در جریان سفر وزیر امورخارجه ایران به باکو و در ملاقات با همتای سودانی اعلام شد

از سرگیری قریب‌الوقوع روابط ایران و سودان پس‌از 7 سال

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و سرپرست وزارت خارجه سودان پس از هفت سال و نیم قطع روابط دیپلماتیک ۲ کشور، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده بود، پنجشنبه ۱۵ تیرماه و در حاشیه این نشست با «علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان دیدار و گفت‌وگو کرد و طرفین درخصوص نحوه از سرگیری قریب‌الوقوع مناسبات دیپلماتیک خارطوم‌ و تهران به رایزنی پرداختند.
 سودان دی ماه ۱۳۹۴ و پس از قطع روابط عربستان سعودی با ایران در پی حمله به سفارت و سرکنسولگری این کشور در جمهوری اسلامی ایران، همچون برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین تعدادی از کشورهای آفریقایی نزدیک به ریاض، اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرد و سفیر کشورمان هم از خارطوم اخراج شد. با از سرگیری روابط تهران و ریاض در بهار امسال که پس از پنج دور گفت‌‌وگو در عراق و سه دور گفت‌وگو در عمان، سرانجام‌ در پکن پایتخت چین حاصل شد، قابل پیش بینی بود که کشورهای عربی که پیش از این در حمایت از عربستان سعودی روابط خود را با ایران قطع کرده بودند، روابط خود را به مسیر اصلی بازگردانند. چندی پیش کشورهایی همچون بحرین و کومور، برای برقراری مجدد تعاملات دیپلماتیک با تهران ابراز تمایل و آمادگی کردند و حالا هم سودان یکی از این چند کشور عربی است که در صدد ازسرگیری رابطه با ایران برآمده است.
وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای به محورهای دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه این کشور با همتای ایرانی خود اشاره کرد و گفت: «هدف این دیدار بحث درباره ازسرگیری سریع روابط میان دو کشور و اهمیت بازگرداندن این روابط به وضع قبلی‌شان بوده است.» وزارت خارجه سودان همچنین اشاره کرد که وزیر امور خارجه ایران در این دیدار درباره وضعیت سودان ابراز تأسف کرد. امیرعبداللهیان گفت که دولت ایران رخدادهای فعلی سودان را «موضوعات داخلی» آن می‌داند و تأکید کرد که راهکار حل‌وفصل این مسأله باید توسط خود سودانی‌ها و بدون مداخله خارجی تأمین شود.

دیپلماسی پویا در جهت پیگیری تحقق منافع ملی ایران
وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به سفر اخیرش به آذربایجان برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد و رایزنی‌های انجام شده در حاشیه این اجلاس در حساب توئیتر خود نوشت: دیپلماسی پویا در جهت پیگیری تحقق منافع ملی ایران در جریان است. او سپس به گزارشی از دیدار با مقامات کشورها و همتایان خود در حاشیه این اجلاس پرداخت. وی در سفر به باکو، علاوه بر سخنرانی در نشست وزرای خارجه جنبش‌عدم‌تعهد و کمیته‌ فلسطین، با الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق، سرگئی آلینیک وزیر خارجه جمهوری بلاروس، فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه، علی الصادق علی سرپرست وزارت خارجه سودان، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه، زمبری عبدالقادر وزیر خارجه مالزی، شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر خارجه کویت  و همچنین ریاض‌المالکی که با سمت وزیر خارجه فلسطین در اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد حضور داشت، دیدار و گفت و گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی