صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ورود وزارت جهاد کشاورزی به خرید توافقی برنج

در هر شهرستان استان مازندران 3 یا 4 واحد شالیکوبی به عنوان پایلوت مرکز خرید برنج توافقی از کشاورزان تعیین شده است

نفیسه امامی
روزنامه نگار

از ابتدای مردادماه به تدریج برنج‌های جدید وارد بازار می‌شوند ولی همچنان در حدود 30 درصد از محصول سال قبل در شالیکوبی‌ها دپو مانده‌اند. وزیر جهاد کشاورزی اما به منظور حمایت از برنجکاران در سفر اخیر خود به استان‌های مازندران و گیلان اعلام کرده است خرید برنج پرمحصول شالیکاران در دستور کار قرار دارد.
انتظار برای بالا رفتن قیمت یکی از دلایل اصلی در انباشت برنج کشاورزان از سال قبل با هدف بالا رفتن قیمت بود به همین علت کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های 85 تا 90 هزار تومان به بازار عرضه نکردند و حالا با کمبود نقدینگی در آستانه برداشت محصول در سال جدید هستند.
وزیر جهاد کشاورزی در سفر به گیلان که رتبه یک سطح زیر کشت برنج و رتبه ۲ تولید برنج در کشور را داراست، دستور خرید تضمینی برنج را صادر کرده و گفته است: بالغ بر ۱۱۰ هزار تن برنج در انبارها و کارخانه‌های شالیکوبی گیلان دپو شده است و دولت برای حمایت از کشاورزان و شالیکاران اقدام به خرید تضمینی برنج استان‌های شمالی بویژه گیلان کرده است. محمد علی نیکبخت در استان مازندران نیز با تأکید دوباره مبنی بر اولویت وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و شالیکاران گفته است: یکی از دغدغه‌های کشاورزان خرید برنج طارم و هاشمی است که همکاران ما در جهاد کشاورزی بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دادند. با بررسی‌هایی که در خصوص خرید برنج طارم و هاشمی انجام می‌شود بزودی تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.
رحمت‌الله اسدی، نماینده شرکت شالیکوبی داران بهشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای خرید تضمینی برنج همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مازندران به «ایران» می‌گوید: وظیفه خرید برنج به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران داده شده است. وی می‌افزاید: 120 واحد شالیکوبی در استان مازندران وجود دارد که در هر شهرستان 3 یا 4 واحد شالیکوبی به عنوان پایلوت مرکز خرید برنج توافقی از کشاورزان تعیین شده است تا اقدام به خرید برنج کنند. قیمت‌ها هم بر اساس کیفیت و نوع برنج به ما اعلام می‌شود و محصول در بسته‌های 10 کیلویی آماده می‌گردد.

ممنوعیت واردات برنج به کشور
در سال گذشته قیمت برنج به یکباره افزایش زیادی پیدا کرد و این مسأله همزمان با جنگ روسیه و اوکراین شد در نتیجه واردات برنج در دستور کار قرار گرفت، اما امسال برای حمایت از شالیکاران شمال کشور و بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضای برنج، واردات این محصول غذایی به کشور تا اطلاع بعدی ممنوع و ثبت سفارشی در این راستا انجام نخواهد شد.
ممنوعیت واردات برنج به کشور پایدار خواهد بود و با حفظ سرانه مصرف کشور تا تأمین منافع کشاورزان و مصرف کنندگان ممنوعیت اعمال شده برداشته نخواهد شد.

تخصیص 2500 میلیارد تومان برای خرید برنج
دبیر انجمن تولیدکنندگان و وارد کنندگان برنج در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره خرید تضمینی برنج می‌گوید: در خرید تضمینی مبلغی برای هر کیلوگرم برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و از کشاورز خریداری می‌شود. هر ساله شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاونی روستایی به صورت توافقی مقداری برنج از کشاورزان خریداری می‌کنند به طوری که در سال‌جاری نیز 2500 میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده است.
مسیح کشاورز می‌گوید: انجمن نیز به خرید برنج از کشاورزان ورود کرده است و به همین دلیل شالیکاران از خرید برنج رضایت داشتند. همین امر سبب شده که قیمت برنج در اراضی شمالی به 50 تا 60 هزار تومان برسد.
وی یادآور می‌شود: برنج در زمان کشت توسط واسطه گر و سلف خر خریداری می‌شود با وجود این انجمن اعلام کرد که در مرکز پایانه‌های صادراتی برنج مازندران، شرکت طبیعت و افق کوروش حاضر است مقدار بسیار زیادی برنج با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری کند که همین امر ضربه سنگینی به دلالان وارد نمود و همچنان هم این روند ادامه دارد. وی می‌افزاید: وقتی که می‌توانیم برنج ایرانی را با قیمتی نزدیک به برنج خارجی خریداری کرده و در بازار عرضه کنیم طبیعتاً این امر مورد استقبال قرار گرفته و از آن حمایت می‌شود کما اینکه سود خوبی نصیب فروشندگان نیز خواهد شد.
انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از اردیبهشت ماه اقدام به خرید برنج از کشاورزان کرده است تا در فصل زراعی جدید، محصول سال گذشته را با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری کند. این انجمن با توجه به بضاعت خود برنج از کشاورزان می‌خرد تا در 12 هزار فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کند، اگرچه بایستی برای موفقیت بیشتر این طرح سازمان تعاون روستایی، بانک‌ها، اتحادیه‌ها و شالیکوبی داران نیز پای کار بیایند.
انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از اردیبهشت ماه تاکنون بالغ بر 80 هزار تن برنج در مدت بیش از 2 ماه از کشاورزان خریداری کرده‌اند و تا زمانی که آنها آماده فروش محصول باشند، خرید انجام می‌شود.
 در حال حاضر با هماهنگی‌های انجام شده خرید برنج از کشاورزان در مازندران در محدوده قیمت 60 تا 70 هزار تومان در حال انجام است ، اما کشاورزان خواستار افزایش این قیمت هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی