صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

بهانه‌جویی اصلاح‌طلبان از نظرات یک فعال سیاسی اصولگرا

اگر تبدیل کردن اظهارنظر یک فعال سیاسی به بهانه‌ای برای جنجال کردن و موضع مظلومیت گرفتن، یک هنر بود، باید گفته می‌شد که اصلاح‌طلبان در این زمینه هنرمندان خوبی در جمع‌شان دارند. چه آنکه بر همین اساس توانسته‌اند بخشی از سخنان محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین را اسباب واویلا و وامصیبتا کنند و با جا زدن آن به جای موضع حاکمیت مدعی شوند که قرار است پیش راه حضورشان در انتخابات مانع ایجاد شود. ادعایی که البته جدید نیست و از فرط سال‌ها تکرار در ادبیات این جریان سیاسی نخ‌نما شده است اما این بار طیف محدودی از آنها قصد دارند آن را به ابزاری برای توجیه تاکتیک از پیش شکست‌خورده تحریم انتخابات تبدیل کنند. کما اینکه اظهارنظر باهنر نیز ناظر به شفاف کردن همین قصد مطرح شد.
ماجرا از اظهارات شاذ و شرط گذاری‌های خارج از دایره منطق سعید حجاریان در گفت‌و‌گوی دو هفته پیشش با روزنامه اعتماد آغاز شد. زمانی که اگر چه عمده احزاب اصلاح‌طلب به دنبال بازآرایی سازمانی خود و آماده شدن برای حضور در انتخابات هستند این نظریه‌پرداز سال‌های دور اصلاحات شرط‌های عجیبی پیش رویشان گذاشت و مدعی شد اصلاح‌طلبان تنها در صورتی که «همه‌شان بخواهند مشارکت کنند… شورای نگهبان کسی را ردصلاحیت نکند… لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود و به‌ شرطی که آقای رئیسی به ‌نحوی از کابینه استعفا دهد» می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
این شرط‌گذاری البته مشخص بود با واکنش‌هایی چه از سوی اصلاح‌طلبان خواستار مشارکت انتخاباتی و چه اصولگرایان مواجه باشد. چنانکه دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین متمرکز بر طرح ادعای فراقانونی علیه رئیس‌جمهور منتخب این‌گونه موضع گرفت که «رفتن و آمدن دولت سازکار دارد؛ و اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان! برای آمدن شما، حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید.» و خب همین جمله کافی بود که اصلاح‌طلبان آن هنر بهانه‌جویی و جنجال‌تراشی شان را به‌کار بگیرند و با نادیده گرفتن آن بخش از سخنان باهنر که جریان تحریمی جبهه اصلاحات را نیز به بازگشت به سوی صندوق رأی توصیه کرد، در تفسیری دور از ذهن مدعی شوند که باهنر به عنوان بازتاب‌دهنده موضع حاکمیت نگران حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات‌اند. حتی فراتر از این ادعا آذر منصوری که به تازگی ریاست جبهه اصلاحات را بر عهده دارد در توئیتی خطاب به باهنر حضور جریان متبوع خود در انتخابات را برابر با «مشارکت مردم» قلمداد کرد و بر همین قیاس عباس عبدی فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب مدعی شد که موضع باهنر تهدید مردم برای رأی دادن بوده و اینکه برای عدم شرکت در انتخابات، زندان و جریمه تعیین شود!
جواد امام سخنگوی جدید جبهه اصلاحات هم در گفت‌و‌گویی همین موضع را تکرار کرد و اگر چه اصرار داشت که «اصلاح‌طلبان به هیچ وجه منادی تحریم انتخابات نیستند»، اما مدعی شد: «جریانی تندرو قصد دارد اصلاح‌طلبان را حذف کند.»
این همه در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان و نیز رئیس ستاد انتخابات کشور به عنوان بازتاب دهنده نظرات نهادهای ناظر و مجری انتخابات بارها بر ضرورت رقابتی بودن آن تأکید کرده‌اند. چنانکه هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری همزمان با انتشار مصاحبه حجاریان گفته بود «شورای نگهبان از حضور همه جریانات سیاسی که در چهارچوب قانون عمل می‌کنند، استقبال می‌کند» و محمدرضا غلامرضا رئیس ستاد انتخابات با تأکید بر اینکه مجریان برگزاری نباید هیچ سوگیری سیاسی داشته باشند، بر عینیت یافتن چهار مؤلفه سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت تأکید کرد.
برای اصلاح‌طلبان اما این تأکیدات شنیدنی نیست و گویا ترجیح می‌دهند ریزش شدید سبد آرای‌شان را پیش از واقعه با همین بهانه‌جویی‌ها علاج کنند؛ راهکاری که حتماً برای یک جریان سیاسی با سابقه نسخه قابل دفاعی نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی