نخستین جشنواره «حوا» در ایستگاه پایانی

ما پای خانواده ایستاده‌ایم

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» با شعار «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» پس از سه روز نمایش فیلم و برگزاری نشست‌های تخصصی شامگاه جمعه ۲۳ تیرماه با برگزاری آیین اختتامیه در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد. در این مراسم بجز مدیران سینمایی، تعداد قابل توجهی از سینماگران از جمله محمدحسین لطیفی، محمدعلی باشه آهنگر، مصطفی رزاق‌کریمی، مهدی جعفری، داریوش ارجمند، مرضیه برومند، هادی مقدم‌دوست و… حضور داشتند. علاوه بر معرفی برگزیدگان، تجلیل از مادران شهید و اجرای موسیقی توسط سالار عقیلی از دیگر بخش‎‌های این برنامه بود.

جان خانواده به زنان بستگی دارد
در ابتدای مراسم «مهدیه‌سادات محور» دبیر این رویداد در سخنانی از استقبال غافلگیرکننده از جشنواره گفت و افزود: «جان خانواده به جان مادران و زنان بستگی دارد؛ زنان کنشگر و قوی، خانواده‌ای قوی و جامعه‌ای آگاه می‌سازند.»
ستون خانواده، زن است
محمدحسین لطیفی از داوران این رویداد در سخنانی مبنای هر جامعه‌ای را خانواده و ستون خانواده را زن عنوان کرد: «مبنای هر جامعه و کشوری خانواده و ستون خانواده زن است. پرداختن به این ستون مهم است، همه ما با تمام وجود به جایگاه و حضور زن آگاه هستیم. امیدوارم این جشنواره حفظ شود و استمرار پیدا کند و فیلم‌هایی ساخته شود که به قوام خانواده کمک کند.»
خانواده راه‌حل است
جرج شلهوب عضو هیأت داوران بخش بین‌الملل هم پرداختن به موضوع خانواده را راه‌حل برون رفت از مشکلات نامید: «شما در سینما گاهی مجبورید دنبال راه‌حل بگردید وقتی برای فیلمتان موضوع خانواده را انتخاب می‌کنید درواقع این خودش یک جور راه‌حل است. امیدوارم این جشنواره ادامه پیدا کند.»
پای خانواده انسانی و شرعی و اخلاقی ایستاده‌ایم
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محوریت خانواده در جامعه اسلامی گفت و با اشاره به اینکه خانواده هسته اولیه جامعه است، تأکید کرد: «اگر جامعه‌ای می‌خواهد به سعادت برسد، باید این کانون گرم باشد، بموقع تشکیل شود و بموقع به شاخ و برگ برسد تا جامعه نمونه و شجره طیبه شکل بگیرد.»
او همچنین از تفاوت خانواده در فرهنگ غرب و اسلام گفت و افزود: «امروز تمدن ناسازگار غرب به دنبال تحمیل الگوهای ناهنجار خود در حوزه خانواده است اگر به نظام بین‌الملل نگاه کنید متوجه می‌شوید مواردی مثل همجنسگرایی یک جریان نامتعادل و غیرانسانی است که بنیاد خانواده را تهدید می‌کند.
خانواده یک نهاد پاک در همه جوامع بشری است. اگر ما این نهاد را ارج ننهیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟! «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» این شعار جشنواره است.
ما پای خانواده انسانی و شرعی و اخلاقی ایستاده‌ایم درواقع باید بایستیم و برای تربیت نیروهای جامعه ساز آینده ترویج کنیم.»
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور هم از تشکیل ۹ کارگروه برای خانواده به دستور رئیس جمهور خبر داد و در توضیحات تکمیلی افزود: «بخشی از آن مربوط به هنر و رسانه و مربوط به خانواده تراز انقلاب اسلامی است. اگر خانواده سالم داشته باشیم جامعه ما سالم خواهد بود.»
برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به شرح زیر است:
بخش ملی: فیلم بلند سینمایی- بهترین فیلم: «یدو» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و کارگردانی مهدی جعفری  - بهترین کارگردانی: «سرهنگ ثریا» لیلی عاج - بهترین فیلمنامه: «شهربانو» پژمان تیمورتاش
فیلم مستند- بهترین فیلم: «بانو» محمد حبیبی منصور، بهترین پژوهش: «واهگ» حدیث جان بزرگی،
فیلم کوتاه- بهترین فیلم: «جان داد» سهیلا پورمحمدی، بهترین فیلمنامه: «وضعیت اورژانسی» به نویسندگی مریم اسمی‌خانی و وحید حسن‌زاده
بخش بین‌الملل: بهترین فیلم مستند: «سرزمین عسل» تامارا کوتوسکا و لیوبومیر استفانوف از کشور مقدونیه- بهترین فیلم کوتاه داستانی: «بعداز کلاس» به کارگردانی چارلز شوجی دونگ از چین و «فاتجونا» به کارگردانی استیو باچه از آلمان- جایزه ویژه هیأت داوران: «تیم رؤیایی به کارگردانی فلیپ آبروتین و ماکسیم زیکوف از روسیه- بهترین فیلم جشنواره: «درآغوش درخت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب و به کارگردانی بابک خواجه پاشا.

 

بــــرش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال
حتی یک نویسنده نباید دلخور باشد
آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه (24 تیر‌ماه) در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه کمتر از 2 درصد کتاب‌ها به مرحله کارشناسی دوباره می‌رسد، ادامه داد: «تأکید کرده‌ایم که با دقت و تکریم و با حداقل تأخیر، آثار نویسندگان عزیز بررسی شود.»
او در ادامه افزود: «صدور مجوزها برای کتاب با قدرت انجام می‌شود. شاید کمتر از دو درصد کتاب‌ها به بحث‌های کارشناسی دوباره می‌رسد تا مورد بررسی قرار بگیرند. باید این رفت و برگشت با حداقل تأخیر، حداکثر دقت و احترام به خالق اثر انجام شود. حتی یک نویسنده نباید از این روند دلخور باشد.»
اسماعیلی با تأکید بر حرکت روبه‌ جلوی جریان فرهنگی کشور گفت: «سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید منتشر شده که از این تعداد، ۸۰ درصد چاپ اولی‌ و تألیفی است. این آمار، نشانگر نشاط در حوزه علم و دانش کشور است.»
او درباره آمار سرانه مطالعه در کشور گفت:  «استقرای تامی در این حوزه نداریم اما طبق آخرین پیمایش معتبر ملی، میانگین سرانه مطالعه ۳۳ دقیقه در کشور، بدون احتساب کتاب‌های آموزشی و ادعیه است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی