صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در شهر پرند

پلمب بنگاه‌های متخلف در شهرهای پیرامونی تهران انجام می گیرد

 

 

بازار مسکن پرند در سال 1401 دوران پرنوسانی را گذراند و تحت تأثیر سفته‌بازی، دلالی بخشی از بنگاه‌های مسکن و البته افزایش نرخ دلار به‌سرعت افزایش یافت، به طوری که قیمت‌ها هفتگی و روزانه تغییر می‌یافتند. این افزایش قیمت در شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد موجب هدایت بسیاری از خریداران مسکن به‌خصوص مسکن مهر به سمت این دو شهر شد تا برای حفظ ارزش سرمایه‌شان اقدام به خرید کنند.
به رغم آنکه سفته‌بازان و دلالان بازار، رشد قیمت مسکن در سال 1402 را بی‌سابقه پیش‌بینی و به این واسطه خریداران را مجاب به معامله با قیمت‌های بالا می‌کردند، اما شواهد حاکی از آن است همانگونه که قیمت مسکن در شهرهای پیرامونی جهش‌وار افزایش یافت به همان نسبت هم در روند نزولی قرار گرفت.
در این میان بازار مسکن در شهر جدید پرند از ریزش قیمت مسکن مصون نمانده و همین مسأله به ایجاد انتظارات کاهشی و رکود معاملات انجامیده است؛ موضوعی که چندان به مذاق دلالان و سفته‌بازان خوش نیامده و از رکود معاملات گله‌مند هستند.
نیمه ابتدایی سال 1401 قیمت در شهر جدید پرند در شیب بالایی قرار نگرفته بود، اما از ابتدای شش ماهه دوم سال قیمت‌ها در مدار صعودی قرار گرفت و این روند در دو ماهه پایانی سال به اوج خود رسید به طوری‌ که آپارتمان مسکن مهر که در ابتدای سال به قیمت 700 میلیون تومان به فروش می‌رسید در اسفندماه به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسید.
حالا اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند که تا پیش از این در محدوده ۱.۵ میلیارد تومان بود به محدوده 1.1 میلیارد تومان رسیده و آپارتمان‌هایی که بین ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد تومان فروخته می‌شد به یک میلیارد تومان و کمتر کاهش یافته است. آنالیز قیمت در شهر پرند نشان می‌دهد که قیمت بسیاری از آپارتمان‌های فازهای مختلف پرند بین 100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است.
کاهش قیمت مسکن از اردیبهشت‌ماه که وزارت راه و شهرسازی گشت مشترکی به همراه سازمان صمت، تعزیرات و اتاق اصناف برای موضوع شناسایی خانه‌های خالی، اخذ مالیات و برخورد با مشاوران املاک متخلف تشکیل داد و برخورد قاطع با بنگاه‌های متخلف و بدون مجوز که بستر افزایش قیمت را فراهم کرده بودند، شروع شد که منجر به پلمب واحدهای تجاری متخلف نیز شد. این اقدام در راستای کنترل و مدیریت بازار و ساماندهی قیمت مسکن انجام گرفته بود.
ناجی یکی از مشاوران املاکی است که سال‌ها در پرند فعالیت می‌کند. وی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت مسکن در شهر پرند می‌گوید: «بازار مسکن پرند در سال قبل رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد، اما بعد از آن هم با سقوط قیمت‌ها مواجه شد. به عنوان نمونه ملکی که در ابتدای سال 700 میلیون تومان قیمت داشت در پایان سال به 2 میلیارد تومان رسید، بنابراین باید هم قیمت مسکن چنین ریزشی را تجربه کند.»
وی درباره دلایل افزایش قیمت در شهر پرند می‌گوید: «مافیای خرید مسکن نقش مهمی در گرانی داشتند به طوری که با خرید تعداد زیادی واحد انحصار قیمتی ایجاد کردند و با بالا بردن قیمت آنها را به فروش رساندند.
از سوی دیگر با گرانی قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران، تقاضا برای خرید و اجاره در پرند افزایش یافت و همین مسأله عاملی برای رشد قیمت شد.»
ناجی با اشاره به کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در پرند می‌افزاید: «علاوه بر خریداران تهرانی از استان‌های خوزستان، اصفهان، ایلام و شهرهای دیگر اقدام به خرید در پرند کرده‌اند.» آن‌طور که واسطه‌های ملکی در پرند می‌گویند، با نقدینگی حدود ۶۰۰ میلیون تومانی می‌توان در این شهر زمین خریداری کرد. در شرایطی که تسهیلات خرید مسکن افزایش پیدا کرده و این موضوع همراه با ریزش قیمت مسکن در شهر پرند شده است، بسیاری از خانوارها را نسبت به خرید خانه امیدوار کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی