مخبر در دومین همایش ملی جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه مطرح کرد
رضایت مردم در گرو اقدام به موقع روابط عمومیها
معاون اول رئیسجمهور روز گذشته در دومین همایش ملی جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه که در وزارت کشور برگزار شد، از روابطعمومیها به عنوان رابط اصلی نظام و مردم یاد کرد و گفت: در جنگ ترکیبی و رسانهای با دشمنان، روابط عمومیها در صف اول جهاد تبیین هستند.
محمد مخبر در این همایش که مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی و مشارکت مدیران روابط عمومی استانها از طریق ویدیوکنفرانس در آن حضور داشتند، اظهارکرد: دولت مردمی سیزدهم کارهای بسیار بزرگی انجام داده به نحوی که برخی از این اقدامات در دوران پس از انقلاب اسلامی کمنظیر بوده است، اما به دلیل ضعفهای موجود در تبیین اقدامات و همچنین تلاشهای فراوان دشمنان برای سیاهنمایی، نتوانستهایم این فعالیتهای کمنظیر را آن طور که باید به افکار عمومی منعکس کنیم.
معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر اهمیت وظایف و مأموریتهای قوه مجریه و تأثیر مستقیم آن بر زندگی مردم و اداره کشور اضافه کرد: اقدامات و فعالیتهای قوه مجریه به دلیل اثرگذاری فراوان در زندگی مردم، مبنای کارآمدی نظام قرار میگیرد، از این رو مأموریت مهم روابط عمومیها این است که اطلاعرسانی بموقع و دقیقی از فعالیتهای دولت داشته باشند تا سرمایه اجتماعی نظام و دولت افزایش یابد.
شاهد اقتدار ایران در حوزه بینالمللی هستیم
مخبر با اشاره به برخی از اقدامات دولت مردمی سیزدهم و مشکلات کشور در زمان آغاز به کار، تصریح کرد: با راهبرد صحیح و هوشمندانه این دولت در حوزه دیپلماسی و تمرکز بر کشورهای همسایه، کشورهای مسلمان و کشورهای همسو، امروز شاهد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه بینالملل هستیم و در سفرهای گسترده خارجی رئیسجمهور توافقات بسیاری با کشورهای دیگر منعقد شده که البته باید تلاش کنیم این توافقات عملیاتی شود. معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: دولت سیزدهم در زمان آغاز به کار با مشکلات متعددی در حوزههای مختلف روبهرو بود که با تلاش جدی توانست ظرف سه ماه بخش زیادی از این مسائل و مشکلات را مرتفع کند.
وی با تأکید بر اهمیت و اثرگذاری روابط عمومیها در آگاهیبخشی و اطلاعرسانی به جامعه افزود: اگر بخشهای مختلف دولت بهدرستی عمل کنند، اما نتوانیم اطلاعرسانی درست و بهنگام از اقدامات و عملکرد دولت به جامعه داشته باشیم، در حقیقت در جلب نظر و رضایت مردم دستاوردی نداشتهایم.
باید به فناوری روز اطلاعرسانی مجهز شویم
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه امروز موضوع رسانه، تبلیغات و اطلاعرسانی به یک مبحث علمی جدی و مهم در دنیا تبدیل شده است، اظهار کرد: باید بتوانیم به تکنولوژی اطلاعرسانی مجهز شویم، چرا که اگر در این زمینه از مهارت و توانمندی کافی برخوردار نباشیم، دشمنان میتوانند حقایق را وارونه جلوه دهند. در این زمینه الزاماتی وجود دارد که باید روابط عمومیها پشتیبانی شوند.
روابط عمومیها اخبار اقدامات دولت را به مردم منتقل کنند
مخبر با یادآوری اینکه دولت سیزدهم طرحها و برنامههای بزرگی در بخشهای مختلف نظیر انتقال آب از دریا، پروژههای بزرگ نفت و گاز، طرحهای مرتبط با معدن و کشاورزی و اقتصاد دریامحور را در دستور کار خود دارد، گفت: این روابط عمومیها هستند که باید اخبار این اقدامات و دستاوردها را به مردم منتقل کنند، چرا که روابط عمومی هر دستگاه اجرایی آیینه تمامعیار عملکرد دستگاه مطبوع خود است و مجموع اقدامات روابط عمومیها گویای عملکرد دولت و نظام خواهد بود.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به شعار سال تحت عنوان«مهار تورم و رشد تولید» تصریح کرد: مقام معظم رهبری راهحل عملیاتیسازی این راهبرد را مردمی کردن اقتصاد عنوان کردند و وظیفه خطیر روابط عمومیها این است که اعتماد و اطمینان مردم و سرمایهگذاران را جلب کنند تا بتوانیم شعار سال را به نحو مطلوب اجرایی و عملیاتی کنیم.
مخبر افزود: مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد کشور جز از طریق به صحنه آمدن مردم حل و فصل نمیشود و روابط عمومیها به عنوان رابط نظام و مردم میتوانند در به صحنه آوردن مردم نقشی مهم و اثرگذار ایفا کنند.
گفتنی است در دومین همایش ملی جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه، احمد وحیدی وزیر کشور، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت و همچنین بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در سخنانی به الزامات تحول در ساختار و عملکرد ارتباطی و رسانهای دولت پرداختند.
وزیر کشور: جنگ شناختی، پایه اصلی جنگ ترکیبی
وزیر کشور نیز در این همایش، پایه اصلی جنگ ترکیبی دشمن را جنگ شناختی دانست و گفت: باطلالسحر این جنگ شناختی، جهاد تبیین است و زمانی در تبیین از حقیقت پرده برداشته میشود که با اقناع همراه باشد. احمد وحیدی نقش فناوری را در اقناع سازی مهم توصیف کرد و یادآور شد: این موضوع هم به کار سرعت میدهد و هم گستره آن را بیشتر میکند.
خلجی: ضرورت پاسخگویی
به شبهات
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، پاسخگویی فوری به شبهات و ابهامات درباره عملکرد دولت، هم افزایی مراکز روابط عمومی با یکدیگر، پرهیز از هرگونه فضاسازی و لزوم مشارکت مردم در روایت سازی از دولت مردمی را دستور کار اصلی روابط عمومیها عنوان کرد. وی با اشاره به گزارش آمار و عملکرد روابط عمومیهای نهادهای دولتی، گفت: این مراکز پل ارتباطی دولت و افکار عمومی هستند. اساس کار روابط عمومیها تبیین، تبلیغ و روایت واقعی پیشرفتهاست.
وی همچنین از دستور معاون اول رئیسجمهور برای تحقق کامل مصوبات گذشته هیأت وزیران درباره ساختار و تشکیلات روابط عمومی دستگاههای اجرایی و استانداریهای سراسر کشور خبر داد.