صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت اعلام شد

فاز 11 پارس‌جنوبی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

چهارشنبه گذشته جلسه هیأت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. پس از این جلسه برخی از اعضای دولت با حضور در میان خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. وزیر نفت از آغاز بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی خبر داد که سال‌ها از سوی شرکت‌های خارجی رها شده است و عملیاتی در آن انجام نمی‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم درباره مسأله تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توضیح داد. گزارش این رویداد را می‌خوانید؛
 
 اوجی: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با حضور رئیس‌جمهور
وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت برای مردم ایران عیدی بزرگی دارد و آن دستاورد بی‌نظیر فاز ۱۱ پارس‌جنوبی است که از سال ۷۹ قراردادهایی بین شرکت‌های مختلف خارجی دست به دست می‌شد، اظهار کرد: این فاز مهم‌ترین فاز پارس‌جنوبی بود و موقعیت آن در نقطه صفر مرزی قرار داشت.
جواد اوجی با بیان اینکه شرکت‌های مختلف خارجی از جمله توتال، سینوپک چین و شرکت‌های دیگری آمدند و قراردادهایی تنظیم شد ولی متأسفانه هیچ کار عملیاتی انجام نشد، ادامه داد:خوشبختانه در دولت سیزدهم وزارت نفت حسب دستور رئیس‌جمهور برای عملیاتی کردن و بهره‌برداری از فاز ۱۱ بسیج عمومی داده و اکنون سکوی فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به همت همکاران صنعت نفت کار خود را با موفقیت آغاز می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ظرف دو، سه هفته آتی شاهد بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی خواهیم بود، ادامه داد:همچنین از یک میدان مشترک گازی شروع به بهره‌برداری گاز بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب که ان‌شاء‌الله به ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید، کردیم و هفته‌های آتی با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که نزدیک به ۲۰ سال این قرارداد‌ها به صورت کاغذ دست به دست می‌شد و هیچ اتفاقی نیفتاده بود و در این دولت از صفر تا ۱۰۰ عملیات اجرایی، تکمیل و بهره‌برداری شده است، انجام می‌شود تا مردم از نعمت گاز بهره ببرند.
 
خاندوزی و توضیحات درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به گمانه‌زنی برخی‌ در فضای مجازی مبنی بر اینکه افزایش نرخ خوراک با سقوط بورس مرتبط بوده است، درباره فرایند تعیین نرخ خوراک توضیح داد: با توجه به اینکه نتیجه کارگروه بررسی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اواخر خرداد اعلام شد، ۲۹ خرداد مصوبه نهایی هیأت وزیران از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه طرح اولیه ۱۷ اردیبهشت تهیه شد اما نهایی شدن آن به بررسی کارگروهی موکول شده بود تا سازمان برنامه این کار را انجام بدهد، اضافه کرد: حتی در همان اردیبهشت‌ماه نیز دو، سه نوبت مکاتبه صورت گرفت و در نهایت نتیجه کارگروه اوایل خردادماه به هیأت دولت برگشت داده شد. وی با بیان اینکه برخی در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه داشتند، اظهارکرد:‌اصل تغییر قیمت‌ها از گذشته وجود داشت و وزیر نفت جلسات متعددی با شرکت‌های پتروشیمی در مورد نرخ برگزار کرده بود و رضایت آنها را در حوزه متانولی‌ها داشتیم. خاندوزی یادآور شد: ما در بخش‌هایی چون تولید اوره‌ و آمونیاک دچار مشکل سودآوری هستیم که دولت برای آنها عدد ۱۰ درصد پایین‌تر را نسبت به سایر پتروشیمی‌ها در نظر گرفته بود بنابراین طرح مسأله اطلاع انجمن‌های تخصصی این حوزه از چند ماه گذشته وجود داشته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افزایش کارمزد تراکنش‌های کارت به کارت  نیز با بیان اینکه شرکت‌های دست‌اندرکار و شبکه بانکی از مدتی قبل متقاضی این بودند که بیشتر درآمدشان ناشی از خدمات باشد تا ناشی از سود، گفت: در همین راستا بانک‌ مرکزی یکی از این محل‌ها را افزایش کارمزد کارت به کارت تعیین کرد. خاندوزی با اشاره به اینکه مدتی بود میزان کارمزدها تغییر نکرده بود، اضافه کرد:این‌ تغییر ناشی از ابلاغ مصوبه بانک مرکزی در حوزه کارمزد‌ها برای تراکنش‌ها است. همچنین در مصوبه بانک مرکزی سقفی در نظر گرفته شده است که اگر تراکنش از هر عددی بالاتر باشد نباید میزان عوارض از سقف مصوبه بانک مرکزی افزایش پیدا کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده در سایر کشورها نیز تأکید کرد:تدابیر بسیار خوب و رو به جلویی از سوی بانک‌ مرکزی و وزارت امور خارجه با طرف‌های خارجی اتخاذ شده و مذاکرات به خوبی پیش رفته است. امیدواریم طی روز‌های آتی رئیس بانک مرکزی نتیجه مذاکرات را اعلام کند. وی همچنین با اشاره به اینکه قانون مالیاتی در مورد نحوه اخذ مالیات بر مشاغل و اصناف به نسبت سال قبل تغییر پیدا نکرده است، ادامه داد: یک کارگروه مشترک بین سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف و مجلس به حل و فصل اعتراض‌ها رسیدگی خواهد کرد تا این همکاری خوب تاپایان مهلت قانونی ادامه پیدا کند.
 
مرتضوی: اعزام نیروی کار متخصص به قطر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره توافق‌های انجام شده در سفر وزیر کار قطر به ایران، اعلام کرد:در این سفر برنامه‌های متنوعی از جمله اعزام نیروی کار متخصص و ماهر به کشور قطر در دستور کار قرار گرفته است. سید صولت مرتضوی افزود: مقرر شده است دفتر روابط کار ایران در دوحه فعال شود و متناسب با نیاز شرکت‌های قطری به مرور زمان نیروی متخصص به این کشور اعزام شوند.
 لطیفی: تغییر ساعت کاری با مجوز سران قوا
رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره تغییر ساعت کاری ادارات توضیح داد:دولت سال گذشته پیشنهادی را بررسی و در اسفند ۱۴۰۱ مصوب کرد که ساعت کارکنان در ایام مصرف بالای برق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر باشد و بقیه به صورت دورکاری انجام شود.  میثم لطیفی افزود:این مصوبه در هیأت تطبیق مصوبات دولت (زیر نظر قوه مقننه) رد شد و این هیأت آن را مغایر با قوانین کشور دانست. وی توضیح داد:پس از آن مجوزی از سران قوا گرفتیم تا در ایامی که مصرف برق افزایش می‌یابد، امکان استفاده از دورکاری فراهم شود به گونه‌ای که از ساعت ۶ تا یک بعدازظهر ساعت کاری باشد.

 

بــــرش

دستور پیگیری دلایل افزایش قیمت بدون مجوز محصولات پتروشیمی
رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت، پس از ارائه گزارشی از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی بدون اخذ مجوزهای لازم، به وزیر دادگستری مأموریت داد، با بررسی دقیق اسناد و دلایل این افزایش قیمت، با متخلفان برخورد قاطع و مقتضی صورت گیرد. آیت الله رئیسی در ادامه، تصویرسازی از عملکرد دولت را موضوعی بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر چه اراده جدی وجود دارد تا به هر بهانه ناموجهی برای دولت حاشیه‌سازی و چالش‌آفرینی شود، اما در مقابل دستگاه‌های اجرایی نیز باید از همه بسترها و موضوعاتی که مستعد امید‌آفرینی هستند، به نحو مناسب استفاده کنند. آیت الله رئیسی خطاب به سخنگویان، مسئولان اطلاع‌رسانی دولت و همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد که در وهله اول با اطلاع‌رسانی بموقع و دقیق و در وهله دوم پاسخگویی فوری به شبهات و نیز جوسازی‌ها، تصویری صحیح از عملکرد دولت ارائه کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی