صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

فریماه فرجامی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون درگذشت

خاموشی ستاره‌ای در انزوا

فریماه فرجامی، بازیگری که در اوج فعالیت سینمایی خود در شماری از بهترین آثار سینمای ایران درخشید و خالق برخی از ماندگارترین نقش‌ها در سینمای ایران شد نهم تیرماه چشم از جهان فروبست.
او که دانش‌آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک بود با گویندگی نمایش‌های رادیویی و بازی در نمایش تلویزیونی «آدمک مومی» فعالیت هنری خود را آغاز کرد. آن طور که خود در گفت‌وگویی نقل کرده، اولین بار جمشید مشایخی او را برای کار به اداره تئاتر دعوت کرد و همزمان در اولین فیلم سینمایی‌اش «گفت هر سه نفرشان» غلامعلی عرفان بازی کرد.
علاوه بر 12 سریال تلویزیونی و 14 تئاتر حدود 20 فیلم سینمایی در کارنامه کاری او ثبت شده است. کارنامه هنری فرجامی پر از آثار برگزیده سینمای ایران در دهه 60 و 70 است. او همکاری با کارگردان‌های سرشناس سینما را در این دو دهه تجربه کرد. لاله در خط قرمز (مسعود کیمیایی)، سوسن مکاشی در تیغ و ابریشم (مسعود کیمیایی)٫ مونس در سرب (مسعود کیمیایی)، ماه منیر در مادر (علی حاتمی)، فروغ الزمان در پرده آخر (واروژ کریم مسیحی) و آفاق در نرگس (رخشان بنی اعتماد) از نقش‌آفرینی‌های درخشان او بود که بارها مورد تقدیر قرار گرفت. از میان این آثار «پرده آخر» سیمرغ بلورین نقش اول زن را برای او به ارمغان آورد و برای نقش ماندگار آفاق در «نرگس» دیپلم افتخار دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را از آن خود کرد. از نقش‌آفرینی‌های به‌نوعی تاریخ‌ساز فرجامی «سرب» مسعود کیمیایی است که نقش زنی مبتلا به تیفوس را بازی کرد و مقابل دوربین موهایش از ته تراشیده شد. او برای این نقش نیز برنده دیپلم افتخار هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.
با وجود استعداد بازیگری و چهره مقبول، فریماه فرجامی به قدر لیاقتش از سینما بهره نبرد و بخش زیادی از دوران مفید زندگی‌اش در انزوا گذشت و گذر زمان در تنهایی، جسم و استعدادش را فرسود. غیبت او در سینما با بی‌میلی حضور در محافل هنری و سینمایی همراه بود و فرجامی با وجود تمام نقاط درخشان بازیگری به چهره‌ای فراموش شده در سینما تبدیل شد. اواخر دهه ۸۰، نام او با پخش گفت‌وگویی در برنامه سینمایی هفت، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و این بار نگرانی از وضعیت سلامتی او تیتر رسانه‌های خبری شد. سال‌ها پس از «اجاره‌نشین‌ها» که فرجامی را به چهره‌ای شناخته شده در سینما تبدیل کرد داریوش مهرجویی در سال 98 بار دیگر از او برای بازگشت به سینما دعوت کرد و آخرین حضور فرجامی بر پرده سینما در فیلم «لامینور» رقم خورد.
فرجامی گفته بود می‌خواهم تا ۱۲۰سالگی عمر کنم اما نشد و پس از طی یک دوره بیماری منجر به کما در 71 سالگی چشم از جهان فرو بست. خبر مرگ فریماه فرجامی شامگاه جمعه منتشر و بلافاصله در فضای مجازی با واکنش اهالی سینما همراه شد. چهره‌هایی همچون امین حیایی، ستاره اسکندری، محمدرضا غفاری، هوتن شکیبا، علیرضا خمسه، مونا فرجاد، گلاره عباسی، آیدا پناهنده، محسن تنابنده، پژمان بازغی، مهران احمدی‌فر، نیکی کریمی، بهنوش طباطبایی، رسول صدرعاملی، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، تینا پاکروان، کارن همایونفر، محمدحسین مهدویان، احترام برومند و... در قالب استوری یا پست اینستاگرام از فرجامی یاد کردند. «استعداد بازیگری، گیرایی صدا و زیبایی چهره» مؤلفه‌های تکرار شونده در واکنش اهالی سینما و رسانه به خبر درگذشت فریماه فرجامی بود.

جستجو
آرشیو تاریخی