مجید جلالی در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد:

بعضی از مربیان می‌گفتند بدون دلال خانه‌نشین می‌شویم!

هر مربی تغییرات در فوتبال را دنبال نکند، عقب می ماند

حامد جیرودی
روزنامه نگار

در فاصله حدود یک ماه مانده تا شروع لیگ بیست وسوم، تیم‌ها در حال آماده‌سازی خود برای حضور در این رقابت‌ها هستند. این در حالی است که مربیان نقش ویژه‌ای برای چگونگی حضور تیم‌ها در لیگ‌برتر ایفا می‌کنند. این مسابقات در شرایطی از 12 مرداد‌ماه آغاز می‌شود که هفت تیم پرسپولیس (یحیی گل‌محمدی)، سپاهان (ژوزه مورایس)، تراکتور (پاکو خمز)، فولاد (علیرضا منصوریان)، صنعت نفت (عبدالله ویسی)، شمس آذر (سعید دقیقی) و استقلال خوزستان (سیروس پورموسوی) با همان سرمربیانی کار را شروع می‌کنند که فصل را با آنها به اتمام رساندند. مجید جلالی کارشناس فوتبال کشورمان در این باره چنین نظر داد:«به اعتقاد من حضور طیفی از مربیان جوان در لیگ‌برتر اتفاق خوبی است اما اینکه آنها سیکل آموزشی‌شان را چطور طی کرده‌اند نکته دیگری است. آیا مرجع یا نهادی هست که به آنها از نظر فنی کمک کند یا تحت نظارت قرار دهد و ارزشیابی کند؟ چون لیگ ما باید به سمت کیفیت بهتر از لحاظ فنی حرکت کند و این موضوع صرفاً با دانش مربیان به دست می‌آید. بنابراین باید در فدراسیون یا جای دیگر، قسمتی وجود داشته باشد که لیگ را از لحاظ فنی ارزیابی کند و دست به بهینه‌سازی مربیان بزند. مربیان ما خوب هستند و بشدت دوست دارند یاد بگیرند و اگر خوب یاد بگیرند، می‌توانند خوب یاد بدهند.»
در حال حاضر دقیقی 38 ساله جوان‌ترین سرمربی لیگ است و بعد از او هم سید مهدی رحمتی است که 40 سال دارد؛ آیا این مربیان سیکل مربیگری را طی کرده اند؟ جلالی پاسخ داد:«اینها در کلاس‌هایی شرکت داشته‌اند ولی مربیگری این‌طور نیست که 10 سال با همان یک دوره کلاس مربیگری بتوان کار کرد. فوتبال هر روز در حال تغییر است و تمام مربیان دنیا هر روز باید این تغییرات را رصد کنند و با آنها همسو و هماهنگ شوند. اگر از تغییرات غافل شوند، از فوتبال عقب می‌مانند. بنابراین ما باید هر ماه یاد بگیریم. البته هر ماه نمی‌شود کلاس رفت اما می‌توان فرایندی را تعریف کرد که زیر پوشش آموزشی قرار بگیرند. سواد تمرینی، سواد تیم‌سازی و بازیکن‌سازی را یاد بگیرند.»
در بین مربیان لیگ‌برتری 10 مربی از 49 تا 54 سال هستند و پیرترین مربی هم مورایس 57 ساله است؛ آیا می‌توان گفت این مربیان به پختگی لازم در مربیگری رسیده‌اند. جلالی در این باره عنوان کرد:«دقیقاً همین‌طور است. ما مبحثی داریم تحت عنوان سنین طلایی مربیگری. سن طلایی مربیگری بین 48 تا 57 سال است. بیشتر مربیانی که در لیگ‌های مطرح دنیا یا جام‌جهانی به مقام قهرمانی رسیده‌اند، در این رنج سنی قرار داشته‌اند. آنها از لحاظ سطح انرژی، نیروی جوانی، سواد مربیگری و از همه مهم‌تر تجربه در سطح بالایی هستند که به آن سن طلایی می‌گویند. اینکه بیشتر مربیان ما در لیگ‌برتر در این سنین هستند خوب است اما بازهم باید توجه داشت که فوتبال در حال تغییر است.»
مجتبی حسینی، مهدی تارتار، ساکت الهامی، محمد ربیعی و سید مهدی رحمتی، پنج سرمربی‌ای بودند که تیم‌های خود را برای فصل جدید تغییر دادند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که مسعود اقبالی مدرس فوتبال آسیا معتقد است مافیایی برای انتخاب مربیان در لیگ‌برتر وجود دارد. آقا معلم در این باره چنین واکنشی داشت:«بله وجود دارد. ما در فوتبال هستیم و به نظرم ایشان درست گفته‌اند. البته نه در مورد همه آنها، چراکه اعتماد باشگاه‌ها به مربیان هم در انتخاب آنها مهم است.»
کریم باقری هم به این نکته اشاره داشته که مربی‌ای مانند وحید هاشمیان بالاترین مدارج مربیگری را طی کرده اما جایگاهی در فوتبال ایران به دست نیاورده و به آلمان برگشته است. جلالی در این خصوص عنوان کرد:«بله همین‌طور است. احتمالاً وحید هم در سیکل انتخاب مربیان قرار نداشته است. حتی من به تعدادی از این مربیان گفتم به چه دلیل با اینها (دلال‌ها) در ارتباط هستید و گفتند مجبوریم و اگر ارتباط نداشته باشیم باید برویم و در خانه بنشینیم!»
در حال حاضر و همانند شروع فصل گذشته 13 مربی ایرانی فصل را آغاز می‌کنند و مورایس، خمز و اوزونیدیس، سه مربی خارجی هستند که با آنها رقابت می‌کنند. جلالی در این باره گفت:«من بازهم تأکید می‌کنم که فدراسیون باید روی مربیان سرمایه‌گذاری کند. تا الان این کار انجام نشده است و اگر سراغ مربی خارجی می‌روند و می‌گویند مربی نداریم، خود فدراسیون مقصر است.»

جستجو
آرشیو تاریخی