خطر بزهکار شدن دانش‌آموزان در تابستان داغ

فراهم کردن فرصتی برای رشد رفتارهای مثبت کودکان، اساس اکثر تلاش‌ها برای پیشگیری از جرم و خشونت جوانان است. نزدیک به سه دهه است که در جهان، مربیان، سیاستگذاران و متخصصان در بخش ممانعت از شکل‌گیری جرم‌ها و تخلفات به‌دنبال راهبردهای مناسب برای پیشگیری از جرم و جنایت هستند.
برخی از کودکان و نوجوانانی که کودک‌آزاری، بی‌توجهی، فقر، قرار گرفتن در جامعه ناسالم روانی یا سایر عوامل خطر را تجربه می‌کنند، تبدیل به بزهکار نوجوان شده و  ترک تحصیل می‌‌کنند.
استراتژی توسعه اجتماعی پیشنهاد می‌دهد که فرصت‌ها، مهارت‌ها و شناخت منجر به رفتارهای سالم در دستور کار خانواده‌ها و مدارس و مسئولان نهادهای اجتماعی و فرهنگی و آموزشی هر کشور قرار گیرد. موضوع اصلی این استراتژی کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی در زندگی کودکان در معرض خطر است. شناسایی عوامل خطر و عوامل حفاظتی گام مهمی در پیشگیری بوده و به مربیان و شاغلان در تدوین برنامه‌های مؤثرتر برای جوانان کمک می‌کند.
مسئولان هر کشور موظفند در محیطی منضبط، ایمن و امن، آموزش مناسب را برای همه جوانان فراهم کنند. حال بهترین زمان آغاز برنامه‌ریزی‌های جلوگیری از بزهکاری و گرایش به سمت رفتارهای پرخطر به زمان تعطیلات تابستان که زمان بیشتری برای پرداخت به مباحث فرهنگی وجود دارد، مطرح شده است.
تعطیلات تابستان را جدی بگیرید
تعطیلات تابستانی فرصتی عالی برای دانش‌آموزان است تا به رشد فکری، جسمی و تفکری خود بپردازند. البته برای رسیدن به این پیشرفت‌ها باید برنامه‌ریزی سازنده‌ای داشته باشند.
خواندن کتاب‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های ذهنی و تفکری است. دانش‌آموزان می‌توانند کتاب‌های علمی، ادبی، تاریخی و هنری را بر اساس علاقه‌های خود انتخاب کنند.
برخی از مؤسسات و مراکز آموزشی در تعطیلات تابستانی دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند در زمینه‌هایی مانند هنر، علم، ورزش، برنامه‌نویسی و زبان شرکت کنند.
فعالیت‌های ورزشی نه تنها به سلامتی جسمی کمک می‌کنند، بلکه تمرکز و تفکر را نیز تقویت می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند ورزش‌هایی مانند شنا، فوتبال، بسکتبال یا هر ورزش دیگری را که علاقه‌مند هستند انتخاب کنند.همچنین آن‌ها می‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی مانند خدمت به جامعه، حضور داوطلبانه در مراکز خیریه و در گروه‌های دانشجویی نیز شرکت کنند. این فعالیت‌ها به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کرده و با مسائل اجتماعی آشنا شوند.
سفر به مناطق جدید و کاوش درباره فرهنگ‌ها، تاریخ و طبیعت می‌تواند تجربه‌ای بسیار آموزنده برای آن‌ها باشد. دانش‌آموزان می‌توانند به همراه خانواده یا دوستان خود سفر کنند و از این فرصت برای یادگیری و تجربه بهره‌برداری کنند.
معضلات ایزوله شدن خطرناک دانش‌آموزان خانواده‌های کم توان مالی  و دانش‌آموزانی که به دلایل مالی یا خانوادگی دچار بی‌برنامگی در تعطیلات تابستان هستند، با مشکلات شخصیتی و عقب‌ماندگی‌هایی روبه‌رو می‌شوند.
کاهش اعتماد به نفس یکی از مشکلاتی است که این کودکان و نوجوانان درگیر آن خواهند شد. آنها ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند با دیگران رقابت کنند یا به هدف‌های خود برسند.
 نبود فعالیت‌های سازنده و تفریحی در تعطیلات می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و استرس در دانش‌آموزان شود. آنها ممکن است احساس کنند که زمان خالی خود را به درستی استفاده نمی‌کنند و برای از دست دادن فرصت‌های رشد و پیشرفت‌شان می‌ترسند. ایزوله شدن اجتماعی دانش‌آموزان بر روح و جسم آنها اثرات تخریبی دارد و می‌تواند منجر به افزایش احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی شود.
بی برنامگی در تعطیلات، باعث عقب‌ماندگی تحصیلی هم می‌شود. همچنین عدم دسترسی به منابع آموزشی، کلاس‌های تقویتی یا فعالیت‌های آموزشی باعث کاهش سطح دانش و مهارت‌های دانش‌آموزان می‌شود. اما افزایش خطر افتادن و بروز  رفتارهای غیرسالم از آثار تخریبی تابستان‌های بی‌برنامه برای دانش‌آموزان است. بی برنامگی و عدم توجه به نیازهای اجتماعی و روانی دانش‌آموزان نیز ممکن است باعث افزایش به خطر افتادن در رفتارهای غیرسالم مانند مصرف مواد مخدر، خشونت یا رفتارهای خودآسیبی شود.
بنابراین، اهمیت برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی در تابستان برای جوانان بی‌سرپرست و جوانانی که در معرض خطر قرار دارند، بسیار مهم است. این برنامه‌ها به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های ضروری برای ورود به نیروی کار را آموزش ببینند و فرصت‌های شغلی و آموزشی را به آنها ارائه دهند. همچنین، برنامه‌های مختلف داوطلبانه و خدمات جامعه محور نیز به جوانان این امکان را می‌دهند تا به جوامع خود خدمت کنند و ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنند.
با این حال، اگر جوانان در تابستان بدون برنامه و بدون فعالیت‌های سازنده و آموزشی باشند، احتمالاً در خطر قرار گرفتن در دسته مجرمان و متخلفان در آینده بالا می‌رود. بنابراین، برنامه‌هایی که به جوانان امکان می‌دهند تا تابستان خود را به‌صورت سازنده و آموزشی بگذرانند، بسیار حیاتی است.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و سی و چهار
 - شماره هشت هزار و دویست و سی و چهار - ۲۶ تیر ۱۴۰۲