صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کاشی و سرامیکی‌های بورسی 1.4 همت سود ساختند

تولید و فروش صنعت در سال 1402 افزایش می‌یابد

 

 

صنعت کاشی و سرامیک با 10 نماد معاملاتی و ارزش بازاری حدود 13 هزار میلیارد تومانی، کمتر از 0.2 درصد از کل ارزش بازار را پوشش می‌دهد و از این نظر به عنوان یکی از صنایع کوچک بازار شناخته می‌شود.
در پی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تجهیز خطوط تولیدی و بازاریابی محصولات، این صنعت در سال گذشته توانست سهم خود را از بازارهای صادراتی بازپس گیرد و میزان تولید، فروش و سود‌سازی خود را نیز تقویت کند.
به گفته مدیران فعال در صنعت کاشی و سرامیک کشور، در سال 1401 مهم‌ترین چالش‌ها بر سر راه توسعه تکنولوژی و افزایش تولیدات در این صنعت فرسودگی ماشین‌آلات خطوط تولید کائولن، تأمین و تجهیز خطوط تولید سرامیک در ابعاد بزرگ و مشکلات مربوط به تأمین انرژی بوده است که شرکت‌ها برای رفع مشکل فرسودگی دستگاه‌ها، پروژه‌های نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات را در پیش گرفته‌اند.
 در خصوص مشکلات زیست محیطی و تأمین انرژی نیز بررسی طرح‌هایی مانند احداث تصفیه خانه‌های تکمیلی برای بهره‌گیری از پساب‌های شهری و احداث نیروگاه تولید برق در حال انجام است. همچنین شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک ایران، به دنبال سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان خودکفایی تأمین مواد اولیه از طریق شرکت‌های تولید کننده لعاب و خاک نسوز رفته است تا از این طریق نیاز خود را از نهاده‌های وارداتی مرتفع سازد. افزایش سهم صادرات از سبد مشتریان محصولات شرکت‌های کاشی و سرامیکی بورسی در کنار افزایش قیمت محصولات در سال 1401 باعث شد مجموع سود‌سازی شرکت‌های این صنعت در حدود 63 درصد رشد کند و به یک هزار و 399 میلیارد تومان برسد. عددی که هرچند به نظر می‌رسد بخشی از آن از طریق هزینه‌های مالیاتی در آینده تعدیل شود اما در مجموع عملکرد رو به رشد این صنعت را نشان می‌دهد.
 بر اساس برآوردهای انجام شده از طرف شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک، این شرکت‌ها در سال 1402 میزان فروش خود را جمعاً 43 درصد افزایش خواهند داد. مقایسه آمار نشان می‌دهد بیشترین رشد فروش در نمادهای «کساوه» و «کحافظ» برآورد شد و برآورد فروش نماد «کترام» برای سال 1402 کاهشی خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی