خلیل آزمون: دیگر محال است در والیبال تیمداری کنیم

سردار حالا هم می‌تواند در لیگ والیبال بازی کند

تفکر باشگاه لورکوزن تجاری است سبک بازی سردار به فوتبال انگلیس می‌خورد

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

سال‌ها بود با والیبال کاری نداشت؛ درست از وقتی پای پسرش سردار، به فوتبال اروپا باز شد. پارسال اما با تیمداری تیم دختران سریک در لیگ برتر دوباره بین والیبالی‌ها برگشت اما باز هم رفت، دلخور رفت. خلیل آزمون را چند ماه بعد در گنبد و بین پیشکسوتان والیبال دیدیم؛ آرام و خوش برخورد. صحبت‌هایمان با او از والیبال سریک گل انداخت تا به سردار و فوتبالش رسید و تیم ملی فوتبال.
 
سرمایه‌گذاری شما روی تیم والیبال زنان خیلی خوب بود و روی دختران گنبدی خیلی تأثیر مثبت داشت.
ما ۵ هزار تماشاگر زن در سالن داشتیم، 5 هزار نفر تماشاگر را چطور می‌توانی به سالن بیاوری؟ در حالی که برای بازی تیم مردان سالن پر نمی‌شد. ما استعدادهای خوب را جمع کردیم، اما نمی‌خواستند. ما سختی زیادی کشیدیم، با وجود هزینه‌های زیاد من و سردار تحمل کردیم. فدراسیون می‌توانست به ما کمک کند. ما نمی‌خواستیم تیم‌مان را بالا بکشند و برنده شویم؛ ما فقط می‌خواستیم روز مسابقه را یک روز تغییر دهند، همین. ما توقع زیادی از فدراسیون نداشتیم. من از این ناراحتم که فدراسیون می‌گفت برای تغییر روز بازی خودتان با پیکان مذاکره کنید. مگر قبول می‌کرد؟ وقتی آنها می‌دانستند ما مصدوم داریم و خسته بودیم، مگر قبول می‌کردند روز مسابقه عوض شود؟ به همین دلیل ما عمراً تیمداری نمی‌کنیم.
چرا؟ حیف نیست؟
چه کار کنم؟ هیچ کسی کمک نمی‌کند، من و سردار تک و تنها. تنها ۷ میلیارد هزینه تیم ما در فصل قبل شد. من سال قبل 7 میلیارد هزینه کردم و امسال 14 میلیارد می‌شد. بازیکنی که سال قبل قراردادش 200 میلیون بود، امسال باید 400 میلیون بدهیم. حالا خبر لیگ مردان را می‌شنویم که چند بازیکن با هم یکی شده‌اند و برای خودشان قیمت گذاشته‌اند، هزار آمل با آن کارخانه بزرگ در حال انحلال است، با این وضعیت من چه کار کنم؟ من که از جیب شخصی هزینه‌های تیم را تأمین می‌کنم. گل‌گهر سیرجان می‌تواند خرج همه ایران را بدهد، اما تیمداری نمی‌کند. برای ما خیلی سنگین تمام می‌شود. اگر 7میلیارد سال قبل را داشتم مشکلی نبود، ولی مطمئنم این 7 میلیارد امسال 14 میلیارد می‌شود. من آن را از کجا تأمین کنم؟
علاقه خانواده‌ها به والیبال باعث نمی‌شود شما و سردار برای تیمداری در فصل جدید تجدیدنظر کنید؟
ما تیمداری کنیم، هزینه‌ها را چه کنیم؟ هیچ کسی تیمداری نمی‌کند. وقتی رئیس ورزش ما یک خسته نباشید نمی‌گوید، چه انتظاری است؟
حالا تنها مشکل هزینه است؟
مشکل، هم هزینه است و هم دیگر انگیزه تیمداری نداریم.
چرا شما در تیم دختران سرمایه‌گذاری کردید، چرا مردان نه؟ چرا والیبال و فوتبال نه؟
سؤال عجیبی است. این خواسته سردار بود. او از من خواست کار را انجام دهم و مدیریت هم با برادرم طاهر بود. ما هم قبول کردیم. سردار خبر نداشت، حتی از هزینه‌ها بی‌اطلاع بود. اصلاً به مادیات اهمیت نمی‌داد. طرز رفتار برای بیرون کردن من از سالن هم درست نبود، حراست اصلاً کاری نداشت. حراست گفت مشکلی نیست. اگر قرار به فیلمبرداری بود، خب همه فیلمبرداران زن می‌شدند، بهتر نبود؟ همه مرد بودند، مرا هم دعوت کردند، خب آن بالا می‌نشستم، مگر چه می‌شد؟ ما تیم دختران را مثل خانواده خودمان می‌دانستیم و حتی کوچکترین مشکلی هم پیش نیامد. البته خود بچه‌ها هم خوب بودند و هم ما اجازه ندادیم حاشیه پیش بیاید. من در عمر ورزشی‌ام تا به حال مثل این تیم ندیدم. ما 15 سال لیگ برتر بودیم، مگر می‌شود تیمی اعصاب خردکن نباشد، اما ما چنین چیزی نداشتیم، بچه‌ها حتی بین خودشان هم حاشیه نداشتند و با هم رفیق بودند.
شما مربی والیبال بودید؛ چطور سردار فوتبالیست شد؟
سردار وقتی 8 ساله بود، راهش را انتخاب کرد و می‌دانستیم فوتبالیست می‌شود، من هیچ وقت او را سمت والیبال نیاوردم. او حتی در گل‌گهر هم همیشه کنار ما بود، سردار 10 ساله به تیم ملی دعوت شد، اما گریزی هم به والیبال می‌زد و بعضی مواقع هم تیغی بازی می‌کرد. سردار 12-11ساله در همه رده‌های تیم ملی بود، اما 13 ساله که بود به خاطر تأخیر یک هفته‌ای خط خورد آن هم نامه دست ما نرسید، بهانه شد و او را خط زدند. ما هم اعتراض کردیم اما فایده نداشت. آن موقع هم من تشویقش نکردم اما خودش والیبال بازی می‌کرد. او حالا هم می‌تواند در لیگ برتر والیبال بازی کند چرا که هم پرش خوبی دارد و هم فکر خوب.
یعنی والیبال در خونش است.
دقیقاً. او هر وقت برای مرخصی می‌آید با تیم لیگ برتری بازی می‌کند. باهوش است، سردار می‌توانست والیبال بازی کند اما به پای فوتبالش نمی‌رسید. فوتبال او خاص است.
قرارداد روبین‌کازان بیشتر بود که سردار به توافق رسید؟
قراردادش یک میلیارد بود. به همین خاطر رفتیم. البته دلیل توافق با روبین‌کازان پول نبود. شرایط تیم را دیدم که اروپا بازی می‌کرد و البته مبلغ قرارداد هم خوب بود، او ماندگار شد.
سردار همزمان با پیشنهاد لورکوزن از تیم دیگری هم پیشنهاد داشت، چرا به تیم دیگر نرفت؟
اجازه ندادند. لورکوزن اول پول 7 میلیون دلاری می‌خواست، حتی موافقت هم شده بود. سردار قبل از لورکوزن تصویری با مورینیو صحبت کرده بود، با لیون مذاکره کرد و خیلی تیم‌های دیگر.
سردار در لورکوزن خیلی فرصت بازی پیدا نمی‌کند، اما اگر به مارسی می‌رفت یا لیون یا تیم دیگری چه بسا بازیکن فیکس تیم می‌شد.
البته حالا بازی بیشتری به او می‌رسد. اما اوایل هم تازه‌وارد تیم بود و هم مصدوم و کرونا گرفت. آنجا پروسه ماشینی است، کسی مریض شود طبق روال پیش می‌رود و دو، سه ماه طول می‌کشد، وقتی دو، سه ماه در تیم نباشی و بازی نکنی هم افت می‌کنی.
برنامه جدید سردار چیست؟
به نظرم صددرصد باید تیمش تغییر کند.
پیشنهاد دارد؟
نمی‌توانم بگویم. مدیر فنرباغچه برای مذاکره و قرارداد به آلمان آمد. وقتی باشگاه مطلع شد، سه ماه به سردار بازی نداد. طبق قانون چون سردار با لورکوزن قرارداد دارد، نباید با تیم دیگری مذاکره کند. ولی ما هر کاری می‌کنیم تا سردار از لورکوزن برود. لورکوزن تیم خوب و قدری است اما تفکر تجاری دارد، یعنی وقتی بازیکن جوان خوبی دارند، بابت فروش، روی او سرمایه‌گذاری می‌کنند و حتی به آن بازیکن بهای زیادی می‌دهند. سردار هم قرارداد 5 ساله دارد و می‌دانند آنجا می‌ماند.
به نظر شما اگر سردار به تیمی از لیگ انگلیس مثل تاتنهام برود، چطور می‌شود؟
سبک بازی و استایل سردار به تیم‌های انگلیسی می‌خورد، لورکوزن را انتخاب کرد چون مربی تیم سردار را می‌خواست. این خیلی مهم است که مربی و رئیس باشگاه بازیکن را بخواهد. اگر با پیشنهاد ایجنت باشد، بازیکن به باشگاه تحمیل می‌شود. این خیلی بد است. من همیشه دلم می‌خواست تیم سردار را بخواهد، نه اینکه ما دنبال تیم باشیم. به همین دلیل سردار لورکوزن را قبول کرد.
اگر سردار به تیم انگلیسی می‌رفت، برایش بهتر نبود؟
صددرصد ولی آینده ورزشی هیچ ورزشکاری تضمین نیست و مهم تلاش و تمرینات جدی است که بازیکن باید بکند. ولی باشگاه اورتون سردار را می‌خواست. لیورپول هم یکی، دو باری پیشنهاد داده بود، حتی از بارسلون هم آمدند بازی سردار را دیدند اما لیون خیلی اصرار داشت ولی چون باشگاه زنیت پول کمتری می‌داد، موافقت نکرد.
 به نظر شما تیم ملی با سردار این بار می‌تواند قهرمان شود؟
من نمی‌دانم چرا هر مربی می‌آید سیستم بازی را دفاعی می‌چیند. سردار مهاجم، به جای حمله باید دفاع کند. همیشه می‌ترسیم، اما وقتی جلوی ولز در جام جهانی نترسیدیم، برنده شدیم. کار سردار دفاع نیست، حمله است.
قرعه تیم را چطور می‌بینید؟
تیم قرعه خوبی دارد، مهم این است که تیم در یک چهارم احتمالاً حریف کره می‌شود، بچه‌ها باید با دقت بیشتری بازی کنند. معمولاً در این مواقع حواس بچه‌های ما پرت می‌شود در حالی که باید هوشیار‌تر باشند. حتی تیم جوانان هم دور مقدماتی را خوب شروع کرد و بالا آمد اما در مرحله یک‌چهارم عوض می‌شوند. تیم جوانان اکبر محمدی مقابل کره با یک گل از هم پاشید. تیم دقیقه 20 با یک گلی که کره زد، همه گریه کردند، انگار برایشان همه چیز تمام شد. این قضیه همیشه پایدار است، یعنی با یک گلی که حریف می‌زند، به ته‌خط می‌رسند.
به نظر شما سردار بازیکن کلیدی است؛ تیم ملی با قلعه‌نویی شانس دارد طلسم 52 سال قهرمان نشدن را بشکند؟
هرمربی نترسی که تیم را بچیند، برنده می‌شود. بازیکنان ما کیفیت بالایی دارند، اگر مربی به آنها اجازه دهد بازی‌های خودشان را انجام دهند، شک نکنید نتیجه می‌گیرد. به هر حال قلعه‌نویی مربی ایرانی است و خوب می‌داند بازیکنان چطور هستند. تیم قوی داریم اما نمی‌دانم در آخرین مرحله چه اتفاقی می‌افتد که ورق برمی‌گردد.
به نظر شما سردار بازیکن کلیدی است ، تیم ملی  با قلعه نویی شانس دارد طلسم 52 سال قهرمان نشدن را بشکند؟
هرمربی نترسی که تیم را بچیند برنده می شود. بازیکنان ما کیفیت بالایی دارند، اگر مربی به آنها اجازه دهد بازی های خودشان را انجام دهند، شک نکنید نتیجه می گیرد. به هرحال قلعه نویی مربی ایرانی است و خوب می داند بازیکنان چطورهستند. تیم قوی داریم اما نمی دانم درآخرین مرحله چه اتفاقی می افتد که ورق برمی گردد.

 

برش

نظر متفاوت پدر و پسر به آینده فرزند‌شان
سردار در مارسی، سردار در میلان، آزمون در لیگ جزیره، پیشنهاد نجومی از لیگ عربستان برای سردار و…!
این روزها خبرهای متفاوتی درباره تیم بعدی سردار آزمون در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما تا امروز هیچ چیز قطعی نیست و حتی احتمال ماندن آزمون در لورکوزن شاید بیشتر از قبل باشد. آزمون چند ماه دیگر صاحب فرزند می‌شود و همین مسأله او را با تردیدهایی درخصوص انتخاب تیم مواجه کرده است. این روزها اولویت سردار بازی کردن نیست و به آرامش خانواده‌اش فکر می‌کند و به همین دلیل شاید در آلمان بماند و این فصل را هم در لورکوزن بگذراند.
پدر سردار که مشورت اصلی را به او می‌دهد و مهم‌ترین نقش را در انتخاب تیم بعدی پسرش دارد معتقد است که سردار باید به تیمی برود که دقایق بیشتری بازی کند اما خود سردار به دلیل فرزندی که در راه است، تردید دارد که در آرامش آلمان بماند یا برای اینکه فرصت بازی بیشتر پیدا کند راهی تیم جدیدی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی