صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و چهار - ۲۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و چهار - ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

خدمات جدید «پزشک خانواده» برای روستاییان و عشایر

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز بهداشتی روستایی در کشور، هدف از اجرای پزشکی خانواده در کشور را تقویت بهداشت جامعه عنوان کرد.
دکتر حسین فرشیدی در خصوص نسخه جدید تفاهمنامه پزشکی خانواده، اظهار کرد: موفقیتی که امروز در حوزه پزشکی خانواده حاصل شده، جز با هماهنگی و همدلی مسئولان بیمه سلامت و وزارت بهداشت محقق نمی‌شد؛ در تفاهمنامه جدید نیز موارد بسیار خوبی گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه با برنامه پزشکی خانواده تلاش داریم بهداشت جامعه را تقویت کنیم، به برنامه پزشکی خانواده که اکنون نسخه جدیدی از آن تدوین شده، اشاره کرد و این برنامه را یکی از برنامه‌هایی دانست که بیش از ۲۰ سال برای تقویت و کارآمد بودن آن تلاش شده است. معاون بهداشت، استقرار شبکه‌های بهداشت و درمان در سراسر کشور بویژه در بخش روستایی را عامل اصلی داده‌های مثبت سلامت عنوان و تأکید کرد: شاخص‌هایی مانند مرگ و میر نوزادان و مادران و فرزندان زیر یک سال تا پنج سال، قابل قیاس با گذشته نیست و در بسیاری از شاخص‌های بهداشتی، دستاوردهای بسیار خوبی به دست آورده‌ایم. به گفته دکتر فرشیدی، چنانچه باور بهداشت و پیشگیری در جامعه تقویت شود، بسیاری از بیماری‌های مزمن و درمان‌های بسیار پرهزینه کاهش محسوسی خواهد داشت.
وی در این خصوص به تأکید رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر توجه جدی به بهداشت و پیشگیری اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در تحقق این مهم اراده جدی دارد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت به ارائه آماری در خصوص فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۲۹ هزار مرکز بهداشتی و درمانی در کشور داریم که از این تعداد ۱۸ هزار و ۲۵۰ مرکز، خانه بهداشت و ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز مربوط به خدمات بهداشت روستایی است.
وی گفت: به ازای هر ۴ هزار نفر، یک پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی مستقر است و این بدین معناست که دسترسی مردم به پزشک بهبود خواهد یافت.
به گفته فرشیدی، برخی از مراکز بهداشتی و درمانی به‌صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات ارائه می‌‌دهند، بنابراین در این مراکز باید ۴ پزشک مستقر باشند که افزایش منابع مالی در تفاهمنامه جدید پزشکی خانواده کمک می‌کند تا مراکز بیشتری شبانه‌روزی شده و پزشکان بیشتری حضور داشته باشند.

بیمه رایگان بیش از ۲۰ میلیون روستایی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر از بیمه رایگان سلامت استفاده می‌کنند، از اضافه شدن خدمات بهداشت روان و تغذیه به بسته خدمات به مناطق محروم در نسخه جدید تفاهمنامه پزشکی خانواده خبر داد.
دکتر محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران  تصریح کرد: عمده هزینه‌ها با استفاده از این بیمه در بخش دولتی با نظام ارجاع پرداخت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی