صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و یک - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و یک - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

شورای حقوق بشر در محکومیت اهانت به قرآن قطعنامه ای تصویب کرد

موضع محکم مسلمانان در مقابل مسامحه غرب

حسین فاطمی
روزنامه نگار


شورای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته بعد از نشست پرچالش روز سه‌شنبه با محور اهانت به قرآن کریم در سوئد، قطعنامه‌ای را در این خصوص تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این قطعنامه که از سوی پاکستان به نمایندگی از ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی ارائه شد، از دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل خواسته تا گزارشی علیه نفرت‌پراکنی مذهبی منتشر کند و از دولت‌ها نیز خواسته است، قوانین خود را بازنگری کرده و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و تعقیب و همچنین ترویج نفرت‌پراکنی مذهبی شوند، برطرف کنند. با این حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا به شدت با این قطعنامه مخالفت کرده و گفته‌اند، این، با دیدگاه آنها در مورد «حقوق بشر و آزادی بیان» مدنظرشان در تضاد است. آنها ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم، ادعا کردند که ابتکار سازمان همکاری اسلامی «به جای حفظ حقوق بشر، برای حفظ نمادهای مذهبی طراحی شده است.»
به گزارش الجزیره، این بیانیه یک روز پس از آن تصویب شد که شورای حقوق بشر سازمان ملل نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرد. در این نشست کشور‌های مسلمان از جمله ایران و پاکستان تأکید کردند هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است و باید عاملان آن مجازات شوند. همچنین کشور‌ها از سوئد خواستار پاسخگویی در خصوص اقدام اخیر خود شدند. درخواستی که روز سه‌شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، در واکنش به جدیدترین حادثه ماه گذشته، از کشور‌ها می‌خواهد قوانین خود را بازنگری کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و تعقیب کیفری اعمال و حمایت از نفرت مذهبی شود را برطرف کنند.
بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان؛ سامح شکری، وزیر خارجه مصر، رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی و لولوه رشید الخاطر، وزیر دولت قطر در امور همکاری‌های بین‌المللی در این نشست اهانت به قرآن کریم را محکوم کرده بودند.
در مقابل مواضع کشورهای اسلامی، غرب به دنبال توجیهی برای تداوم نفرت‌پراکنی علیه مقدسات اسلام بود. چنانکه سفیر آلمان در سازمان ملل این اقدامات در سوئد را «تحریکی وحشتناک» خواند، اما مدعی شد که «آزادی بیان گاهی اوقات به معنای ابراز عقایدی است که ممکن است تقریباً غیرقابل تحمل به نظر برسد.» نماینده فرانسه در سازمان ملل ادعا کرد که «حقوق بشر برای محافظت از مردم است، نه ادیان و نماد‌های آنها!» ولکر ترک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که «اقدامات تحریک‌آمیز علیه مسلمانان و همچنین سایر ادیان یا اقلیت‌ها توهین‌آمیز، غیرمسئولانه و اشتباه است.»
در ادامه این نشست پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی پاکستان ارائه شد که دیروز به تصویب رسید. در قطعنامه پاکستان با عنوان «مقابله با نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود»، تمامی مظاهر نفرت مذهبی از جمله «اقدامات علنی و از پیش برنامه‌ریزی شده هتک حرمت به قرآن کریم» محکوم و بر نیاز به پاسخگویی مسئولین تأکید شده است. این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد قوانینی را برای رسیدگی، پیشگیری و پیگرد قانونی اعمال کرده و حمایت از نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود، اتخاذ کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی