صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در سفر آیت‌الله رئیسی به استان کرمان، تنش آبی بم و بروات پس از 12 سال پایان یافت

آب و آبادانی در کرمان

رئیس‌جمهور در بدو ورود به شهرستان بم، مورد استقبال جمعی از مردم این شهرستان که در مسیر خروجی فرودگاه این شهرستان اجتماع کرده بودند، قرار گرفت. استقبال‌کنندگان با شعارهای «رئیس‌جمهور ما تشکر تشکر» از اجرای وعده رئیس دولت مردمی در تکمیل این طرح در مدت کمتر از یک‌سال قدردانی کردند.

آیت‌الله رئیسی، روز گذشته به منظور افتتاح 12 طرح در حوزه آب و برق و فاضلاب، به ارزش 24 هزار و 409 میلیارد تومان، از طریق شهرستان تاریخی «بم» وارد استان کرمان شد.
مهم‌ترین طرح افتتاح شده در این سفر را می‌توان آب رسانی به شهرستان بم و بروات دانست. این طرح با وقفه‌ای 10 ساله روبه‌رو بود که در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به استان، آیت‌الله رئیسی بر اهتمام دولت به پایان این طرح در کوتاه‌ترین زمان خبر داده بود. روز گذشته این وعده رئیس‌جمهور عملی و آرزوی بیش از 10 ساله مردم این شهرستان محقق شد.
بر پایه چنین رویکرد و عملکردی از دولت است که می‌توان استقبال مردم بم از آیت‌الله رئیسی را فهم کرد، مردمی که بدون برنامه، در خروجی فرودگاه، از رئیس‌جمهور و هیأت همراه استقبال کردند. رئیس‌جمهور در این سفر، با حضور در گلزار شهدای کرمان، ضمن زیارت مزار شهید حاج قاسم سلیمانی، یاد مجاهدت‌های شهیدان بویژه سیدالشهدای مقاومت را گرامی داشت. آیت‌الله رئیسی علاوه بر قرائت فاتحه برای شهید سلیمانی و دیگر شهدای کرمان، با زائران مزار شهید سلیمانی نیز در فضایی صمیمی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

پایان چشم انتظاری 12 ساله بم برای آب سالم
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه بم، با بیان اینکه کارهای خوبی در استان انجام شده، اما برخی از مشکلات و نواقص مردم عزیز ما را رنج می‌دهد، اظهار کرد: دولت در حین انجام پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ، از مسائل ضروری و حیاتی غافل نشده است.
وی با اشاره به اینکه آب به عنوان یکی از مشکلات این منطقه سال‌ها مردم را رنج داده است، تصریح کرد: امروز پس از 12 سال چشم‌انتظاری، مردم از آب آشامیدنی گوارا بهره‌مند می‌شوند که این مسأله زمینه مناسب و مهمی برای پیشرفت منطقه است.
قدردانی مردم بم از رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در بدو ورود به شهرستان بم، مورد استقبال جمعی از مردم این شهرستان که در مسیر خروجی فرودگاه این شهرستان اجتماع کرده بودند، قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی در این اجتماع، با بیان اینکه در سفر استانی دولت مردمی به استان کرمان در سال گذشته، به مردم شهرستان بم قول دادیم طرح آب‌رسانی به این شهرستان که از حدود 10 سال قبل نیمه‌کاره رها شده بود، به‌سرعت تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: امروز بعد از گذشت کمتر از یک‌سال به مدد الهی و با همت و تلاش مسئولان وزارت نیرو این طرح به سرانجام رسیده است. استقبال‌کنندگان با شعارهای «رئیس‌جمهور ما تشکر تشکر» از اجرای وعده رئیس دولت مردمی در تکمیل این طرح در مدت کمتر از یک‌سال قدردانی کردند.

جزئیات طرح آب رسانی به بم و بروات
در نخستین برنامه سفر رئیس‌جمهور، طرح انتقال آب آشامیدنی به شهرستان‌های بم و بروات افتتاح شد. این طرح شامل خط لوله به طول 57 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 970 لیتر در ثانیه، دو مخزن 10 و 5 هزار مترمکعبی و 40 کیلومتر خط برق است که فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز به ظرفیت 250 لیتر از مجموع 1500 لیتر بر ثانیه افتتاح شد. پروژه آب‌رسانی بم و بروات از سد نسا، بیش از 10 سال نیمه‌کاره رها شده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشأ کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان بویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند. این پروژه 240 هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب آشامیدنی سالم و پایدار قرار می‌دهد و فاز توسعه طرح آب‌رسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان نیز 422 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

عزم دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها
رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های آب، برق و فاضلاب استان کرمان، لازمه جبران عقب‌ماندگی‌ها در طرح‌ها، پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور را روحیه جهادی مدیران و مسئولان دانست و گفت: ما در بخش آب، برق و فاضلاب مشکلاتی داریم که باید در سال‌های گذشته مرتفع می‌شد و به دلایلی مورد بی‌توجهی قرار گرفت، اما این دولت ضمن ارج نهادن به همه اقدامات صورت گرفته، مصمم به جبران این عقب‌ماندگی‌هاست.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از دستور کارهای مهم دولت مردمی با روحیه جهادی مدیران است، هدف‌گذاری برای رفع تنش آبی 10 هزار روستا از سوی وزیر جهادی و پرتلاش نیرو را از جمله اقدامات مهم و قابل توجه دولت در رفع مشکلات مردم دانست و گفت: امروز اعلام می‌کنیم در نتیجه چنین رویکردی مشکل تنش آبی بیش از 3 هزار روستا در کشور حل شده و تا آخر دولت مشکل بقیه روستاها نیز به‌تدریج حل خواهد شد.
وی افزود: طرحی که به بهره‌برداری می‌رسد بخشی از پروژه بزرگ آب‌رسانی به نقاط مختلف استان کرمان است که هر ماه بخش دیگری از آن بهره‌برداری و این طرح به مرور تکمیل خواهد شد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه برخی از طرح‌های تکمیل شده اگر به صورت عادی پیگیری می‌شد قطعاً امروز شاهد بهره‌برداری از آنها نبودیم، افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در این مدت با روحیه جهادی به اندازه چند سال برای تکمیل این پروژه‌ها کار صورت گرفته و همه مدیران و مسئولان باید این رویه را با قوت ادامه دهند. وی در ادامه با یادآوری منش و روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیر شهید حاج قاسم سلیمانی در مواجهه با مشکلات از همه مدیران و فعالین در عرصه خدمت‌رسانی به مردم استان کرمان خواست در این مسیر مشکلات را به رسمیت نشناخته و با همین روحیه در جهت رفع گره‌ها و مشکلات مردم عزیز کرمان گام بردارند.
بازدید از پروژه آب‌رسانی کرمان و رفسنجان
آیت‌الله رئیسی، در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه به استان کرمان، ظهر روز گذشته در گرمای بالای 40 درجه کویر رفسنجان، در بخشی از محل اجرای پروژه آب‌رسانی اضطراری به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور حضور یافت و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات اجرای این پروژه اطلاع یافت. این طرح انتقال به میزان 30 میلیون مترمکعب در سال، با پیش‌بینی اعتبار بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان آغاز شده و تاکنون 16 کیلومتر لوله‌گذاری 2 هزار میلیمتر، 21 کیلومتر لوله‌گذاری 1800 میلیمتر و 27 کیلومتر لوله‌گذاری 1000 میلیمتری از این پروژه برابر با 45.5 درصد از پروژه اجرا شده است.

جامعه اسلامی از اهانت به قرآن کریم نخواهد گذشت
رئیس‌جمهور همچنین با حضور در جمع پرشور نمازگزاران جمعه در مصلای شهر رفسنجان، طی سخنانی ضمن محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم در یکی از کشورهای اروپایی تصریح کرد: شما ببینید امروز چه تهدیداتی علیه دین و ارزش‌های دینی است، در کشورهای اروپایی که مدعی آزادی و احترام به عقیده دیگران هستند، به ارزشمندترین کتاب الهی که برای هدایت بشر آمده، یعنی قرآن کریم اهانت می‌کنند و نه فقط قلوب دو میلیارد مسلمان، بلکه قلب پیروان تمام ادیان الهی، آسمانی و ابراهیمی و تمام آزادزنان و آزادمردان را جریحه‌دار می‌کنند. آیت‌الله رئیسی، توهین به قرآن کریم را توهین به همه ادیان الهی، توهین به انسانیت، توهین به بشریت و توهین به همه ارزش‌های الهی دانست و تأکید کرد: جامعه اسلامی از این توهین نخواهد گذشت.

 

برش

افتتاح واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی خودمصرف بوتیا
رئیس جمهور روز گذشته در آخرین بخش از سفر یک‌روزه خود به استان کرمان، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه سیکل‌ترکیبی خودمصرف بوتیا، دستور افتتاح آن را صادر کرد. با توجه به محدودیت تولید برق در استان کرمان و نبود امکان تأمین انرژی مورد نیاز از شبکه سراسری، مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان اقدام به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 450 مگاواتی با به‌کارگیری توربین‌های کلاس F و با بهره وری 58.4 درصد به عنوان بالاترین سطح بهره وری در میان نیروگاه‌های کشور کرد که روز گذشته و با حضور آیت الله رئیسی بخش گازی آن با ظرفیت 312 مگاوات به بهره‌برداری رسید. مصرف مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان حدود 200 مگاوات بوده و مازاد برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری برق تزریق خواهد شد. همچنین بخش بخار این نیروگاه نیز به ظرفیت 138 مگاوات، طبق پیش‌بینی‌ها تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس جمهور با پایان این سفر، از فرودگاه بین‌المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان، به تهران بازگشت.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی