صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

ممنوعیت واردات برنج برای حمایت از شالیکاران

حدود 50 درصد از برنج برداشت شده از سال گذشته در انبارهای شمال کشور باقی مانده، از این رو وزارت جهاد کشاورزی با ممنوعیت واردات برنج به دنبال تنظیم بازار است

امین محمودی
روزنامه نگار

میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید، با این حال با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان  به افزایش ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی خود روی آورده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی نیز با واردات یک میلیون و 780 هزار تن برنج به ارزش حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، رکورد واردات این کالای اساسی را شکست.
با این حال خبرها حاکی از آن است که هم اکنون انبارهای نگهداری برنج داخلی مملو از این محصول بوده است و کشاورزان همچنان نتوانسته‌اند 50 درصد از برنج تولید شده در سال گذشته خود را بفروشند، این در حالی است که کشت برنج در شمال کشورمان به پایان رسیده است و در اواخر تابستان شاهد برداشت این محصول هستیم.
 از طرف دیگر از اواخر خردادماه تا اواخر تیرماه شاهد کشت برنج در مناطق جنوبی کشور همچون خوزستان، فارس و بخش‌هایی از اصفهان هستیم که این نوع برنج نیز در اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه برداشت می‌شود.
به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری 60 درصد از میزان واردات خود نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاست و در وضعیت فعلی هم به‌دنبال آن است تا با اعمال ممنوعیت واردات به تنظیم بازار داخل و فروش رفتن برنج ایرانی کمک کند.

تا تأمین منافع کشاورزان داخلی، واردات برنج ممنوع است
شاهپور علایی در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان استان مازندران بیان داشت: ممنوعیت واردات برنج به کشور پایدار خواهد بود و با حفظ سرانه مصرف کشور تا تأمین منافع کشاورزان و مصرف‌کنندگان ممنوعیت اعمال شده برداشته نخواهد شد.
 وی گفت: در سال گذشته به یکباره قیمت برنج به کیلویی 140 هزار تومان افزایش یافت و از طرف دیگر جنگ روسیه و اوکراین سبب شد که ایران واردات برنج را انجام دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: برای حل مشکل برنجکاران در استان‌های شمالی چند راهکار وجود دارد که کوتاه‌ترین راهکار خرید برنج از کشاورزان است که در دستور کار قرار می‌گیرد.
 معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای تنظیم بازار برنج، سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی خرید برنج در شالیکوبی‌های سه استان شمالی را آغاز می‌کنند.
 وی افزود: در حال حاضر اگر نمایندگان کمک کنند تا از محل یارانه تبصره 14 اعتبار مصوب زودتر به ما تخصیص داده شود خرید برنج آغاز می‌شود.
علایی تصریح کرد: برای شروع کار 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دهیم تا خرید برنج استان‌های شمالی کشور آغاز شود.
معاون جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر با هماهنگی‌های انجام شده خرید برنج از کشاورزان در مازندران بین قیمت 60 تا 70 هزار تومان در حال انجام است، اما کشاورزان خواستار افزایش این قیمت هستند.
این مقام مسئول اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان برنج درخواست دارند دولت برای هر کیلو برنج 10 هزار تومان یارانه روی قیمت فعلی که از آنها خریداری می‌شود پرداخت کند که این امر مستلزم تخصیص اعتبار می‌باشد. وی افزود: اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی مبلغی نیست که بتواند تمام 500 هزار تن برنج دپو شده استان‌های شمالی کشور را خریداری کند.
این مقام مسئول گفت: برای سال‌جاری اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی دو هزار میلیارد تومان است که اگر تمام این 500 هزار تن را بخواهد با قیمت هر کیلو 70 هزار تومان هم بخرد بیشتر از اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی است.
علایی ادامه داد: خبر اعلام ممنوعیت واردات برنج خارجی در بازار اثر مثبت می‌گذارد و زمینه رونق خرید برنج ایرانی را فراهم می‌کند.

ممنوعیت واردات برنج لغو نشود
عنایتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته سال بسیار خوبی برای تولید محصول برنج بود و شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج بودیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: لغو ممنوعیت ۴ ماهه واردات، توزیع و ترخیص برنج در سال گذشته آسیب جدی به کشاورزان وارد کرد اما به لحاظ ملاحظاتی واردات برنج انجام شد. عنایتی گفت: تقاضای جدی ما این است که قانون ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول همانند سال گذشته لغو نشود و این قانون سفت و سخت در سال‌جاری اجرا شود. وی گفت: اگر تکلیفی که به برخی از دستگاه‌های پرمصرف کشور برای خرید برنج ایرانی سپرده شده بود محقق شده بود، بسیاری از مشکلات موجود برطرف می‌شد.

جستجو
آرشیو تاریخی