صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

بازار جلسات انتخاباتی
داغ می‌شود؟
خبر اول اینکه، خبرها حکایت از آن دارد که جلسات برخی نمایندگان مجلس با هدف رأی‌آوری و جلب آرا در حوزه‌های انتخاباتی آغاز شده است.
آنطور که خروجی رسانه‌ها نشان می‌دهد برخی نمایندگان حتی در مسائلی که اساساً مسئولیتی در قبال آن ندارند و در فرصت باقیمانده از دوره نمایندگی احتمالاً مجالی برای رسیدگی به آن موضوع نخواهند داشت، به برگزاری نشست با افراد مختلف اقدام کرده‌‌اند.
این درحالی است که همزمان جریان‌های مختلف سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب نیز گعده‌های انتخاباتی خود را برپا کرده اند. رسانه های محلی نیز  این روزها به جایی برای انتشار مطالب کسانی تبدیل شده که احتمالاً قصد دارند از استان‌های مختلف خود را در معرض رأی مردم قرار دهند.


فرصت طلبی سفیر انگلیس در تهران
دست آخر اینکه، شکایت ادعایی چهار کشور اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس از ایران بابت آنچه «سرنگونی پرواز هواپیمای اوکراینی» ‌خوانده شده، فرصتی را برای مداخله جویی سفیر لندن در تهران فراهم کرد.
این چهار کشور خود را گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان PS752 معرفی کرده و مدعی شده بودند که نتوانسته‌اند با ایران به توافقی دست یابند.
در همین ارتباط «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران هم از فرصت استفاده کرد و در توئیتی نوشت: «ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS752 کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم. امروز، کشورهای بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین روند دادرسی مربوطه را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرده‌اند.»
۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸  یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین همزمان با وضعیت اضطراری آن زمان، بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند.
در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند. رویکرد کشورهای اشاره شده در حالی بدون توجه به واقعیات صحنه در دستور کار قرار گرفته است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در آخرین توضیحات درباره این موضوع چنین توضیح داده است: «در خصوص دلجویی و جبران خسارت مادی مبلغی در حدود عرف بین‌المللی و حتی بیشتر از تعهدات ایران ذیل کنوانسیون‌های بین‌المللی تصویب شده و ستاد پرداخت دیه در حال اجرای مصوبه است. برخی مراجعه کرده و گرفتند و در مورد بقیه، ایران مشکلی ندارد و آماده انجام تعهداتش در این زمینه است.»

جستجو
آرشیو تاریخی