صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

رئیس جمهور در جلسه شورای عالی اداری تأکید کرد
برقراری عدالت
در پرداخت حقوق و مزایا

رئیس جمهور در جلسه روز گذشته شورای عالی اداری با تأکید بر اهمیت ایجاد انگیزه مثبت و سازنده در کارکنان اداری، برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا در ادارات را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و افزایش بهره‌وری در ادارات ضروری دانست.آیت‌الله رئیسی، با اشاره به تکلیف و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تحول و چابک‌سازی در ساختار اداری کشور، در چهارچوب ابلاغی سیاست‌های کلی نظام اداری، اتخاذ تصمیمات متقن و جدیت در اجرای آنها را لازمه ایجاد تحول در نظام اداری دانست.وی همچنین به قانون ارتقای سلامت اداری به عنوان یکی از قوانین بسیار خوب و متقن، اما مغفول مانده در نظام اداری کشور اشاره و بر اهتمام بیشتر بر  اجرای آن تأکید کرد. رئیس جمهور راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه اداری را اقدامی بسیار مفید و مؤثر در ارتقای سلامت اداری دانست و در عین حال اظهار کرد: در کنار به‌کارگیری تمام توان برای تکمیل هرچه سریع‌تر دولت هوشمند، ایجاد انگیزه مثبت و کافی در کارمندان هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. آیت‌الله رئیسی با تأکید دوباره بر اهمیت دو عامل ایجاد عدالت در پرداخت‌ها و ارتقای سلامت اداری، در ارتقای بهره‌وری نظام و سازمان اداره کشور، اقدامات انجام شده برای ایجاد تحول در نظام اداری و ارتقای بهره‌وری در دو سال گذشته را ناکافی دانست و بازنگری در تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته برای تحقق این اهداف را خواستار شد.

افزایش اختیارات استانداران
در این جلسه با توجه به افزایش پیچیدگی‌های محیطی و سازمانی، بازنگری‌های صورت گرفته در آیین‌نامه قبلی اختیارات و وظایف استانداران که مربوط به سال 1377 بود، به تصویب رسید. بر این اساس اختیارات و وظایف استانداران ارتقا یافته و بخشی از انتصابات مدیران استان، حتماً باید با اخذ نظر مثبت استاندار صورت گیرد و نظارت بر این اختیارات با وزارت کشور خواهد بود.

 

امیرعبداللهیان: روند اعزام سفیر به سوئد متوقف شده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «روز گذشته با همکارم آقای حجت‌الله فغانی، سفیر جدید کشورمان در سوئد، به تفصیل صحبت کردیم و ایشان نیز گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مأموریت خود ارائه کردند. علی‌رغم پایان مراحل اداری، فعلاً روند اعزام سفیر به سوئد به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن‌کریم متوقف شده.»
گفتنی است؛ طی روزهای اخیر و با اقدام یک فرد در انجام عمل شنیع قرآن سوزی در کشور سوئد که با مجوز دولت این کشور صورت گرفته است، موجی از خشم و انزجار و واکنش‌ها نسبت به این اقدام علیه سوئد در میان کشورهای اسلامی شکل گرفته است.

 

رد فرجام‌خواهی امریکا علیه ایران در دادگاه پاریس

فرجام‌خواهی امریکا برای اجرای رأی ۲۴۷ میلیون دلاری علیه اموال جمهوری اسلامی در دادگاه تجدیدنظر پاریس، از سوی عالی‌ترین مرجع قضایی فرانسه رد شد. به گزارش مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور، دادگاه فدرال ایالت کلمبیا امریکا در ۱۱ مارس ۱۹۹۸، دولت جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات دولتی را به پرداخت 22 میلیون دلار خسارت جبرانی به علاوه بهره و ۲۲۵ میلیون دلار خسارت تنبیهی به نفع خواهان‌های امریکایی محکوم کرد و در ادامه روند پرونده، خواهان‌های امریکایی به دنبال شناسایی و اجرای این حکم در کشورهای اروپایی برآمدند. پس از آنکه تلاش آنها در شناسایی حکم در برخی کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد، موفق به تحصیل یک حکم غیابی از دادگاه شهر پاریس شدند. بلافاصله پس از اطلاع از موضوع مذکور، مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور وارد پیگیری حقوقی جدی در فرانسه شد که در نهایت در دولت سیزدهم دیوان عالی فرانسه در رأی هفتم تیرماه ۱۴۰۲، فرجام‌خواهی آن گروه امریکایی از رأی ۱۶ مارس ۲۰۲۱ دادگاه تجدید نظر پاریس را که به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده بود، رد کرد. 

جستجو
آرشیو تاریخی