صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ارتفاع شاخص بورس به ابتدای هفته رسید

از 214 نماد سبز رنگ، 79 نماد در صف خرید قرار گرفت

در پایان معاملات چهارمین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس تهران با ۲۷ هزار و ۹۲۳ واحد کاهش به ارتفاع ۲‌ میلیون و ۱۶۸ هزار واحدی بازگشت تا تمامی افزایش ارتفاعی را که طی روزهای قبل به ثبت رسانده بود، بازپس دهد و به محدوده‌ای که معاملات هفته را از آنجا شروع کرده بود، بازگردد.
بررسی آمار معاملات دیروز نشان می‌دهد، بازار سهام همچنان با فشار عرضه حقیقی روبه‌رو است و معامله‌گران حقوقی بیشترین متقاضیان در رینگ‌های معاملاتی هستند.
با این حال روند معاملات همچنان رکودی است و عرضه و تقاضا به نسبت یک ماه گذشته به میزان قابل توجهی افت کرده است.
در جریان معاملات روز سه‌شنبه از 544 نماد قرمز رنگ، 69 نماد در صف فروش قرار داشت و در مقابل از 214 نمادی که افزایش قیمت داشتند، 79 نماد به صف خرید نشستند.
 روز سه‌شنبه، شاخص هم‌وزن با 5 هزار و ۵۴۴ واحد کاهش به ۷۵۰ هزار و ۶۳۷ واحد و شاخص قیمت با 3 هزار و ۲۱۵ واحد افت به ۴۳۵ هزار و ۲۸۹ واحد رسید.
در این روز، بیش از 7 میلیارد و ۹۴۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۴ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال در تالار بورس تهران معامله شد.
بانک ملت (وبملت) با ۲۸۸ واحد، بانک خاورمیانه (وخاور) با ۲۲۱ واحد، بانک اقتصاد نوین (ونوین) با ۱۹۹ واحد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق) با ۱۳۹ واحد و صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۱۰۴ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۶۶۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲ هزار و ۵۳۸ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک‌هزار و ۵۴۵ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک‌هزار و ۵۲۶ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.
بر پایه این گزارش، گروه مالی شهر (شهر)، کمک فنر ایندامین (خکمک)، بانک اقتصاد نوین (ونوین)، بانک ملت (وبملت)، پتروشیمی پردیس (شپدیس)، ایران‌خودرو (خودرو) و سایپا (خساپا) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۴۰ واحد کاهش داشت و به ۲۷ هزار و ۷۸۶ واحد رسید.
در این بازار بیش از 4 میلیارد و ۳۲۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات سه‌شنبه فرابورس بیش از ۳۴۷ هزار و ۷۹۷ نوبت بود.
سپیدار سیستم آسیا (سپیدار)، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا)، زغال‌سنگ پرورده طبس (کزغال) و پخش هجرت (هجرت)‌ تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.
در مقابل پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، ایران‌خودرو دیزل (خاور)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.
جستجو
آرشیو تاریخی