صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

امروز در بیست‌و‌سومین اجلاس سران صورت خواهد گرفت
سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست سران شانگهای به‌عنوان عضو اصلی

رئیس‌جمهور صبح امروز به‌عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست‌وسومین اجلاس سران این سازمان که به شکل ویدیوکنفرانس در دهلی‌نو برگزار خواهد شد سخنرانی می‌کند.
ایران از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از 16 سال در اولین حضور آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بیست‌و‌یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور 1400 به تأیید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.
فرایند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست‌و‌دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.
با پایان یافتن فرایند عضویت قطعی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، یکی از دستورات اصلی بیست‌وسومین نشست سران سازمان که به شکل مجازی و به میزبانی هند برگزار می‌شود، اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود. با توجه به سیاست اعلامی دولت سیزدهم در عرصه روابط خارجی و اولویت دادن به گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عضویت در سازمان منطقه‌ای شانگهای ظرفیت‌های زیادی را در زمینه توسعه مناسبات با کشورهای عضو در اختیار کشورمان قرار می‌دهد.

 

سفر علی باقری به بغداد

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز جهت برگزاری نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق و همچنین رایزنی با مقامات سیاسی عالیرتبه این کشور در رأس یک هیأت وارد بغداد شد. به گزارش ایسنا، این پنجمین نشست کمیته سیاسی ایران و عراق به ریاست معاونین وزیر خارجه دو کشور است که آخرین نشست پیش از این در سال ۹۸ در تهران برگزار شده بود.

 

شهادتگاه مسافران پرواز ۶۵۵ در خلیج‌فارس گلباران شد

در سی و پنجمین سالگرد جنایت امریکا درشلیک به هواپیمای مسافربری پرواز ۶۵۵ جمهوری اسلامی ایران، دهها نفراز خانواده‌های۲۹۰ مسافر شهید این پرواز، صبح دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ با همراهی شناورهای موشک انداز و راکت انداز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز یگان‌هایی از بسیج مردمی، محل سقوط این هواپیما درآب های خلیج فارس و در محدوده آبهای جزیره هنگام را گلباران کردند.

 

حمایت قاطع تشکل‌های دانشجویی از بخشنامه وزارت کشور

بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان  و اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه‌ای مشترک خطاب به نمایندگان مجلس حمایت خود را از بخشنامه اخیر معاون سیاسی وزارت کشور در راستای صیانت از سلامت انتخابات اعلام کردند. در این بیانیه خطاب به بهارستان‌نشینان آمده است: «صریحاً می گوییم؛ تصمیم معاونت سیاسی وزارت کشور تصمیمی بجا، صحیح و عاقلانه بوده است و حمایت قاطعانه خود را از این حرکت و تصمیم انقلابی اعلام می داریم.»
تشکل‌های دانشجویی در بخش دیگری از بیانیه خود تصریح کردند: «لازم است مجلس محترم به جای آنکه خود را اسیر حواشی خودساخته کند، با اتخاذ تصمیمات منطقی، انقلابی و خلاقانه‌ در جهت برگزاری انتخابات پرشور و سالم در اسفندماه پیش رو اقدامات لازم را مبذول دارد.»
گفتنی است صدور بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور در اواسط خرداد ماه جاری را باید در چهارچوب تمهید مقدمات برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و عینیت‌بخشی به اصل مهم بی‌طرفی مجری انتخابات دانست. با این حال این بخشنامه به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد و حتی جلسه‌ای غیرعلنی را به این موضوع اختصاص دادند؛ هرچند وزیر کشور نیز این بخشنامه که سبب سوءبرداشت شده بود را لغو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی