صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و نه - ۲۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و نه - ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

خبـــر

رونق بازار دارویی ایران در عراق
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امکان انتقال تکنولوژی ساخت دارو و تجهیزات پزشکی تولیدکنندگان داخلی به کشور عراق مهیا است، از وزیر بهداشت عراق درخواست کرد داروهای ثبت شده در ایران را به شرطی که در کشور عراق تولید داخل نداشته یا تولید، کفایت تأمین بازار را ندارد، به مثابه ثبت در عراق تلقی کنند.
دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با وزیر بهداشت عراق ضمن تشریح وظایف و شرایط سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ارزش ریالی بازار دارویی ایران سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت:ارزبری حوزه دارو در ایران ۲ میلیارد دلار و ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شوند. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی ۴۰ درصد بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود. تولید در این حوزه هدفمند و استراتژیک دنبال می‌شود، به طوری که اقلامی چون دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور، همودیالیز، شتاب‌دهنده و بسیاری از ملزومات مورد نیاز تولید، تأمین و برخی از آنها نیز صادر می‌شوند.  بنا بر اعلام سازمان غذا و دارو، محمدی با اشاره به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان داروهای با فناوری بالا در دنیا محسوب می‌شود، گفت:داروهای با فناوری بالا در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارند. در مورد برخی از داروها، ایران جزو ۱۰ کشور تولیدکننده این داروها است و می‌تواند داروهای بیوسمیلار و بایوتک را تولید کند.
صدور فوری مجوز فعالیت پزشکان و پرستاران ایرانی در مراکز درمانی عراق در اربعین
در دیدار شب گذشته وزیر بهداشت عراق با رئیس جمعیت هلال‌احمر در تهران، با صدور مجوز فعالیت پزشکان و پرستاران ایرانی در اتاق‌های عمل و بخش‌های بستری عراق و توزیع انواع داروهای ایرانی در این کشور، ویژه ایام اربعین موافقت شد. صالح مهدی الحسناوی وزیر بهداشت جمهوری عراق با رئیس جمعیت هلال احمر ایران دیدار کرد و پیرامون همکاری بیشتر برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران حسینی در اربعین ۱۴۰۲ گفت‌وگو و تبادل نظر شد. صالح مهدی الحسناوی با درخواست پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر پیرامون صدور فوری مجوز فعالیت پزشکان و پرستاران ایرانی در مراکز درمانی عراقی برای ایام اربعین موافقت کرد. او همچنین در مورد مجوز ورود داروهای ایرانی به خاک عراق گفت: در حال حاضر ۸۹ قلم داروی ایرانی برای ورود و توزیع در خاک عراق ثبت و رجیستر شده است. ثبت هر قلم دارو نیاز به طی فرایندی خاص و زمان‌بر دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی