صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی در گفت‌وگو با «ایران»:

باید امید را به گروه‌های جوان نمایش عروسکی منتقل کنیم

هادی حجازی‌فر دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی- مبارک معتقد است باید مهربانی را در خانواده تئاتر گسترش داد و فضایی به وجود آورد که گروه‌ها بتوانند فعالیت کنند. او می‌گوید همچنین ما دوست داریم به جوانان امید دهیم تا بیشتر فعالیت کنند و کارشان بیشتر دیده شود. ما ایرادها را می‌بینیم و به دوستانی که در دوره‌های بعد فعالیت می‌کنند این ایرادها را منتقل می‌کنیم تا هر دوره بهتر از قبل برگزار شود. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، هشتم تا هفدهم تیرماه به دبیری هادی حجازی‌فر برگزار می‌شود که با دبیر این دوره از جشنواره گفت‌و‌گویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد.

 تا الان که سه روز از جشنواره گذشته این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید؟
خوشبختانه در این مدت که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد استقبال مخاطبان واقعاً خوب بوده و ستاد جشنواره و مدیران سالن‌ها واقعاً همکاری کردند که این همکاری سبب شده جشنواره با نظم و هماهنگی بیشتری پیش رود. سالن‌ها واقعاً از حضور مخاطبان پر شده است که گاهی با همکاری مدیران سالن‌ها بیش از ظرفیت سالن نمایش‌ها اجرا می‌شود. ما میزبان تعداد زیادی از گروه‌های شهرستانی هستیم که این گروه‌ها واقعاً توانا هستند. همچنین بسیاری از کارگردان‌هایی که امسال نتوانستند در جشنواره حضور داشته باشند بیشتر اجراها را می‌بینند. خوشبختانه در اجراهای این سه روز هیجان را در گروه‌ها می‌بینیم که هر گروه ایده‌های جدیدی دارند و امیدوارم شرایط روحی و روانی برای همه فراهم شود تا استعدادهایی که داریم انگیزه خود را از دست ندهند و مطمئنم که می‌توانند جهان ما را دگرگون کنند.

 کمی درباره بخش بین‌الملل جشنواره صحبت کنید. بخشی که با توجه به حساسیت‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است و گویا این گروه‌ها حضوری فعال در این رویداد داشته‌اند...
در روزهای ابتدایی جشنواره، یک نمایش کودک از برزیل در تالار هنر و دو نمایش از گرجستان در تئاتر شهر اجرا شده است که هر سه نمایش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. در ادامه میزبان چهار گروه از پرو، ارمنستان، ترکیه و مکزیک خواهیم بود. به نظر من این نمایش‌ها استانداردهای لازم را دارند و زمانی که با نمایش‌های دوره قبل مقایسه می‌کنیم کمتر از آنها نیست ولی من یک گله از خودم دارم که مربوط به همین بخش بین‌الملل است چون به نظر خودم نمایش‌های بهتری را می‌توانستیم در این بخش داشته باشیم ولی به خاطر تغییر تاریخ جشنواره نتوانستیم از حضور آن نمایش‌ها در این دوره از جشنواره استفاده کنیم. موضوع مهم دیگر این است که ما هیچ تفاوتی بین گروه‌های ایرانی و خارجی نگذاشتیم به عنوان مثال به سه گروه در بخش بین‌الملل کمک هزینه دادیم که همان مبلغ هم به گروه‌های شهرستانی داده شد و حتی هتل محل استقرار گروه‌های شهرستانی با گروه‌های بین‌الملل یکی است. در بخش بین‌الملل فقط نام گروه‌ها برای ما مهم نبود بلکه کیفیت نمایش آنها مد نظر ما بود.
بخش داوری این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید و با توجه به نگاه و سلیقه شما، قضاوت در این دوره چقدر تخصصی و عادلانه خواهد بود؟
طبق صحبت‌هایی که با عوامل جشنواره داشتیم تغییراتی ایجاد شد که این تغییرات به نفع تئاتر عروسکی بود و با اینکه سه روز از جشنواره گذشته ولی ما بازخوردهای خوبی گرفتیم. در هر بخش کارگردان‌های حاذق نمایش‌های همدیگر را داوری می‌کنند یعنی از ۱۵ گروه ۱۳ کارگردان به دو نمایش اجرا شده رأی می‌دهند. داوران فقط تئوری و نظریه‌پردازی ندارند بلکه نگاه اجرایی دارند. همچنین ما اعضای تیم فنی را معرفی نکردیم به خاطر اینکه بعضی گروه‌ها مشترک ولی کارگردان‌ها متفاوت هستند. نظرات تیم فنی به داوران نزدیک است و این موضوع امکان خطا را پایین می‌آورد.
مهم‌ترین هدف نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی از نگاه شما به عنوان یک هنرمند با پیشینه سال‌ها حضور در این عرصه چیست؟
هدف این است که هم مهربانی را در خانواده تئاتر گسترش دهیم و هم فضایی به وجود آوریم که گروه‌ها بتوانند فعالیت کنند. همچنین ما دوست داریم به جوانان امید دهیم تا بیشتر فعالیت کنند و کارشان بیشتر دیده شود. ما ایرادها را می‌بینیم و به دوستانی که در دوره‌های بعد فعالیت می‌کنند این ایرادها را منتقل می‌کنیم تا هر دوره بهتر از قبل برگزار شود. این چوب باید دست به دست شود تا این حوزه رشد کند. همچنین باید از تنگ‌نظری‌ها دور شویم. من تمام تلاش خود را می‌کنم تا چیزهایی را که از اساتید خود فرا گرفتم به‌روزتر ارائه دهم. اساتید بزرگی چون جواد ذوالفقاری، مرضیه برومند، استاد غریب‌پور و استاد دادشکر برای این حوزه زحمات زیادی کشیدند.
به غیر از جشنواره مشغول چه فعالیت‌هایی هستید؟
به خاطر مصدومیتی که دارم فعلاً سر صحنه فیلمبرداری نیستم ولی شب تا صبح برای سریال «موقعیت مهدی» مشغول تدوین و صداگذاری هستیم. همچنین در نظر دارم اوایل پاییز اولین سریال نمایش خانگی خودم را کلید بزنم.

جستجو
آرشیو تاریخی