صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

یک روز پس از الحاق ناوشکن جدید به ناوگان شمال «نداجا» اعلام شد

تجهیز ناوشکن دماوند 2 به موشک هایپرسونیک

تقویت قدرت نظامی دفاعی ایران بی‌توقف ادامه دارد. پیوستن ناوشکن دماوند 2 به ناوگان شمال در حالی که اعلام شده به موشک هایپرسونیک مجهز می‌شود و نیز آزمایش موفق سامانه آموزشی موشک «فتح ۳۶۰» از جدیدترین اخباری هستند که در این زمینه منتشر شدند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش روز گذشته با تأکید بر اینکه تجهیزات دفاعی ناوشکن دماوند ۲، به‌روزترین تجهیزات در حوزه‌های کشف، شناسایی و درگیری است، گفت: این ناوشکن به موشک ابر فراصوت مجهز است و در روزهای آینده به موشک‌های پدافندی و تهاجمی نیز مجهز خواهد شد.
این خبر در حالی منتشر شد که امیردریادار شهرام ایرانی پیش‌تر و پس از رونمایی از ناوشکن دماوند دلیل نصب نشدن برخی سامانه‌ها و موشک‌ها در این ناوشکن را وجود برنامه برای به‌روزرسانی تجهیزات و سامانه‌ها در جهت پاسخ به نیازمندی‌های عملیاتی اعلام کرده بود.
بر این اساس، شاید بتوان پیوستن ناوشکن دماوند 2 به ناوگان شمال آن هم با چنین تجهیزاتی را پاسخی به تمایل برخی دولت‌های منطقه قفقاز و آسیای میانه به اتخاذ رویکردهای تنش‌آلود و در واقع دعوت از آنها برای حفظ صلح و دوستی با جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.
دماوند؛ نماد توان و مهارت جوانان ایرانی
در کنار اخباری که از ناوشکن دماوند 2 در دو روز اخیر منتشر شد، انتشار برخی حقایق با حس غرور میهنی خاصی همراه بود. از جمله این حقیقت که این ناوشکن تماماً ایرانی و تجهیز آن به سامانه‌های جدید راداری و موشکی به‌طور کامل توسط دانشمندان جوان و نخبه کشور طراحی و ساخته شده است و تبلوری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در اتکا به خود و مقابله با تحریم‌های امریکایی است. توانمندی‌ای که بی‌شک بر موازنه قدرت نظامی دفاعی و قدرت دیپلماسی ایران در عرصه منطقه پیرامونی و جهانی‌ و نیز تأمین امنیت اقتصادی کشور تأثیرگذار است. همچنان اعلام اینکه ساخت بدنه ناوشکن دماوند‌۲ تنها در ۱۱‌ ماه انجام شده در حالی که به گفته جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع این روند در مورد نسخه اول دماوند ۴ ساله بوده و در عین حال بهره‌‌گیری از توانمندی‌های داخلی برای تأمین تجهیزات، هزینه‌ را تا 45 درصد کاهش داده است.
سامانه آموزشی برای شلیک فتح 360
روز گذشته همچنین نیروی زمینی سپاه هم سامانه آموزشی را با موفقیت آزمایش کرد که برای شبیه‌سازی مراحل بارگیری، روانه‌سازی و شلیک موشک «فتح 360» طراحی و ساخته شده و این همان موشکی است که نیروی زمینی سپاه مهرماه سال گذشته برای انهدام مواضع گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق به کار برد. به گزارش تسنیم، در این سامانه آموزشی از بدنه موشک فتح 360 استفاده شده است که درون بدنه به جای قرارگیری پیشران و سرجنگی، یک راکت 122 میلیمتری آرش قرار می‌گیرد و کاربر با شلیک آن تمامی مراحل شلیک موشک را تمرین می‌‌کند. همچنین این سامانه قابلیت بارگیری مجدد و تکرار تمرین به دفعات متعدد را برای نیروهای آموزشی مهیا می‌کند و با استفاده از آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی، هزینه‌های آموزشی به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.
تقویت امکانات آموزشی برای آموزش مراحل شلیک موشک فتح 360 از آن جهت اهمیت دارد که این موشک بالستیک دارای سوخت جامد و سرعت 4 برابر سرعت صوت با برخورداری از عمر انبارداری حداقل 10 سال، خطای اصابت به هدف کمتر از 30 متر، بیشترین برد 120 کیلومتر، قابلیت تجهیز به کلاهک‌های سنگرشکن‌ و سامانه‌های هدایت ترکیبی و اپتیکی در کنار اینکه می‌تواند در مقابل جنگ الکترونیک مقاومت زیادی کرده و بدون اخلال هدف را منهدم کند، نوعی موشک استراتژیک و پرکاربرد به شمار می‌رود و به همین دلیل تولید سامانه‌ای برای افزایش سرعت آموزش اپراتورهای آن حائز‌اهمیت است.
جستجو
آرشیو تاریخی