صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

موظف‌شدن بانک‌‌های دولتی برای هزینه‌کرد یک درصدمنابع در حوزه فرهنگ

وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره راه‌اندازی کارخانه کاغذ در ونزوئلا گفت: این کارخانه به دلیل داشتن آب و هوای مستعد احداث شده و دولت این کشور ۴۰۰ هزار هکتار جنگل به آن اختصاص داده است. اکنون ماشین آلات مربوطه وارد ونزوئلا شده و قرار است تیم فنی ایرانی در روزهای آینده به این کشور اعزام شده و توان فنی آنها را بررسی کنند. اقتضائات و ماشین آلات راه اندازی این کارخانه موجود است اما از آنجا که ونزوئلا تحریم است نیاز به سرمایه در گردش داشت که این سرمایه در تهران تأمین می‌شود. بسیاری از کارخانه‌های کاغذ ما نیاز به چوب ندارند و از ضایعات یا نیشکر جنوب بهره می‌برند لذا دانش فنی تولید کاغذ را داریم. با این امکانی که در ونزوئلا فراهم شده، تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان کارخانه کاغذ ونزوئلا به بهره برداری برسد، ضمن اینکه امکان خوبی را در کشورهای منطقه برای بازار آن داریم، همچنین می‌توانیم بخشی از نیاز داخلی به کاغذ را از این محل تهیه کنیم.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در جلسه هیأت دولت، آیین نامه اجرایی بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ به تصویب رسید، اظهار کرد: این اتفاق مهمی برای فرهنگ و هنر محسوب می‌شود که بر اساس آن، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف می‌شوند یک درصد از منابع خود را در فرهنگ و هنر تحت نظارت کارگروهی به ریاست وزیر ارشاد هزینه کنند. امید است با همکاری دستگاه‌های مرتبط بتوانیم در این موضوع و نهادهای مختلف فصل جدیدی برای فرهنگ و هنر کشور و با رعایت هنجارهای قانونی و شرعی رقم بزنیم. همچنین با همکاری صورت گرفته میان وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه بیش از ۸۰ درصد پیشنهادها به تصویب هیأت دولت رسید و لایحه مربوطه به مجلس ارائه شد.

موسیقی محلی را باید
به نسل‌های آینده انتقال دهیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم انتقال و شناساندن موسیقی محلی به نسل‌های آینده، خواستار افزایش توجه بر تقویت موسیقی‌های محلی در کشور شد. محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با هیأت‌مدیره خانه عاشیقلار ایران با اشاره به جایگاه موسیقی محلی مناطق مختلف ایران تأکید کرد: موسیقی محلی حافظه تاریخی ماست و باید به نسل‌های آینده منتقل شود. وی با اشاره به احیای موسیقی عاشیقی در سال‌های اخیر و گستره وسیع آن در نقاط مختلف کشور افزود: این موسیقی اصیل که همواره مورد توجه مردم است و علاقه‌مندان از گذشته تاکنون نواهای آن را زمزمه می‌کنند، حماسه و تراژدی را در کنار هم گرد آورده است. وزیر فرهنگ با بیان اینکه ایران فرهنگی در محدودیت مرزهای سیاسی نمی‌گنجد، گفت: رد پای موسیقی عاشیقی را به روشنی می‌توان در کشورهای ترک‌زبان همسایه مشاهده کرد. به همین دلیل است که با کشورهایی همچون آذربایجان اشتراکات فرهنگی فراوانی بویژه در حوزه موسیقایی داریم. وی با تأکید بر ضرورت پیشبرد اهداف فرهنگی با بهره‌مندی از مزیت‌های موسیقی عاشیقی، از معاون امور هنری وزارت فرهنگ خواست زمینه‌های تقویت موسیقی‌های محلی در کشور را بیش از پیش فراهم کند. گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، اعضای هیأت‌مدیره خانه عاشیقلار ایران به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در زمینه رشد و گسترش این موسیقی پرداختند.

 

بــــرش

 پیگیری آخرین وضعیت حجاج ایرانی از سوی وزیر فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تماس تلفنی با رئیس سازمان حج و زیارت، پیگیر آخرین وضعیت حجاج ایرانی و اقدامات سازمان حج و زیارت در سرزمین وحی شد. محمدمهدی اسماعیلی در تماس تلفنی با سیدعباس حسینی ضمن آرزوی قبولی طاعات برای همه حجاج ایرانی، در جریان آخرین وضعیت امور و برنامه‌های حج قرار گرفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد با توجه به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دولت سیزدهم، امسال مناسک حج برای حجاج ایرانی و سایر حجاج حاضر در سرزمین وحی باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود. سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گزارش مبسوطی از وضعیت حجاج ایرانی و عملکرد این سازمان ارائه کرد. گفتنی است، امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از زائران و عوامل اجرایی و فرهنگی از ایران عازم سرزمین وحی شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی