جشن بزرگ عید غدیر روز گذشته در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار شد

چشم تا چشم؛ عاشقان علی(ع)

خیابان‌های اصلی 70 شهرستان در کشور با قدوم عاشقان ولایت، سرشار از عطر امامت و ولایت بود

در میهمانی بزرگ تهران، هزار و 300 موکب و غرفه‌ حضور داشتند؛ موکب هایی که برخی تجربه حضور در اربعین را هم داشتند. در این میهمانی از غرفه بازی و سرگرمی ویژه کودکان و نوجوانان تا غرفه های طبخ نذری وجود داشت

جشن عید سعید غدیر، باشکوه تر، پرشورتر و مردمی تر از هر سال دیگری روز گذشته در شهرهای کشور برگزار شد. خیابان های اصلی 70 شهرستان با قدوم عاشقان ولایت، سرشار از عطر امامت و ولایت بود. در تهران، این مراسم به صورت ویژه ای برگزار شد. «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» به عنوان مراسمی که مردم، بانی و برگزارکننده اصلی آن بودند، در فاصله میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی برگزار شد. جا به جا، موکب های گروه‌های مردمی و جهادی، غرفه ها و پایگاه ها، انواع پذیرایی و خدمات را به مردم ارائه می کردند. هر گروه، هیأت یا جمعیتی، براساس زمینه فعالیتشان در «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» حضور یافتند. بعضی ها که در زمینه کارهای فرهنگی فعال بودند، غرفه‌ها و ایستگاه های سرودخوانی یا برگزاری بازی و سرگرمی برای بچه ها دایر کردند.هرکه با هرچه بلد بود، در هر زمینه ای که فعالیت داشت در این مسیر 10 کیلومتری حاضر شده بود. اما در پس این تنوع، یک وحدت هم وجود داشت. گرچه هرکس براساس زمینه کاری و فعالیت یا ذوق و سلیقه خود در این میهمانی حاضر شده بود، اما چه این حاضران و چه مردم بسیاری که با شوق و علاقه در این مسیر طولانی حاضر شدند، همه یک نیت و یک هدف داشتند؛ بزرگداشت عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت؛ عید و روزی که دین مسلمانان، به فرموده خدا و رسول او، در این روز تکمیل شده است.

جشن عید سعید غدیر، باشکوه‌تر، پرشورتر و مردمی‌تر از هر سال دیگری روز گذشته در شهرهای کشور برگزار شد. خیابان‌های اصلی 70 شهرستان با قدوم عاشقان ولایت، سرشار از عطر امامت و ولایت بود. در تهران، این مراسم به صورت ویژه‌ای برگزار شد. «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» به عنوان مراسمی که مردم، بانی و برگزارکننده اصلی آن بودند، در فاصله میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی برگزار شد. جا به جا، موکب‌های گروه‌های مردمی و جهادی، غرفه‌ها و پایگاه‌ها، انواع پذیرایی و خدمات را به مردم ارائه می‌کردند. هر گروه، هیأت یا جمعیتی، براساس زمینه فعالیتشان در «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» حضور یافتند. بعضی‌ها که در زمینه کارهای فرهنگی فعال بودند، غرفه‌ها و ایستگاه‌های سرودخوانی یا برگزاری بازی و سرگرمی برای بچه‌ها دایر کردند.هرکه با هرچه بلد بود، در هر زمینه‌ای که فعالیت داشت در این مسیر 10 کیلومتری حاضر شده بود. اما در پس این تنوع، یک وحدت هم وجود داشت. گرچه هرکس براساس زمینه کاری و فعالیت یا ذوق و سلیقه خود در این میهمانی حاضر شده بود، اما چه این حاضران و چه مردم بسیاری که با شوق و علاقه در این مسیر طولانی حاضر شدند، همه یک نیت و یک هدف داشتند؛ بزرگداشت عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت؛ عید و روزی که دین مسلمانان، به فرموده خدا و رسول او، در این روز تکمیل شده است.

یک سنت اصیل
سنت بزرگداشت مردمی عید سعید غدیر، قدمتی تاریخی دارد. قرن‌هاست که مسلمانان و شیعیان، این روز را که روز ولایت و امامت است، گرامی می‌دارند. اما چند سالی است که این آیین دینی، در وسعتی کم سابقه و با حضور پرشمار مردم برگزار می‌شود. در تهران، این آیین بزرگ، سال گذشته در مسیری دیگر برگزار شد. سال گذشته در چنین روزی خیابان ولیعصر(عج) میزان قدوم عاشقان امامت و ولایت بود. اما امسال، در تدبیری تازه، این رویداد بزرگ دینی در مسیری دیگر، اما طولانی‌تر برگزار شد. این تغییر مسیر، به علت استقبال گسترده مردم از این رویداد بود. در فرایند برگزاری این راهپیمایی بزرگ، هماهنگی‌هایی از سوی نهادهای فرهنگی صورت گرفت، اما این هماهنگی‌ها تنها بخشی از ماجرا بود و جلوه مردمی این رویداد بزرگ دینی، پررنگ‌تر و دیدنی‌تر بود. نهادها، بخش لجستیک را برعهده داشتند، اما برگزارکننده اصلی یا به عبارت دقیق‌تر، هم میزبانان انبوه این مراسم و هم میهمانان، همگی از خود مردم بودند؛ خواه از تشکل‌های دینی و مدنی، خواه هیأت‌های مذهبی.

جلوه‌های مذهب و مدنیت
روز گذشته خیل عاشقان امامت و ولایت، در فاصله 10 کیلومتری از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی، جلوه‌های تازه‌ای از مدنیت و مذهب در ایران را نشان دادند. تهرانی‌ها که سال گذشته، تجربه دینی و عیدانه متفاوتی را رقم زده بودند، این تجربه را در مراسم امسال به اوج خود رساندند. تهران یکسره جشن و شادی شده بود. اما این جشن، صرفاً یک کارناوال، آنطور که در غرب مرسوم است، نبود. بلکه از سرشت و پیوندی عمیق، تاریخی و قلبی و ایمانی حکایت داشت؛ سرشت و پیوندی که در دیگر رویدادها یا مراسم دینی و مذهبی نیز خود را نشان داده بود. به عبارت دیگر، حضور گسترده مردم در اعیاد و عزاداری‌های مذهبی، از مراسم شب‌های قدر تا محرم و عاشورا، راهپیمایی بزرگ و بین‌المللی اربعین و حالا، جشن بزرگ غدیر، همگی از استحکام پیوندها و هویت دینی ایرانیان حکایت دارد. حضور گسترده مردم در «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» از شرق تا غرب تهران، حضور زن و مرد، پیر و جوان، کودک و میانسال، همگی خط بطلانی بود بر این ادعا که پیوندهای ایمانی مردم ایران سست شده است، یا اینکه مردم از دین و مذهب رویگردان شده‌اند. چنین ادعایی تنها درصورتی صادق است که میهمانی بزرگ غدیر در تهران را نادیده بگیریم، یا چشم خود را بر حضور گسترده مردم در این آیین مذهبی و مردمی ببندیم یا حضور میلیونی در راهپیمایی اربعین و شب‌های قدر و عاشورا و محرم را هم کتمان کنیم. اما آیا می‌شود که آنچه روز گذشته در تهران روی داد را نادیده گرفت؟ صدای قدم‌های مردمی که گوشه گوشه و متر به متر این فاصله 10 کیلومتری را طی کردند، انکار شدنی نیست و نمی‌توان خود را به نشنیدن زد.

جزئیات «میهمانی 10 کیلومتری غدیر»
در میهمانی بزرگ تهران، هزار و 300 موکب و غرفه‌ حضور داشتند؛ موکب‌هایی که برخی تجربه حضور در اربعین را هم داشتند. در این میهمانی، از غرفه بازی و سرگرمی ویژه کودکان و نوجوانان تا غرفه‌های طبخ نذری وجود داشت. به عنوان مثال، یک موکب با ۱۱۰ دیگ نذری به طول ۳۰۰ متر حد فاصل استادمعین تا آزادی حضور داشت. برخی‌ها وسایل بازی را برای کودکان آورده بودند. یکی از مواکب دفترچه داستانی غدیر به کودکان هدیه می‌داد و غرفه دیگری، برای کودکان قصه‌گویی واقعه غدیر و برگزاری مسابقه برای آنان ترتیب داد. موکب معزی الزهرا(س)، به رسم موکب‌های عراقی اقدام به فعالیت کرد، غذا طبخ می‌کرد و نذورات را میان عاشقان امامت و ولایت توزیع می‌کرد. «مهمونی 10 کیلومتری غدیر» به واقع یک جشن ایمانی و البته خانوادگی بود. خانواده‌ها، همراه فرزندان با پرچم‌های منقش به نام غدیر و امام علی(ع) در این مسیر حاضر شدند.

ایرانیان گل کاشتند!
میهمانی بزرگ غدیر، فقط مختص تهران نبود. شهرهای مختلف کشور نیز شاهد برپایی این آیین ولایی بود. در بجنورد، جشن غدیر به صورت خودرویی برگزار شد و خانواده‌ها در این مراسم، با خودروهای خود مسیر امامزاده سید عباس تا مصلای امام خمینی(ره) را طی کردند. در خرمشهر و دیر، هزاران پرس غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد. در یاسوج، میهمانی غدیر در مسیری 10 کیلومتری برگزار شد که 200 موکب در آن حضور داشتند و غرفه‌هایی را برپا کرده بودند. در رشت، جشن بزرگ عید غدیر به همت کانون جوانان رضوی گیلان و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت در میدان شهدای ذهاب برگزار شد. اجرای سرود، مولودی خوانی و نمایش طنز و پرده خوانی تنها بخشی از برنامه‌های این جشن بزرگ بود. در لرستان، ۱۰۰ هزار وعده‌غذایی در مناطق کمتر برخوردار توزیع شد. در اردبیل، در خیابان‌های اصلی شهر جشن و سرور بر پا شده و همه عاشقان و دلدادگان اهل‌بیت(ع) به شکل‌های مختلف ارادت خود را نسبت به امام علی(ع) و عید سعید غدیرخم به نمایش گذاشتند. در کرمانشاه، راهپیمایی ۳کیلومتری عیدغدیر برپا شد. در قشم، همزمان با عید سعید غدیر خم و روز تجلی امامت و ولایت، آیین‌های مختلفی برپا شد که یکی از آنها، خواندن عقد اخوت (پیمان برادری) در مصلای امام علی(ع) این جزیره بود. این پیمان برادری با الهام از عهدی که رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) در روز عید غدیر با یکدیگر بستند، خوانده شد. در مشهد، بزرگترین سفره اطعام کشور به مناسبت عید غدیر، با حضور ۱۱ هزار نفر در بوستان ملت گسترانیده شد. این مراسم هم به صورت مردمی و به همت موکب امام رضا _ فاطمیه و خیریه آذربایجانی‌های مقیم مشهد برپا شد. همچنین در گوشه و کنار شهر مشهد ایستگاه‌های صلواتی و جشن‌های مردمی به مناسبت عید غدیر برپا شد.

جستجو
آرشیو تاریخی