صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی - ۲۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی - ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

پرداخت 53 همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال‌جاری تا 20 تیرماه به 394 هزار متقاضی وام ازدواج و فرزند قریب به 53 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.به گزارش بانک مرکزی، مهدی صحابی افزود: در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از ابتدای سال‌جاری، شبکه بانکی کشور به 204 هزار نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ 41.2 همت پرداخت کرده است که این میزان رشد 17 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.  صحابی افزود: همچنین در سال‌جاری تاکنون 190 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به مبلغ 11.5 همت به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان رشد 93 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. مدیر اداره اعتبارات تصریح کرد: بر اساس این گزارش، از تیرماه سال 1401 تاکنون نیز در قبال تسهیلات ودیعه مسکن 277 هزار و 536 پرونده تشکیل شده که از این تعداد 243 هزار و 685 نفر به میزان 14.2 همت تسهیلات دریافت کرده‌اند.
 
تخصیص ارز اربعین
در دستور کار بانک مرکزی
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای کشور گفت: تأمین و تخصیص ارز اربعین زائران حسینی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. به گزارش ایرنا، «اصغر بالسینی» افزود: با توجه به نزدیک بودن مراسم اربعین حسینی، بانک مرکزی در راستای خدمت‌رسانی به زائران مسأله تخصیص ارز اربعین را در دستور کار قرارداد.وی افزود: کارگروه مشخصی برای بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه تخصیص ارز اربعین تشکیل شده است و مقرر شده در اسرع وقت مسأله تأمین ارز در دستور کار شبکه بانکی قرار گیرد.سخنگوی مرکز مبادله ار زو طلا بیان کرد: در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات بیشتری در خصوص نحوه تخصیص ارز و اقدامات زائران اطلاع‌رسانی می‌شود.

افزایش 35 درصدی اشتغالزایی واحدهای راکد
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب واحدهای تولیدی راکد واجد شرایط برای بازگشت به تولید و بازار را در قالب طرح پایش واحدهای صنعتی راکد، به‌منظور بازبینی اطلاعات موجود، شناسایی نیاز واحدهای مذکور در راستای راه‌اندازی مجدد آنها و ایجاد اشتغال در سطح کشور با استفاده از سرمایه و ظرفیت‌های موجود مد نظر قرار داده است . بر این اساس، در دو سال گذشته (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) تعداد سه‌ هزار و ۸۱۸ واحد صنعتی راکد احیا شد که در مقایسه با دو سال قبل از آن (احیا سه ‌هزار و یک واحد) رشد ۲۷.۲ درصدی نشان می‌دهد. همچنین در روند مذکور اشتغالزایی ایجاد شده با احیا واحدهای راکد، رقم ۶۱ هزار و ۱۰ نفر  را به ثبت رساند. این رقم در مقایسه با اشتغالزایی ۴۵ هزار و ۴۵ نفری در دو سال قبل از آن (۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) رشد ۳۵.۴ درصدی داشت.
 
پیشنهاد اصناف در مورد کارمزد کارتخوان‌ها
براساس بخشنامه بانک مرکزی، از اوایل تیرماه ۱۴۰۲، تمامی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان به استثنای نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی، ملزم به پرداخت کارمزد از هر تراکنش شده‌اند. این موضوع بار هزینه‌ای اصناف را در این شرایط دشوار افزایش داده است.
مهدی امیدوار عضو هیأت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران گفت:  باید نسبت کارمزد و خدمات در نزد سیاست‌گذاران همخوانی داشته باشد. در واقع انتقاد اصناف هم در این مسیر است، نمی‌شود مالیات‌ستانی و گرفتن کارمزد را از کشورهای پیشرو الگو گرفت ولی سمت خدمات‌دهی مثل آنها را نادیده گرفت و همپای آن خدمات‌دهی را برای اصناف و کسبه گسترده نکرد. وی پیشنهاد  داد باید کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارتخوان، بین سه ضلع مثلت مردم، اصناف و بانک تقسیم شود.

جستجو
آرشیو تاریخی