امام راحل، ذخایر ارزشمند کشور هستند که باید به عنوان یکی از بخش‌های مولد کشور مورد توجه ویژه قرار گیرند و اقدامات لازم برای خدمت به آنها و زیست عشایری انجام شود.

حضور در جمع عشایر دشت سقاوه
 آیت‌الله رئیسی در نخستین برنامه سفر، با استقبال گرم و پر‌شور عشایر در جمع عشایر دشت سقاوه استان حاضر شد. رئیس‌جمهور با اشاره به مطالبات مطرح شده در این دیدار درباره مسأله آب اظهار کرد: با بهره‌برداری از سد چمشیر در استان بخش قابل توجهی از مشکل تأمین آب رفع شده و 70 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش منابع آبی این سد قرار خواهند گرفت، علاوه بر این سد، سد دیگری هم در مدت کوتاهی در دشت سقاوه احداث خواهد شد تا مشکل تأمین آب پایدار عشایر را نیز برطرف کند.
وی با اشاره به تأمین اعتبار و اقدامات انجام شده برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی برای عشایر در راستای تأمین برق و نیازهایی مثل آبگرم آنان تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایل‌راه‌ها انجام شده اما کمبودهایی نیز وجود دارد که در این سفر اعتبارات لازم برای رفع این کمبودها در نظر گرفته شده و تخصیص خواهد یافت.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عشایر یکی از مولدترین اقشار جامعه هستند، اضافه کرد: همه باید به تقویت تولید در میان عشایر کمک کنند. پرواربندی قراردادی دام که از گذشته به نوعی وجود داشته باید تداوم و گسترش یابد تا عشایر از ناحیه تأمین نهاده‌ها برای دام‌های خود نگرانی و دغدغه نداشته باشند و تولید آنها دچار اختلال نشود.
رئیس‌جمهور افزود: اولویت ما برای تأمین مواد پروتئینی و لبنی، تولیدات داخلی است و واردات باید فقط در جایی انجام شود که امکان تولید وجود ندارد، اما در جایی که به همت عشایر می‌توان گوشت قرمز و مواد لبنی تولید کرد، همه باید از افزایش تولیدات آنها حمایت کنیم و اطمینان دارم با همت عشایر و حمایت دولت، امکان تأمین نیازهای پروتئینی کشور در داخل وجود دارد.
وی همچنین حمایت از کشت گیاهان دارویی و فعال‌تر شدن خانه‌های بهداشت در استان را از دیگر مصوبات سفر دوم دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: علاوه بر اینها در این سفر مصوبات خوبی برای تکمیل ایل‌راه‌ها و نیز خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان در نظر گرفته شده است.
آیت‌الله رئیسی خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان را از راهکارهای مؤثر به‌صرفه شدن اقتصاد روستاییان و عشایر دانست و اظهار کرد: اینکه امام راحل فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند، یک تعارف نیست و برای ما مسئولیت‌آفرین است، لذا مسئولان باید با حمایت از روند تولید در روستاها و در میان عشایر، نسبت به این ذخایر توجه ویژه و مناسب داشته باشند.
رئیس‌جمهور با اشاره به برخی سخنرانان در این جلسه که از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند، ضمن ابراز خرسندی از اینکه عشایر در کنار کار و فعالیت و تولید از تحصیل در مدارج عالی نیز غافل نشده‌اند، تصریح کرد:‌ نکاتی که در این جلسه مطرح گردید، از قبل نیز با سفر نمایندگان دولت و گفت‌و‌گو با مسئولان و معتمدین استان احصا شده بود و تصمیماتی برای رفع آنها گرفته شده است که امیدوارم به رفع سریع‌تر مشکلات بینجامد.

افتتاح رسمی مجتمع ‌پتروشیمی گچساران
در ادامه برنامه‌های این سفر، روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور مجتمع پتروشیمی گچساران به عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید. این پروژه با اعتبار 1.3میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار 17 ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد. ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که 83 درصد قطعات و تجهیزات آن از سوی شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون تن اتیلن و 84 هزار تن C3+ است.
در طول عملیات راه‌اندازی بیش از 3 هزار نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند. همچنین در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.

ملت ایران تحریم را به فرصت تبدیل کند
رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران ضمن قدردانی و تشکر از همه مسئولان، مدیران، پیمانکاران، مشاوران، متخصصان و کارگران، این پروژه بزرگ صنعتی را گامی مهم در جهت رشد تولید، افزایش اشتغال و امیدآفرینی در مردم دانست.
آیت الله رئیسی، «تولید زنجیره‌ای»، «طراحی، مهندسی، ابزار و تجهیزات استفاده شده تماماً ایرانی» و «افزایش 3 هزار نفری اشتغال» را از جمله ویژگی‌های مهم مجتمع پتروشیمی گچساران برشمرد و افزود: همچنین بهره‌برداری از این پروژه منجر به جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و گاز مشعل‌ها و مانع آلایندگی خواهد شد که اقدامی بسیار ارزشمند است.
رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت نقش شرکت‌های بزرگ صنعتی در توسعه و تأمین نیازهای شهرهای محل احداث در قالب مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: بیش از 2 هزار و 600 میلیارد تومان برای مصوبات استان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ تصویب شده و طبعاً مجتمع پتروشیمی گچساران نیز باید در این راستا و در جهت رفع نیازهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهرستان گچساران به وظایف خود عمل کند.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجه و کار اصلی در تکمیل این پروژه بزرگ صنعتی در دولت مردمی محقق شده، از همه دست‌اندرکاران و خانواده‌های آنان که در گرمای 50 درجه به‌صورت چند نوبته برای تکمیل پتروشیمی گچساران همت گماردند، تشکر و قدردانی کرد. رئیس جمهور همچنین جذب 17هزارمیلیارد سرمایه برای تکمیل این پروژه را اقدامی بسیار مهم و شایسته قدردانی دانست.
آیت الله رئیسی مجتمع پتروشیمی گچساران را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف کرد و گفت: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است.

افتتاح بزرگ‌ترین سد غلطکی خاورمیانه
روز گذشته سد چمشیر نیز به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا افتتاح و با حضور رئیس‌جمهور از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری شد. مطالعات ساخت این سد در سال 1373 و عملیات اجرایی از سال 1391 با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط و با اعتباری حدود 230 میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های 22 ماهه دولت‌ مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.
سد چمشیر با ارتفاع 151 متر و طول تاج 580 متر، دارای مخزنی به حجم 2.3 میلیارد مترمکعب، دریاچه‌ای به طول 48 کیلومتر و مساحت دریاچه 51 کیلومترمربع در تراز نرمال است.
همچنین نیروگاه برقابی چمشیر دارای 3 واحد بزرگ هر یک به ظرفیت 55 مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت 5.5 مگاوات (جمعاً 176 مگاوات) است که از طریق پست 230 کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.
مهم‌ترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین‌دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های‌ تر و رهاسازی آب در طول سال به‌ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر‌ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی شود.
آبگیری سد چمشیر 27 دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب، حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر روی کیفیت آب پایین‌دست است.
رئیس‌جمهور پس از افتتاح رسمی این سد، دقایقی در جمع کارکنان این مجموعه حضور یافت و ضمن گفت‌و‌گو و شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبات ایشان، دستوراتی برای رسیدگی به خواسته‌های آنان صادر کرد.

احیای 45 واحد صنعتی و تولیدی در استان
روز گذشته با حضور آیت الله رئیسی مراسم جشن احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت و تولید استان و همچنین 44 واحد تولیدی و صنعتی راکد با حضور دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.
رئیس جمهور با حضور در کارخانه قند یاسوج ضمن بازدید از خط تولید و بخش هایی از این کارخانه با توضیحات مسئولان آن  در جریان وضعیت این کارخانه قرار گرفت. وی در جریان این بازدید گفت و گویی صمیمانه و بی واسطه با کارگران این کارخانه داشت و وضعیت کاری و معیشتی آنان را جویا شد.
 کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه تعطیلی ابتدا در سال 99 و در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر دستگاه قضا قفل آن شکسته شد و در ادامه و با تلاش های صورت گرفته از سوی دولت مردمی و به ریاست ایشان، طی 22ماه گذشته به مرحله احیای مجدد و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت. سرمایه احیا شده در این کارخانه 2هزارمیلیارد تومان و تعداد اشتغال احیای شده مستقیم در گام اول 130 نفر و در گام دوم  به 200 نفر خواهد رسید. همچنین با احیای این کارخانه برای 600نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.
آیت الله رئیسی همچنین از نمایشگاهی که به همین مناسبت در محل کارخانه قند یاسوج برپا شده بود، بازدید کرد. با احیای این واحد‌های تولیدی احیا شده در حوزه‌های گردشگری، مواد غذایی، صنعتی و کشاورزی 2هزار و 680  فرصت شغلی و بیش از 5هزار میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.

مدیران ناتوان باید از چرخه خدمت
خارج شوند
رئیس‌جمهور عصر دیروز در جمع پرشور مردم یاسوج در ورزشگاه تختی این شهر، با تأکید بر خدمت شبانه‌روزی به مردم به عنوان یک وظیفه، تأکید کرد: مدیرانی که توانایی انجام کار جهادی را ندارند باید از چرخه خدمت‌رسانی به مردم خارج شوند، چرا که مسئول نظام مردم‌سالار دینی باید شبانه‌روز کار و تلاش کند. آیت‌الله رئیسی افزود: برهمین اساس هرگونه رابطه نا‌سالم، پارتی‌بازی و اعمال نفوذ در ادارات غیر قابل قبول است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تمامی نامه‌ها و درخواست‌های ارائه شده مردم به صورت جدی مورد توجه بنده و همکارانم قرار خواهد گرفت و به همه آنها پاسخ داده می‌شود، تصریح کرد: ما(بنده و همکارانم و تمامی مدیران) هیچ شأن و جایگاهی غیر از نوکری مردم نداریم. آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه سفر دوم هیأت دولت به کهگیلویه و بویراحمد منجر به افتتاح و بهره‌برداری چندین طرح تعطیل و به جامانده از سال‌های گذشته شد، اظهار کرد: تداوم روند توسعه این استان دغدغه جدی دولت سیزدهم است.

کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری در استان
وی افزود: نرخ بیکاری این استان نسبت به ۲ سال گذشته کاهش یافته که این امر ثمره تلاش شبانه‌روزی مسئولان دولتی و محلی است.
آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: بومی‌گزینی و اشتغال نیروهای منطقه محل احداث طرح‌های صنعتی از اولویت‌های دولت است، به طوری که ۷۰ درصد از شاغلین پتروشیمی گچساران، افراد بومی و محلی هستند. رئیس‌جمهور گفت: افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت با احداث ۱۳۶ کیلومتر راه در دل مناطق سخت‌گذر زاگرس، در حقیقت تحقق آرزوی دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به بازسازی و مقاوم‌سازی ۲ هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده از زلزله شهرستان دنا نیز تصریح کرد: این مهم حاصل کار جهادی و همت مسئولان است. رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: برای کاهش سوانح رانندگی و ایجاد زمینه مناسب توسعه گردشگری، دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به ایجاد زیرساخت‌ها از جمله بهبود جاده‌های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و وضعیت جاده‌های دسترسی استان تا شرایط مطلوب ادامه دارد.  آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد از بانوان هستند، افزود: این آمار نشان‌دهنده توانایی‌های بانوان استان است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: توجه به رفاه مردمانی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند مانند عشایر از افتخارات دولت سیزدهم است.
وی ادامه داد: برای تحقق رفاه عشایر توزیع پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین برق در مناطق عشایری شروع شده و این روند ادامه دارد. همچنین مرمت راه‌های عشایری و تلاش برای خرید تضمینی محصولات عشایر نیز در برنامه دولت سیزدهم قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی