در آیین تجلیل از پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان عنوان شد

پوروهاب: کسانی که برای کودکان می‌نویسند ایثارگرند

حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده در آیین گرامیداشت محمود پوروهاب از این نویسنده و شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان به عنوان یکی از مردان طلایی «سلام بچه‌ها» یاد کرد. محمود پوروهاب هم در سخنانش با اشاره به حرف تولستوی که می‌گوید نوشتن برای کودک از شریف‌ترین کارهاست، گفت: من می‌گویم از ظریف‌ترین و سخت‌ترین کارهاست و کسانی که برای کودکان می‌نویسند ایثارگر هستند.
 
 مردانی که قم را به قطب دوم ادبیات کودک و نوجوان تبدیل کردند
 آن‌طور که ایبنا نوشته، حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده در اختتامیه نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» که در مجتمع فرهنگی - آموزشی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد و بخشی از آن به تجلیل از پوروهاب تعلق داشت، گفت: «در دهه ۶۰ امکانات خاصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت. فقط یک انجمن خوشنویسی در قم وجود داشت. وقتی به ۳۰ سال قبل برمی‌گردم، در این زمینه هیچ نبود اما با تلاش و همت و استقامت دوستانی که در مجموعه‌ای به نام «سلام بچه‌ها» جمع شده بودند این کار را رقم زدند.
دوره ۸۰، دوره طلایی سلام بچه‌ها بود. دوره طلایی مردانی که توانستند قم را به قطب دوم ادبیات کودک و نوجوان تبدیل کنند.»
 وی افزود: «این اتفاق با تلاش، خون دل خوردن و پشتکار به دست آمد و یکی از آن مردان طلایی که با همت و عشق کار می‌کرد استاد پوروهاب، مرد طلایی آن دوران بود. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی یک جایزه کتاب فصل در تهران برگزار می‌کرد. با اینکه نویسندگان بزرگی در آن شرکت کرده بودند، اما داستان پوروهاب برنده کتاب فصل شد.»
 این نویسنده افزود: «در یکی از دوره‌های کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب‌های مردان طلایی «سلام بچه‌ها» تا مرحله نهایی کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش کودک و نوجوان رفت و یکی از دوستان برنده کتاب سال جمهوری اسلامی شد. با برنده شدن این کتاب در جشنواره، کتاب «سلام بچه‌ها» هم برنده شد. اینها با تلاش مردان طلایی قم رقم خورد.»
وی تأکید کرد: «از کارهای مهمی که این دوستان انجام دادند شاعرپروری بود. آن زمان پوروهاب دست خیلی‌ها را گرفت که امروز شاعران قدری هستند. امیدوارم همیشه استاد پوروهاب مثل الان بدرخشد و آثار خوبی بیافریند.»

 نوشتن برای کودکان از شریف‌ترین کارهاست
محمود ‌پوروهاب نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به سابقه فعالیت خود در مجموعه «سلام بچه‌ها» گفت: «من از سال ۶۸ به ملاحظه دعوتی که از من شد به «سلام بچه‌ها» رفتم. البته خیلی علاقه نداشتم. یکی دو ماه رفتم، در آنجا من با ادبیات کودک و نوجوان آشنا شدم. تحول شگرفی ایجاد شد و در نتیجه‌اش به ادبیات کودک و نوجوان علاقه‌مند شدم. این تحول ناگهانی نبود و همراه با آگاهی بود.»
 این استاد پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، افزود: «من یک احساس وظیفه و مسئولیت کردم و کار ادبیات بزرگسال را کنار گذاشتم و به ادبیات کودک روی آوردم. بچه‌ها مثل نهال‌های کوچکی هستند که به مراقبت نیاز دارند و ما اگر آنها را تربیت نکنیم فردا درختان پرثمری نخواهند بود.»  
پوروهاب در پایان خاطرنشان کرد: «تولستوی می‌گوید نوشتن برای کودک از شریف‌ترین کارهاست. من می‌گویم از ظریف‌ترین و سخت‌ترین کارهاست و کسانی که برای کودکان می‌نویسند، ایثارگر هستند.»
محمود پوروهاب، نویسنده و شاعری است که برای گروه سنی کودک و نوجوان می‌نویسد؛ او متولد سال 1340 در رودسر گیلان است که بعد از اخذ دیپلم به همراه خانواده رهسپار استان قم می‌شود.‌
پوروهاب طی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در عرصه ادبیات بیش از یکصد عنوان کتاب روانه کتابفروشی‌ها کرده است. آن‌طور که منتقدان می‌گویند، نه تنها اشعار وی بسیار ساده و روان هستند بلکه جهان داستان‌هایی که نوشته و ساختار زبانی‌شان نیز قابل فهم و مطلوب هستند. او در خلق آثار ادبی توجهی ویژه به انعکاس داستان زندگی پیامبران و امامان در نوشته‌های خود دارد.
این شاعر و نویسنده کشورمان در جشنواره‌ها و رویدادهای ادبی مختلفی به عنوان داور حضور داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی