صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

کاهش خفیف شاخص بورس در پی افت قیمت‌های جهانی

حقیقی‌ها از بازار حمایت کردند؛ 100 نماد در صف خرید قرار گرفت

بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته تحت تأثیر کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اساسی، کانی‌های فلزی و محصولات شیمیایی قرار گرفت.
به این ترتیب افت قیمت‌ها در نمادهای فلزاتی، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی باعث شد شاخص کل بورس با کاهش 7 هزار و 526 واحدی روبه‌رو شود و تا زیر محدوده 2.2 میلیون واحد کوتاه شود. این روند در حالی است که شاخص‌های فرابورس صعودی بودند و تعداد نمادهای صف خرید شده در بازار بیشتر از نمادهای صف فروش شده بود.
در معاملات اولین روز هفته، بازار سهام با ورود پول حقیقی روبه‌رو شد، این طیف از فعالان بازار در مجموع بیش از 300 میلیارد تومان به معاملات سهام وارد کردند.
 
دونیمه متفاوت در معاملات شنبه
بازار سهام که معاملات شنبه را با رشد تقاضا و افزایش حدود یک هزار و 500 واحدی شاخص کل بورس آغاز کرده بود نتوانست این روند را تا پایان وقت معاملاتی حفظ کند و با افزایش تدریجی تعداد نمادهای منفی روبه‌رو شد.
این روند باعث شد دو نیمه متفاوت در معاملات دیروز شکل بگیرد و نماگر اصلی بورس که در نیمه اول بازار به رنگ سبز درآمده بود، قرمز شود و با افت حدود 7 هزار و 526 واحدی، به ارتفاع 2 میلیون و 195 هزار واحد برسد.
در معاملات بورس تهران، از 391 نماد معامله شده 245 نماد(63 درصد) افت قیمت داشت و معاملات 146 نماد با افزایش قیمت همراه شد.
بررسی آمار معاملات بورس نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ فلزاتی در کنار استخراج کنندگان کانه‌های فلزی و برخی شرکت‌های پتروشیمی بیشترین اثر منفی را بر افت شاخص کل بورس داشته‌اند.
افت قیمت سهام این شرکت‌ها در شرایطی است که بازارهای جهانی فلزات طی روزهای گذشته با افت قیمت روبه‌رو شده است. بر اساس آمار منتشر شده، هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰ در ترکیه با کاهش 5 دلاری به ۳۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. همچنین در بازار سنگ آهن وارداتی چین نیز متوسط قیمت خلوص ۶۲ درصد نوساناتی جزئی داشت و نهایتاً پایان هفته از ۱۱۲ دلار به ۱۰۹.۴۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید.
با این حال اخبار منتشر شده از احتمال افزایش بازرسی‌ها در تولید سنگ آهن و کاهش تولید فولاد در برخی کارخانه‌های فولادی در راستای کنترل وضعیت آلودگی هوا در این کشور خبر می‌دهند.
در هفته‌ای که گذشت قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن از ۳۴۴ دلار به ۳۵۲ دلار هر تن فوب بهبود داشت و متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در ۳۹۹ دلار هر تن سی‌اف‌آر بدون تغییر باقی ماند.
آمار معاملات بیلت نیز نشان می‌دهد، بیلت صادراتی فوب دریای سیاه از ۵۰۵ دلار به ۴۷۸ دلار در هر تن رسیده است.
 
شاخص فرابورس صعودی ماند
هر چند تعداد نمادهای کاهشی در تابلوی فرابورس ایران بیشتر از نمادهای افزایشی بود اما شاخص کل این بازار بیش از 48 واحد افزایش داشت و به محدوده 28 هزار و 490 واحد رسید. در این بازار در مقابل 172 نماد قرمزپوش و 140 نماد سبزپوش شدند و افزایش قیمت داشتند.
 
ورود پول حقیقی در روز منفی بازار
در معاملات روز شنبه، علی‌رغم کاهش قیمت در اکثریت نمادهای بازار، حقیقی‌ها بیش از 300 میلیارد تومان به بازار وارد کردند که این روند نشان می‌دهد بازار همچنان از طرف برخی حقیقی‌ها در حال حمایت شدن است.
در معاملات دیروز تعداد صف‌های خرید همچنان بیشتر از صف‌های فروش بود و در مقابل 100 نماد صف خرید شده، تنها 32 نماد در صف فروش قرار داشت.
نگاهی به آمار معاملات روز شنبه نشان می‌دهد، در معاملات دیروز بازار همچنان در فضای رکودی قرار داشت و رینگ‌های معاملاتی نسبت به سه ماهه فصل بهار خلوت‌تر شده است.
ارزش معاملات خرد دیروز حدود 6 هزار و 600 میلیارد تومان بود و در دو بازار بورس و فرابورس جمعاً 13.1 میلیارد برگ سهم بین سهامداران دادوستد شد.
 
 دارویی‌ها بیشترین افزایش قیمت را داشتند
بررسی آمار معاملات دیروز نشان می‌دهد شرکت‌های دارویی به طور متوسط 1.55 درصد رشد قیمت داشته‌اند که بیشترین بازدهی روزانه در بین گروه‌های معاملاتی بازار سهام است.
با احتساب بازدهی دیروز، ارزش سهام گروه دارویی از ابتدای سال 1402 بیش از 44 درصد افزایش یافته که در بین گروه‌های معاملاتی بازار مقام پنجم را کسب می‌کند. مجوز افزایش بیش از 10 درصدی قیمت دارو و همچنین تخصیص ارز نیمایی برای واردات دارو که در سه ماهه اول سال اتفاق افتاد از جمله عوامل تأثیر‌گذار بر سهام شرکت‌های دارویی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی