صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

واکنش چین به سنگ‌اندازی امریکا در مسیر صادرات تراشه‌هایش

پکن صادرات مواد خام فناوری‌های نوین را محدود کرد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


یکی از موارد مهم مورد مناقشه تجاری چین با امریکا، موضوع تراشه‌ها و صادرات مواد اولیه آن است که علی رغم تلاش‌ها برای ترمیم روابط، موجب تیرگی روابط دو کشور شده است. در آخرین اقدام در آنچه که جنگ تراشه‌ها بین پکن و واشنگتن نامیده می‌شود، چین صادرات مواد اولیه مهم در تولید نیمه هادی‌ها چون گالیوم و ژرمانیوم را محدود کرد.
گالیوم که توسط اتحادیه اروپا به عنوان یک ماده خام حیاتی تعیین شده است، در تولید مدارهای مجتمع، ال‌ای‌دی و پنل‌های فتوولتائیک برای پنل‌های خورشیدی و همچنین ژرمانیوم برای ساخت فیبرهای نوری و لنزهای دوربین مادون قرمز استفاده می‌شود. طبق گزارش‌ها، چین حدود 80 درصد از تولید جهانی فلزات کمیاب را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس، کمیسیون اروپا نسبت به محدودیت‌های چین برای محموله‌های فلزات کمیاب ابراز نگرانی کرد و از پکن خواست، محدودیت‌های صادراتی را بر اساس مطالعات امنیتی واضح مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی قرار دهد.
به گزارش الجزیره، چین علت انجام این کار را حفظ امنیت و منافع ملی اعلام کرده اما به‌نظر می‌رسد که دلیل آن، رفتار تلافی جویانه این کشور در قبال محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمالی از سوی کاخ سفید بر محصولات فناوری چون تراشه‌ها باشد. هفته گذشته وال استریت ژورنال به نقل از وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرده بود، فروش محصولات ساخته شده توسط برخی شرکت‌های امریکایی تولید تراشه به مشتریان چینی در اوایل ماه جولای(تیرماه) متوقف خواهد شد. در همین راستا برخی متحدان امریکا مانند هلند نیز تحت فشار این کشور قرار است محدودیت‌هایی را برای محصولات کلیدی چین اعمال کند.
 امریکا به بهانه‌هایی چون جاسوسی بودن این تجهیزات سعی می‌کند در روند توسعه فناوری استراتژیک چین خلل ایجاد کند. اما آنچه که مشخص است چنین رفتاری در راستای مهار تجاری چین و تحت فشار قرار دادن این کشور برای جلوگیری از توانایی کاربردهای نظامی، مانند هوش مصنوعی، مدل‌‌سازی سلاح‌های هسته‌ای و توسعه سلاح‌های مافوق صوت است. چرا که امریکا هراس دارد که چین گوی سبقت را از این کشور ربوده و دست برتر در این حوزه را در جهان به خود اختصاص دهد.
اما در عین حال، کاخ سفید سعی می‌کند که روابط متشنج با چین را برای حفظ یکسری الزامات و رفع برخی نیاز‌های اقتصادی مدیریت کند. در حالی سفر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا به پکن با عنوان بهبود روابط یا به تعبیر برخی کارشناسان با هدف حفظ ارتباط در حال انجام است که اقدامات تحریک‌آمیز امریکا در قبال تایوان همچنان برقرار است.
به گزارش اسپوتنیک، پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد، وزارت خارجه امریکا فروش احتمالی مهمات و تجهیزات به تایوان را در دو درخواست به ارزش 440 میلیون دلاری تأیید کرده است. تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنشی ضمن ابراز مخالفت، اعلام کرد که ایالات متحده بشدت در سیاست داخلی این کشور مداخله کرده و از روی عمد با تبدیل تایوان به انبار باروت، تنش‌ها را در این منطقه تشدید می‌کند.
اخیراً نیز مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با هدف ایجاد تنش جدید بین تایوان و چین و همچنین معرفی چین به عنوان تهدید همیشگی برای تایوان، مدعی شد که ارتش پکن برای حمله به تایوان در سال 2027 آماده می‌شود.
به نظر می‌رسد، امریکا استراتژی جدیدی را برای مهار چین در نظر گرفته که بر طبق آن، راهبردهای آشکار ضدچینی با کاستن از خصومت‌های ظاهری عملی شود. این کار به منظور کاهش واکنش‌های اجتناب ناپذیر پکن و همچنین دورکردن تبعات منفی آن صورت می‌گیرد؛ تبعاتی چون دلارزدایی، همسویی دولت‌ها با سیاست‌های چین به طور منفک از امریکا و گسترش جبهه ضد تحریمی. علاوه بر آن مقامات امریکایی اذعان کرده‌اند که اقتصاد امریکا به راحتی قابل جدا کردن از چین نیست و کاخ سفید به‌جای فاصله گرفتن از چین، باید چرخه نیازهای خود را متنوع کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی