صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رژیم صهیونیستی در جبهه کرانه غربی شکست خورد

فـــــرار از جنین

حسین فاطمی
خبرنگار


کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو در پی ناکامی در یورش دو روزه ارتش رژیم صهیونیستی به شهر  و اردوگاه جنین، روز گذشته به فکر حمله مجدد به نوار غزه افتاد تا بتواند به نحوی روی شکست‌های خود سرپوش گذاشته و از طرف دیگر با تداوم فضای امنیتی شرایط لازم برای کاهش فشارها و انتقادها علیه دولت خود را فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، حدود ساعت چهار بامداد، جنگنده‌های تجسسی رژیم صهیونیستی به پایگاه مقاومت در بیت لاهیا حمله کردند و پس از مدت کوتاهی با دو موشک هواپیماهای جنگی، همان محل را هدف قرار دادند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی سپس سایت البیدر مقاومت در غرب غزه را بمباران کرده و خسارات زیادی به منازل اطراف وارد کردند. ارتش رژیم صهیونیستی پس از تجاوز به مواضع مقاومت در نوار غزه بیانیه‌ای صادر کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه خود مدعی شد جنگنده‌های این رژیم به چند سایت متعلق به حماس حمله کردند. اشغالگران ادعا کردند، شهرک سدیروت مورد اصابت پنج راکت از نوار غزه قرار گرفته است. بر اساس آنچه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آژیرهای هشدار درباره شلیک راکت و موشک در شهرک‌های مرزی نوار غزه به صدا درآمد، در حالی که گزارش‌های مطبوعاتی از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه حکایت داشتند. خبرنگار آرتی در غزه از شلیک گلوله خمپاره از نوار غزه به سمت شهرک‌های اطراف این منطقه خبر داد و گفت: گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در تلاش برای مقابله با این موشک‌ها برآمد. روزنامه عبری زبان «معاریو» نیز با اشاره به فعال شدن آژیر هشدار در سدیروت و حومه غزه، تأکید کرد که گنبد آهنین پنج راکت شلیک شده از غزه به سمت شهرک‌های اطراف غزه را رهگیری کرده است.
 
 پیروزی در جنین
اگر چه ارتش رژیم صهیونیستی پایان عملیات در جنین را دلیل عقب‌نشینی از این شهر و اردوگاه اعلام کرده است، اما به اذعان بسیاری از ناظران و نیز با در نظر گرفتن خبرهای میدانی از جنین، عملاً ناتوانی صهیونیست‌ها در تقابل با مقاومت باعث شد، برای تصاعد ناامنی به عملیات خود پایان دهند. در همین راستا خبرنگار المیادین در فلسطین اشغالی بازگشت مردم به اردوگاه جنین را پس از عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از آن به دلیل ضربات مقاومت دانست. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه خبر داده است، آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از طریق حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به طور رسمی پایان حمله به جنین را اعلام کرد و نوشت: «پس از گذشت ۴۸ ساعت از عملیات غافلگیرانه برای خنثی کردن برخی فعالیت‌ها، تمامی نیروهای امنیتی اردوگاه و شهر جنین را ترک کردند.» با وجود این خبرنگار المیادین در فلسطین اشغالی نیز درباره خروج اشغالگران گفت که پس از عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از اردوگاه جنین، مردم در حال بازگشت به این اردوگاه و رزمندگان مقاومت در خیابان‌ها در حال گشتزنی هستند. یکی از فرماندهان میدانی گردان‌های القدس در اردوگاه جنین نیز در واکنش به گزارش رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر به المیادین گفت: ما با اخبار عقب‌نشینی کاری نداریم و از رزمندگان مقاومت می‌خواهیم مراقب باشند و به دستورات رهبری تیپ جنین عمل کنند. گردان‌های الناصر صلاح‌الدین نیز از رزمندگان مقاومت خواست که «فریب دشمن را نخورند و همه را به هوشیاری و آمادگی بالا دعوت کرد، زیرا دشمن هرگز فریب خود را تضمین نمی‌کند.»
در عملیات نظامی دو روزه ارتش رژیم صهیونیستی ۱۲ فلسطینی شهید و ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. با این حال در جریان این نبردها، گردان‌های القدس - تیپ جنین تعدادی ضربات و کمین مرگبار برای نیروهای رژیم صهیونیستی انجام دادند که از جمله آنها کمین روز سه‌شنبه در محله الدمج به عنوان محور اصلی درگیری‌های رزمندگان مقاومت و نیروهای صهیونیستی بود. گردان‌های «القسام» نیز تأکید کردند که مجاهدان آن درگیری‌های شدید داشتند و درگیری را از فاصله صفر با «ارتش» صهیونیستی در داخل کوچه‌های اردوگاه جنین ادامه دادند. گردان‌های شهدای الاقصی نیز آغاز فعالیت علنی خود را با تمامی تشکیلات خود در ایست‌های بازرسی و شهرک‌های اشغالی در کرانه باختری به عنوان انتقام و حمایت از جنین و اردوگاه آن اعلام کرد.
واکنش‌های داخلی به پایان یورش جنین
بعد از پیروزی مقاومت در جنین، پیام‌های تبریک گروه‌های مختلف فلسطینی هم منتشر شد. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بامداد دیروز چهارشنبه تأکید کرد که مردم فلسطین با شکست دادن تجاوز به جنین و اردوگاه آن، پیروزی بزرگی به دست آوردند. «تیپ جنین» و رزمندگان دلاور آن این پیروزی بزرگ را رهبری کردند. تیپ جنین وابسته به گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک پیروزی به دست آمده در جنین در برابر دشمن اسرائیلی تأکید کرد که مقاومت فلسطین در اردوگاه جنین شگفت‌انگیزترین حماسه‌ها، قهرمانی‌ها و فداکاری‌ها را رقم زد و دشمن خسارات گسترده‌ای را در تمامی سطوح متحمل شد.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن تبریک به نیروهای جهادگر در اردوگاه جنین تأکید کرد که جنین همواره خاستگاه مقاومت بوده و هنوز نیز هست. همچنین گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری و جنبش فتح نیز ضمن تبریک پیروزی جنین حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند.
 
سکوت و مماشات غرب
در خارج از فلسطین هم یورش رژیم صهیونیستی به جنین واکنش‌های جدی به دنبال داشت. به گزارش سایت خبری المیادین، حزب‌الله لبنان و جنبش امل به ریاست نبیه بری پس از دیداری که با حضور تعدادی از مسئولان دو حزب برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کردند. براساس این بیانیه، این دو حزب حمایت خود را از ملت و مقاومت فلسطین اعلام کرده و از همه آزادگان جهان خواستند از ملت و مقاومت فلسطین حمایت کنند. همچنین احزاب مخالف مصری از دولت‌های عربی خواستند تماس‌ها و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف و اقدامات بین‌المللی جدی را علیه ارتش این رژیم اتخاذ کنند. به گزارش روزنامه القدس العربی، جنبش دموکراسی مصر که شامل ۱۲ حزب مخالف است در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجاوزات ظالمانه به شهر و اردوگاه جنین باید انگیزه‌ای برای قطع هرگونه ارتباط با این دولت فاشیست و نژادپرست باشد.» حزب ائتلاف سوسیال مردمی نیز اعلام کرد: «این تجاوزگری‌ها با همدستی امریکا صورت می‌گیرد که این کشتارها را تحت عنوان تحقق امنیت اسرائیل توجیه می‌کند.» حزب کرامت مصر نیز سکوت اعراب در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد. با وجود این غربی‌ها و بخصوص ایالات متحده امریکا در جریان جنایت دور روزه صهیونیست‌ها در جنین و تجاوز به نوار غزه صرفاً به دادن بیانیه و سکوت و مماشات در برابر این جنایت بسنده کرده‌اند.
 
از اعتراف به شکست تا عملیات دیگر
در کنار پیام‌های تبریک گروه‌های مقاومت فلسطینی برای پیروزی در جنین، رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه اعلام کرد: عملیات نظامی در شهر جنین و اردوگاه آن نتوانست گروه‌های نظامی را که جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این اردوگاه و شمال کرانه باختری تشکیل داده، به زانو درآورد. تامر هایمن، رئیس سابق این سرویس در گفت‌وگو با رادیو عبری زبان «کان» گفت: «هدف از این عملیات تضعیف نیروهای مسلح فلسطین، ضربه زدن به زیرساخت‌های آنها و اجازه دادن به ارتش برای آزادی عمل مانند سایر شهرهای کرانه باختری بود.» هایمن افزود: «روشن است که عملیات اخیر در غزه مانع جنبش جهاد اسلامی نشد و شلیک موشک دیروز به سدیروت گواه روشنی بر آن بود و هدف اصلی عملیات شلیک راکت و عملیات تل‌آویو تأکیدی بر این امر است که عرصه‌ها در مقابله با رژیم صهیونیستی اتحاد دارند. از سوی دیگر، رسانه‌های صهیونیستی به شکست ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف مورد نظر خود در حمله به شهر جنین و اردوگاه آن اذعان و اعلام کردند، نمی‌توان مقاومت جنین را دو روزه نابود کرد.»

 

خبر پلاس

ادامه عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینیان
دیروز چهارشنبه رسانه‌های عبری اعلام کردند افراد مسلح با خودرویی که با سرعت به سمت خودروی پلیس رژیم صهیونیستی در محله سامری در منطقه گریزیم در نزدیکی نابلس حرکت می‌کرد، تیراندازی کردند. فلسطین الیوم به نقل از رسانه‌های عبری از تیراندازی از یک خودرو به یک ایست‌ بازرسی پلیس اسرائیل در گریزیم واقع در نابلس خبر داد که تلفاتی نداشته است. به گزارش خبرگزاری شهاب، رزمندگان مقاومت فلسطین با تیراندازی یک خودروی پلیس رژیم صهیونیستی را در نزدیکی شهر نابلس هدف قرار دادند. این عملیات یک روز پس از عملیات دیگر در قلب تل‌آویو صورت گرفته که به زخمی شدن 10 صهیونیست منجر شد. ناظران معتقدند که این سلسله عملیات‌ بی‌ارتباط با تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی به جنین و نوار غزه نیست.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی