صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

شاهرود پشت شاهوار ایستاد

مردم، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی، امام جمعه شاهرود و جمعی از مسئولان شهرستانی با فعالیت دوباره معدن بوکسیت تاش شاهرود در کوه شاهوار به دلیل از بین بردن منابع آبی شهر، آلایندگی زیست‌محیطی، تهدید منابع آبی و طبیعت قله شاهوار، گونه‌های گیاهی و حیات وحش منطقه، مخالفت کردند و بر مواضع قبلی خود مبنی بر ممانعت از هرگونه فعالیت مجدد معدنی مخرب در این منطقه ایستادند. امیرحسین ولیان، دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود هم شاهوار را کانون آب‌ساز شاهرود و بسطام و اصلی‌ترین محل تمرکز جمعیت، کشاورزی و دامداری در این نقطه از استان سمنان می‌داند و می‌گوید: شاهوار ذخیره‌گاه برف، یخ و منبع تغذیه دست‌کم هفت رودبار دائمی است که از دامنه‌های این کوه به سمت دشت بسطام و شاهرود جاری می‌شود.
حجت‌الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود می‌گوید: محصول معدن بوکسیتی که قرار باشد آب، حیات و محیط زیست شهرستان را به خطر بیندازد اگر از طلا هم باشد، نمی‌خواهیم.
علی‌اصغر خانی ، نماینده شاهرود و میامی هم شاهوار را خط قرمز مردم شاهرود می‌خواند و می‌گوید: شاهوار تأمین‌کننده ۶۰ درصد آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان است. اجازه برداشت حتی یک کیلوگرم بوکسیت را از قله شاهوار نخواهیم داد.
امینی می‌گوید: من تخصصی در معدن ندارم اما این طور هم نیست که معدن ندیده باشم. من شاهد هستم که در شاهوار اتوبان ایجاد کرده و میدان زدید و جاده وسیع کشیده‌اید و تلنبار نخاله‌ها را دارید؛ اینکه تخصص نمی‌خواهد این بی‌رحمی صورت گرفته است. در شاهرود معدن فراوان وجود دارد، کدام یک چنین وضعیتی دارد؟ لذا در شاهوار بی‌رحمانه با محیط زیست ما برخورد شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی